Comfort gezocht
Vreemd met die Synapse!
Mijn ervaring met eenzelfde fiets is dat meer of minder lucht in de bandjes wel degelijk het comfortniveau bepalen.
Wel is zo dat de ene band comfortabeler is dan de andere.
Een stugge band zal wellicht minder gevoelig kunnen zijn voor de bandenspanning en comfort.
Mijn ervaring met eenzelfde fiets is dat meer of minder lucht in de bandjes wel degelijk het comfortniveau bepalen.
Wel is zo dat de ene band comfortabeler is dan de andere.
Een stugge band zal wellicht minder gevoelig kunnen zijn voor de bandenspanning en comfort.
DickE
Voor wat betreft lekrijden met tubes verwijs ik je graag naar Dhr. F de Grove!
Hij heeft hiet al enige reakties in dit forum op gegeven.En wat mij betreft de enige echte deskundige (liefhebber tot in het detail ;0) )
Er zijn een aantal mogelijkheden, zoals en reservetube meenemen en/of evt. een busje pitstop voor noodgevallen.
Zelf heb ik ook goede ervaingen opgedaan met no-tubes. Dicht werkelijk goed en heeft weinig tot geen invloed op het weggedrag vd tube. Als je weet wat te doen in geval van lekrijden dan wil je niet anders meer....
Groetjes en als ik het goed begrijp dan verslijt jij helemaal geen ketting haha ;o)........
Hij heeft hiet al enige reakties in dit forum op gegeven.En wat mij betreft de enige echte deskundige (liefhebber tot in het detail ;0) )
Er zijn een aantal mogelijkheden, zoals en reservetube meenemen en/of evt. een busje pitstop voor noodgevallen.
Zelf heb ik ook goede ervaingen opgedaan met no-tubes. Dicht werkelijk goed en heeft weinig tot geen invloed op het weggedrag vd tube. Als je weet wat te doen in geval van lekrijden dan wil je niet anders meer....
Groetjes en als ik het goed begrijp dan verslijt jij helemaal geen ketting haha ;o)........
-
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33
Stillekracht schreef:Ik lees de reacties toch met verbazing. Mijn opmerking voor een stalen frame was niet voor niets geplaatst. Dan hoef je niet allerlei onderdelen te vervangen en te experimenteren om lekker te kunnen fietsen.
Ik heb 2 x Alu frame + 1 x full Carbon + 1 x Staal. Ik ken de verschillen dus goed. Wissel ook regelmatig van fiets. Maar......de meeste kilometers rij ik op staal. 1 x Alu staat inmiddels standaard gemonteerd op mijn Computrainer. Dan hoef ik er buiten niet meer op te stuiteren. De andere Alu is een Cyclocross waar ik brede banden en spatborden op heb zitten. Die stuitert dus ook niet meer en wordt alleen van stal gehaald als ik echt in de regen moet fietsen. Een nieuwe fiets is in bestelling: staal. Alu en Carbon heb ik niet meer in overweging genomen.
En een goed stalen frame is ook strak!
Het is hetzelfde als met zadels. Ik had op mijn Carbon fiets een SLR-XC. Wat een ellende. Ik kocht uiteindelijk broeken van ruim 200 Euro per stuk om er een beetje op te kunnen zitten. Er zit nu weer een Rolls op. Net een fietsbroek erbij gekocht van Campagnolo: 40Euro! Zit weer prima.
Vernieuwing is niet altijd beter. Vaak pure marketing en de klanten lopen mee.
Dan is er een hoop commentaar op het gewicht. Velen onder ons zullen zelf een paar gram gewicht te veel hebben. Een fiets van een kilootje meer maakt dan ook niet meer uit. Trouwens......... we houden van fietsen, waarom dan minder gewicht om 30 sec eerder boven te komen in een beklimming? Van mij kan het nooit lang genoeg duren
omdat verder niemand reageert en/of zich überhaupt lijkt af te vragen hoe dat eigenlijk zit met staal, reageer ik maar.
ik ben het helemaal met je stelling eens 'stillekracht'. ik rijd zelf een carbon cr1 en een stalen pinarello. de stalen fiets biedt aantoonbaar meer comfort en daar kan ik het veel langer op volhouden dan op de cr1. van de cr1 zegt men overigens ook dat ie voor een carbon fiets nog redelijk comfortabel is maar ik vind het geen vergelijk met de stalen fiets. cr1 is wel een heel stuk lichter natuurlijk dus die zal ik voor klimroutes gebruiken.
ik ben er zeker van dat je voor eenzelfde investering van een middenklasse carbon fiets ook een stalen kan vinden en daarbij is staal op het moment weer helemaal hip.
