Montage Schwalbe NN /RR
Ik ben de banden aan het vervangen: een Nobby Nic voor en een Racing Ralph achter.
Echter: het is mij niet duidelijk hoe ze te monteren. Op de banden staat:
Maar: hoe moet ik dit aflezen: als de fiets op de grond (niet op de kop) staat, met deze aanduiding "op de grond"? Als je het wiel een halve slag draait staat de aanduiding precies andersom.
Echter: het is mij niet duidelijk hoe ze te monteren. Op de banden staat:
Maar: hoe moet ik dit aflezen: als de fiets op de grond (niet op de kop) staat, met deze aanduiding "op de grond"? Als je het wiel een halve slag draait staat de aanduiding precies andersom.
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
Je moet dit lezen afgaande van de rijrichting van je wiel, voorwaarts voor de gemiddelde biker. Als je op je voorwiel de band front naar voor zet is het logisch dat als de tekst beneden staat deze naar achter wijst, maar daar moet je je dus niks van aantrekken aangezien je rijrichting altijd hetzelfde blijft.
Stevens SLC Team Ultegra SL
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 01 mei 2006 13:31
pcies
Dat klopt. Heeft te maken met dat je doorgaans op je mtb voor meer grip wilt en achter juist weinig rolweerstand. Afhankelijk van hoe om je je band monteert kun je dan kiezen voor meer grip of juist weinig rolweerstand. Als je meer grip wilt, kun je dus ook je achterband op dezelfde manier monteren als voor. Uit eigen ervaring: Ik heb op mijn mtb voor Bontrager Jones en achter Geax Saguaro. De Saguaro had ik achter liggen voor minder rolweerstand. Tijdens een marathon 2 weken terug bleek dit niet genoeg. toen ik lek reed gelijk de band er andersom opgelegd voor meer grip en merkte toch wel verschil.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het verdient nog wel een toevoeging.
Als er een aandere rijd richtting staat op de band is het omdat je ervanuit gaat dat je voor het meeste grip hebt bij remmen en achter met accelereren.
Als je zelf achter meer grip wilt bij remmen ipv accelereren zet je de band dus geoon in de front richting.
Bij michelin dry2 daalt bv veel beter af wanneer je de achterband in de front richting hebt staan, zeker op een harde ondergrond. de RaRa heeft daar minder last van.
Ook heb je in de front richting achter vaak ietsje minder rolweerstand. ook iets om rekening mee te houden
Als er een aandere rijd richtting staat op de band is het omdat je ervanuit gaat dat je voor het meeste grip hebt bij remmen en achter met accelereren.
Als je zelf achter meer grip wilt bij remmen ipv accelereren zet je de band dus geoon in de front richting.
Bij michelin dry2 daalt bv veel beter af wanneer je de achterband in de front richting hebt staan, zeker op een harde ondergrond. de RaRa heeft daar minder last van.
Ook heb je in de front richting achter vaak ietsje minder rolweerstand. ook iets om rekening mee te houden
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat valt opzich wel mee, maar als je wat minder ervaring hebt met banden is dat het wellicht wel:
Nog een keer dan:
Op sommige banden staat een rijrichting aangegeven front > / Rear raakt de punt eerst het opervlakte bij de tegenovergestelde richting < raakt de buitenkant eerst het oppervlak, dit levert meer weerstand op en in bochten kan dit een hoekig gedrag opleveren.
De dry2 zette ik achter in de "front" richting bij een droge track, bij veel modder werkte de rijrichten "rear" het beste.
Mocht je het nog niet begrijpen kwak de vragen maar neer.
Nog een keer dan:
Op sommige banden staat een rijrichting aangegeven front > / Rear raakt de punt eerst het opervlakte bij de tegenovergestelde richting < raakt de buitenkant eerst het oppervlak, dit levert meer weerstand op en in bochten kan dit een hoekig gedrag opleveren.
De dry2 zette ik achter in de "front" richting bij een droge track, bij veel modder werkte de rijrichten "rear" het beste.
Mocht je het nog niet begrijpen kwak de vragen maar neer.
Als je niet wijs wordt uit de pijltjes: Kijk eens naar de noppen op het midden van de band. Je zou dan eens langs de voor en langs de achterkant van de nop moeten voelen. Aan een kant van de nop loopt het schuin af, en aan de andere kant vrijwel recht, zoiets als |
de kant van de nop die recht af loopt, moet in de richting wijzen waarin je grip wil hebben.
Als je van de zijkant van de banden kijkt, naar het deel van het loopvlak wat boven staat(zichtbaar dus), moet je achter / | zien, en voor | \
De noppen van de achterband raken de bodem dus als | / (grip bij accelereren)
De noppen van de voorband raken de bodem dus als \ | (grip bij remmen)
de kant van de nop die recht af loopt, moet in de richting wijzen waarin je grip wil hebben.
Als je van de zijkant van de banden kijkt, naar het deel van het loopvlak wat boven staat(zichtbaar dus), moet je achter / | zien, en voor | \
De noppen van de achterband raken de bodem dus als | / (grip bij accelereren)
De noppen van de voorband raken de bodem dus als \ | (grip bij remmen)
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team