Mooiste belgische wielerterm?
[quote="Dario"]Overigens, bepaalde termen die jullie als typisch Vlaams beschouwen zijn in Vlaamse oren eigenlijk louter typisch Wuyts ("verdapperen" bijvoorbeeld: niemand anders hier te lande gebruikt ooit dat werkwoord!)[/quote]
Toch wel, bij ons (West-Vlaanderen) wordt dat wel gebruikt.
Eén van mijn favoriete West-Vlaamse wielerwoorden is "pullereksje". Een "pulle" is een bidon, "pullereksje" is een bidonhouder.
Wuyts gaat dit wel nooit gebruiken, hij is niet van bij ons.
Toch wel, bij ons (West-Vlaanderen) wordt dat wel gebruikt.
Eén van mijn favoriete West-Vlaamse wielerwoorden is "pullereksje". Een "pulle" is een bidon, "pullereksje" is een bidonhouder.
Wuyts gaat dit wel nooit gebruiken, hij is niet van bij ons.
Ah, serieus? Tiens, ik dacht altijd dat verdapperen echt puur Wuytsiaans was!
(maar ik ben dan ook niet van bij jullie)
Een andere schone West-Vlaamse term vind ik overigens "pistekieten"!
Die zal Wuyts ook wel nooit gebruiken - want hij is van bij ons...
(maar ik ben dan ook niet van bij jullie)
Een andere schone West-Vlaamse term vind ik overigens "pistekieten"!
Die zal Wuyts ook wel nooit gebruiken - want hij is van bij ons...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
[quote="Robbebopper"]Eerder een katholieke dan een wieleruitdrukking, maar aangezien wielrennen vanoudsher toch een katholieke sport is: "Tekeer gaan als een duivel in een wijwatervat."[/quote]
Volgens mij is het: "zich weren als een duivel in een wijwatervat"
Nog een "katholieke" (volgens mij van Renaat Schotte aka wielerman): "Dat zijn vijgen na de pasen" ofwel Dat of Die komt te laat.
Volgens mij is het: "zich weren als een duivel in een wijwatervat"
Nog een "katholieke" (volgens mij van Renaat Schotte aka wielerman): "Dat zijn vijgen na de pasen" ofwel Dat of Die komt te laat.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het spel is op de wagen!"
"Daar moet je geen tekening bij maken" (hoor ik regelmatig van Tom Boonen)
Ik verheug me nu al op de Giro met Renaat en Jose. Al is het alleen maar om te horen of de haai van de straat van Messina gaat proberen proberen proberen zijn eerste Giro te winnen.
"Daar moet je geen tekening bij maken" (hoor ik regelmatig van Tom Boonen)
Ik verheug me nu al op de Giro met Renaat en Jose. Al is het alleen maar om te horen of de haai van de straat van Messina gaat proberen proberen proberen zijn eerste Giro te winnen.
-
- Forum-lid HC
"serieuze klop" als een renner er geheel doorheen lijkt te zitten.
"met de daver op het lijf zitten" angst ergens voor hebben
"in de mot hebben" Het in de gaten hebben
Gisteren gehoord toen het tweede peloton terug keerde tijdens Parijs-Nice
"De accordeon plooit weer dicht"
"met de daver op het lijf zitten" angst ergens voor hebben
"in de mot hebben" Het in de gaten hebben
Gisteren gehoord toen het tweede peloton terug keerde tijdens Parijs-Nice
"De accordeon plooit weer dicht"
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
Niet echt een wielerterm maar wel mooi
"Het is zuur (koers)weer vandaag".
"Het is zuur (koers)weer vandaag".
� De toestand in de bergen *
[quote="Dario"]Tiens, ik dacht altijd dat verdapperen echt puur Wuytsiaans was!
[/quote]
De uitdrukking 'verdapperen' staat ook al vermeld in het Wielerwoordenboek van Marc de Coster uit 1989. Toen stond Michel nog voor de klas .
Hier in Brabant en Limburg zijn sommige als 'Bels' beschouwde uitdrukkingen ook gewoon onderdeel van de spreektaal, ik kan me dus wel vinden in je commentaar op Belgisch/Nederlands.
'In 't zog aankomen' vind ik ook een mooie. In het wiel/nabijheid dus.
[/quote]
De uitdrukking 'verdapperen' staat ook al vermeld in het Wielerwoordenboek van Marc de Coster uit 1989. Toen stond Michel nog voor de klas .
Hier in Brabant en Limburg zijn sommige als 'Bels' beschouwde uitdrukkingen ook gewoon onderdeel van de spreektaal, ik kan me dus wel vinden in je commentaar op Belgisch/Nederlands.
'In 't zog aankomen' vind ik ook een mooie. In het wiel/nabijheid dus.
-
- Forum-lid
Haha...2/3 jaar geleden hoorde je Renaat en Jose ook elke uitzending over de ezels van Marzio Bruseghin...
Toevoeginkje: 'badhuiscoureur' (denigrerende benaming een soort renner dat het vertikt de kasseien in de Hel van het Noorden te blijven trotseren voor een lage klassering en in de plaats daarvan zijn stuur richting badhuis draait)
"de forcing voeren" (of is die al langs geweest..)
Toevoeginkje: 'badhuiscoureur' (denigrerende benaming een soort renner dat het vertikt de kasseien in de Hel van het Noorden te blijven trotseren voor een lage klassering en in de plaats daarvan zijn stuur richting badhuis draait)
"de forcing voeren" (of is die al langs geweest..)
"Zie em harken op het buitenblad met dat mijnwerkersgezicht, ik word er bijna misselijk van!"