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Ik realiseer mij wel dat een hele generatie nooit op staal heeft gereden. Daarnaast vergeet je op een gegeven ogenblik ook weer hoe goed het reed.
Ik was het ook vergeten. Had mijn stalen fiets uitgerangeerd naar de Computrainer. Tot ik hier op het forum weer wat enthousiaste berichten over staal las. Direct de fiets weer op de weg gezet met het hier eerder beschreven gevolg.
En een comfort wat ik weer heb ......
Ik was het ook vergeten. Had mijn stalen fiets uitgerangeerd naar de Computrainer. Tot ik hier op het forum weer wat enthousiaste berichten over staal las. Direct de fiets weer op de weg gezet met het hier eerder beschreven gevolg.
En een comfort wat ik weer heb ......
-
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33
zo verging het mij ook. in de jaren 90 concordes gereden. later meegegroeid met alu en toen carbon. over staal wordt alweer een tijdje geschreven op het forum en in de bladen dus toen heb ik een stalen frame gekocht en opnieuw opgebouwd.
de jaren 90 waren helemaal terug qua rijgevoel en toen besefte ik het weer ...
de jaren 90 waren helemaal terug qua rijgevoel en toen besefte ik het weer ...
stillekracht dat zadel verhaal van jou zal dan toch persoonlijk zijn. Ik vond de Rolls een absoluut kutzadel doordat het bol is. Op mijn Selle Italia SLR zit ik super en niks van pijn
hoe zit het overigens met het comfort van titanium tegenover staal? ik ben erg tevreden met mijn titanium fiets wat comfort betreft
hoe zit het overigens met het comfort van titanium tegenover staal? ik ben erg tevreden met mijn titanium fiets wat comfort betreft
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
sagax047 schreef:Ik vond de Rolls een absoluut kutzadel doordat het bol is.
Het is volgens mij een gewoon herenzadel
Titanium kan ik niet vergelijken, omdat ik er nooit op gereden heb.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Even mijn impressie:
fiets 1: oversized aluminium, full carbon (vrij zware) voorvork, oversized stuur en stuurpen, rechte zadelpen 31.6mm, banden op 8 bar
fiets 2: stalen gelugd frame, wound-up carbon voorvork met stalen vorkbuis, niet-versized stuur(pen), zadelpen met set-back 27.2mm, banden op 6 bar.
In beide fietsen zitten handgespaakte wielen (door mezelf) en een rolls zadel.
Het laat zich raden dat fiets 2 veel comfortabeler is dan fiets 1. Met de comfortabele fiets is het veel beter toeren, met de harde fiets is het snelheid maken op asfalt en omloopjes.
Omdat er zoveel verschillen zijn is het moeilijk aan te geven wat de ene fiets nu vooral comfortabel maakt, maar mijns inziens:
1. bandendruk + dikte
2. voorvork!
3. frame dikte buizen+verbindingen (dus niet persé het materiaal)
Als je de banden op dezelfde druk zet, is de voorvork zelfs zeer bepalend. Die wound-up gaat mee over iedere hobbel, de andere vork stuitert over ieder putje in de weg. Het niet-oversized stuur in combinatie met een comfortabele vork geeft het beste comfort om impact van de weg op de voorkant op te vangen. Een goed zadel met setback zorgt voor de ontlasting van trillingen e.d. in de rug.
fiets 1: oversized aluminium, full carbon (vrij zware) voorvork, oversized stuur en stuurpen, rechte zadelpen 31.6mm, banden op 8 bar
fiets 2: stalen gelugd frame, wound-up carbon voorvork met stalen vorkbuis, niet-versized stuur(pen), zadelpen met set-back 27.2mm, banden op 6 bar.
