Gesoldeerde spaken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 27 feb 2009 14:02
Ik ben me aan het orienteren op een handgemaakte wielset (rijd er nu ook op, zaten in fiets van vorige eigenaar). Ondanks dat ze bepaald niet voor mijn gewicht zijn weet ik niet wat me overkomt.
Via-via kom ik net bij Competitive Cyclist het volgende tegen: 'tied & soldered' wielen (spaken op kruising aan elkaar gesoldeerd).
Ken ik niet; waarom doen ze dat? Meer stijfheid kan ik me voorstellen, maar tegelijk gooi je daarmee toch het principe van de spanning/ontspanning en het samenwerk van spaken op bepaalde posities in de wielcyclus in de war? Daarbij is tin niet het meest lichte goedje, dus het argument moet in de sterkte liggen (hoewel keihard weer niet het meest sterk is; denk aan de wiebelende wolkenkrabbers).
Misschien een groene vraag, maar ik vond 't het vragen waard. Iemand een idee?
Via-via kom ik net bij Competitive Cyclist het volgende tegen: 'tied & soldered' wielen (spaken op kruising aan elkaar gesoldeerd).
Ken ik niet; waarom doen ze dat? Meer stijfheid kan ik me voorstellen, maar tegelijk gooi je daarmee toch het principe van de spanning/ontspanning en het samenwerk van spaken op bepaalde posities in de wielcyclus in de war? Daarbij is tin niet het meest lichte goedje, dus het argument moet in de sterkte liggen (hoewel keihard weer niet het meest sterk is; denk aan de wiebelende wolkenkrabbers).
Misschien een groene vraag, maar ik vond 't het vragen waard. Iemand een idee?
Op weg naar Alpe D\'HuZes, volg me 4 juni live op http://www.livevanafdealp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 29 sep 2008 14:07
Ik zag laatst Servais Knaven op TV bij Holland Sport, hij had zijn Parijs Roubaix fiets bij (ongewassen). Bij zijn fiets waren ook de spaken op de kruisingen gesoldeerd, volgens mij geeft dit inderdaad meer stijfheid en verkleint het de kans op spaakbreuk. Dit is natuurlijk wel voor extreme omstandigheden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hoi,
Horizontale of verticale stijfheid van het geligatureerde wiel veranderen niet volgens metingen (Jobst Brandt).
Wel is de krachtoverdracht (torque transfer) wat efficienter geworden maar dan moet de kruising effectief gesoldeerd zijn en niet gewoon met een vissersknoop (paalsteek of zoiets?) gebonden.
Oorspronkelijk werd het inderdaad gedaan om te vermijden dat een kapotte spaak de hele boel de vernieling in deed draaien.
Ciao,
Ligatureren
Horizontale of verticale stijfheid van het geligatureerde wiel veranderen niet volgens metingen (Jobst Brandt).
Wel is de krachtoverdracht (torque transfer) wat efficienter geworden maar dan moet de kruising effectief gesoldeerd zijn en niet gewoon met een vissersknoop (paalsteek of zoiets?) gebonden.
Oorspronkelijk werd het inderdaad gedaan om te vermijden dat een kapotte spaak de hele boel de vernieling in deed draaien.
Ciao,
Ligatureren
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Dit weekend wieltjes barbecue.
Breng zelf je vlammenwerper, bunzenbrander of soldeerbout mee.
In alle ernst, wat is jouw opinie over het al dan niet ligatureren van gekruiste spaken, Morel?
Ciao,
Dit weekend wieltjes barbecue.
Breng zelf je vlammenwerper, bunzenbrander of soldeerbout mee.
In alle ernst, wat is jouw opinie over het al dan niet ligatureren van gekruiste spaken, Morel?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 27 feb 2009 14:02
Oke mannen (gokje?), helder. Dank je wel. Wordt het buiten de klapperkoersen nog gedaan?
Op weg naar Alpe D\'HuZes, volg me 4 juni live op http://www.livevanafdealp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
fdegrove schreef:Hoi,
Dit weekend wieltjes barbecue.
Breng zelf je vlammenwerper, bunzenbrander of soldeerbout mee.
In alle ernst, wat is jouw opinie over het al dan niet ligatureren van gekruiste spaken, Morel?
Ciao,
Hoi Frank,
Mijn opinie is dat het werkt !
Ik doe het op verzoek nog wel eens voor wat zwaardere klanten welke zo'n beetje alle wielen al (vruchteloos) geprobeerd hebben en eindelijk echt iets degelijk willen.
Het wiel word imo stijver, en is minder gevoelig voor spaak-breuk en het uit scheuren van spaak-gaten komt vrijwel niet meer voor.
Ik heb er althans nog nooit problemen van terug gehad, maar wel zéér tevreden klanten van overgehouden.
Ik gebruik meestal de volgende combi;
Traditionele naven (merk naar keuze) 36 gts achter en 32 gts voor.
De spaken neem ik meestal Sapim "Race" of DT Swiss "Competition" .
Voor de velgen opteer ik meestal voor de Mavic "Open Pro" welke dubbel gebust zijn voor extra sterkte.
Het spaak-patroon is gekruist over 3 voor achterwiel en indien gewenst doe ik het voorwiel nog wel eens kruis over 2.
Ik heb met deze combinatie toch wel wat wielsetjes al jaren bollen zonder dat er ook maar iets aan gedaan hoeft te worden.
En gezien de praktijk wat meer zegt dan al die vooroordelen, van die zogenaamde "specialisten" die denken dat zij dat wel even kunnen meten (in hun schuurtje op een vrije zaterdag) of het wel beter of niet beter is, geloof ik beslist dat het een wiel net iets meer meegeeft aan stijfheid en sterkte.
Professor Gerd Schraner heeft nog al wat setjes wielen gemaakt in zijn leven, waaronder ook zeer veel op de kruisingen gesoldeerd, en deed dit bij mijn weten zeker niet omdat dit zo leuk stond.
Lees het maar eens na in het boekje dat hij uitgaf of de bekijk het eens op de DVD voor wat meer info hier over.
Grtz,
Morel