In beide fietsen zitten handgespaakte wielen (door mezelf) en een rolls zadel.
Het laat zich raden dat fiets 2 veel comfortabeler is dan fiets 1. Met de comfortabele fiets is het veel beter toeren, met de harde fiets is het snelheid maken op asfalt en omloopjes.
Omdat er zoveel verschillen zijn is het moeilijk aan te geven wat de ene fiets nu vooral comfortabel maakt, maar mijns inziens:
1. bandendruk + dikte
2. voorvork!
3. frame dikte buizen+verbindingen (dus niet persé het materiaal)
Als je de banden op dezelfde druk zet, is de voorvork zelfs zeer bepalend. Die wound-up gaat mee over iedere hobbel, de andere vork stuitert over ieder putje in de weg. Het niet-oversized stuur in combinatie met een comfortabele vork geeft het beste comfort om impact van de weg op de voorkant op te vangen. Een goed zadel met setback zorgt voor de ontlasting van trillingen e.d. in de rug.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ik neem aan dat de TS, zoals al eerder gepost, na 3 maanden geen nieuwe/andere fiets overweegt. Als je niet lekker zit, ga dan gewoon terug naar de FM waar je je Stevens gekocht hebt en laat de afstelling nog eens goed nakijken.
Als je comfortabele wielen zoekt zou ik zeker niet voor hoge (stijve) velgen kiezen. Heb zelf een setje Campa Neutron Ultra's met Conti GP 4000s in mijn (carbon) Merckx en deze bevallen mij heel goed wat betreft comfort. Wielen zijn ook verkrijgbaar met een Shimano-body en kan ik je absoluut aanraden.
De Stevens SLC is overigens wel een echte 'racer'. Mijn FM heeft hem mij bij de aanschaf van mijn nieuwe fiets afgeraden omdat ik toch ook wel comfort wilde. Hij heeft mij toen op een Merckx LXM gezet. Tot volle tevredenheid...
Als je comfortabele wielen zoekt zou ik zeker niet voor hoge (stijve) velgen kiezen. Heb zelf een setje Campa Neutron Ultra's met Conti GP 4000s in mijn (carbon) Merckx en deze bevallen mij heel goed wat betreft comfort. Wielen zijn ook verkrijgbaar met een Shimano-body en kan ik je absoluut aanraden.
De Stevens SLC is overigens wel een echte 'racer'. Mijn FM heeft hem mij bij de aanschaf van mijn nieuwe fiets afgeraden omdat ik toch ook wel comfort wilde. Hij heeft mij toen op een Merckx LXM gezet. Tot volle tevredenheid...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
Ik ben blij dat er al behoorlijk wat discussie op gang is gekomen, en doe zo gerust verder, maar een ander frame is inderdaad niet echt aan de orde. Ik heb ook met een Trek Madone een testrit gedaan en deze voelde iets comfortabeler aan maar qua zit voelde ik er mij niet zo goed op (en stukje duurder). Moest hij nu veel te diep zitten zou ik me mss zorgen maken of ik wel de juiste fiets heb gekozen (te racy) maar dat is zeker niet het geval.
Inmiddels met al wat minder druk in de banden rondgereden en dat was al een merkbaar verschil.
Nu heb ik hier al een heleboel ideetjes opgedaan, wat ik kan veranderen en vooral wat ik niet hoef te veranderen (met dank aan Erikvdn). Qua wielset zal ik eens rondkijken voor iets met lage velgen, de shimano-wielsetjes hebben dan mijn voorkeur maar waarom zijn ze zo lelijk .
Inmiddels met al wat minder druk in de banden rondgereden en dat was al een merkbaar verschil.
Nu heb ik hier al een heleboel ideetjes opgedaan, wat ik kan veranderen en vooral wat ik niet hoef te veranderen (met dank aan Erikvdn). Qua wielset zal ik eens rondkijken voor iets met lage velgen, de shimano-wielsetjes hebben dan mijn voorkeur maar waarom zijn ze zo lelijk .
Stevens SLC Team Ultegra SL