ik heb van de week geprobeerd (via de methode op zitvlees.nl) om mijn omslagpunt te bepalen. blokken van 5 min met steeds 5 hartslagen hoger. Nu was mijn laatste blok tot 183 en die heb ik voor mijn gevoel nog goed uitgereden. Het blok daarna heb ik niet gered omdat ik van alles probeerde maar mijn hartslag niet hoger kreeg. Hierdoor ging ik volledig stuk en ik vraag me nu af of dit nu een representatieve test was. Volgens de beschrijving moest ik namelijk het laatste blok net niet redden..
Nu denk ik dat mijn omslagpunt rond de 175 ligt....
Ik haal soms wel hartslagen van begin 190 op de MTB in een sprint dus had het gevoel dat ik nog wel een blok hoger had moeten kunnen...
wat denken jullie?
omslagpunt
Het omslagpunt is goed te bepalen in een SMA, maar met een veldtest kan het ook goed. Het is puur een gevoelskwestie. Naar mijn mening kun je het best een lange helling opzoeken. Vervolgens let je goed op je ademhaling en het gevoel in je lijf/benen. Zo kun je je omslagzone (je moet het niet vastpinnen op één bepaalde hartslag) aardig bepalen. Je gevoel is altijd het meest belangrijk. Als je een test in een SMA doet is je omslagzone bepaald voor die bepaalde omstandigheden (temperatuur, luchtvochtigheid, vorm, etc.). Als je vervolgens buiten gaat trainen kunnen de waarden weer anders liggen. Train dus altijd op je gevoel. De hartslagmeter is een hulpmiddel.
Dat je in een sprint op de MTB hoger komt is logisch. Probeer die sprint maar een vast te houden voor 5 á 10 minuten. Dat gaat wel zeer doen
Dat je in een sprint op de MTB hoger komt is logisch. Probeer die sprint maar een vast te houden voor 5 á 10 minuten. Dat gaat wel zeer doen

[quote="Der Jan"]Wat wel belangrijk is: bergop haal je hogere hartslagen dan op het vlakke. Het fijne weet ik er niet van, alleen dat het zo is. Je omslagpunt zal dus ook (iets) afwijken als je heuvelop rijdt. [/quote]
Omslagpunt is omslagpunt, berg op of berg af. Discussie is al eerder gevoerd, zie trainen voor bergop van een paar dagen terug.
Omslagpunt is omslagpunt, berg op of berg af. Discussie is al eerder gevoerd, zie trainen voor bergop van een paar dagen terug.
[quote="c40campy"][quote="Der Jan"]Wat wel belangrijk is: bergop haal je hogere hartslagen dan op het vlakke. Het fijne weet ik er niet van, alleen dat het zo is. Je omslagpunt zal dus ook (iets) afwijken als je heuvelop rijdt. [/quote]
Omslagpunt is omslagpunt, berg op of berg af. Discussie is al eerder gevoerd, zie trainen voor bergop van een paar dagen terug.
[/quote]
Ik denk niet dat je omslagpunt per definitie je omslagpunt is.
Bergop gebruik je simpelweg andere spieren erbij (veel meer je arm-, buik- en rugspieren). Bovendien heb je onder sommige omstandigheden minder koeling (meer zweten)..... Kortom je hartspier zal extra slagen maken, terwijl je benen op dezelfde manier verzuren. Een gevoelskwestie dus.
Komt nog bij de mate van vermoeidheid, de vorm, etc. Ook dan zal je hartslag niet de juiste indicator zijn. Volgens mij is het echt een gevoelskwestie.... en dat gevoel voor je omslagpunt ontwikkel je des te meer door met hartslagmeter te trainen.
Omslagpunt en zones zijn hele handige hulpmiddelen, maar je gevoel is het belangrijkst, aangezien je lichaam veel complexer is dan een paar getallen.
Omslagpunt is omslagpunt, berg op of berg af. Discussie is al eerder gevoerd, zie trainen voor bergop van een paar dagen terug.
[/quote]
Ik denk niet dat je omslagpunt per definitie je omslagpunt is.
Bergop gebruik je simpelweg andere spieren erbij (veel meer je arm-, buik- en rugspieren). Bovendien heb je onder sommige omstandigheden minder koeling (meer zweten)..... Kortom je hartspier zal extra slagen maken, terwijl je benen op dezelfde manier verzuren. Een gevoelskwestie dus.
Komt nog bij de mate van vermoeidheid, de vorm, etc. Ook dan zal je hartslag niet de juiste indicator zijn. Volgens mij is het echt een gevoelskwestie.... en dat gevoel voor je omslagpunt ontwikkel je des te meer door met hartslagmeter te trainen.
Omslagpunt en zones zijn hele handige hulpmiddelen, maar je gevoel is het belangrijkst, aangezien je lichaam veel complexer is dan een paar getallen.
Omslagpunten verschillen per sport, maar kan ook in een sport verschillen.
Geheel stil zitten op een tijdritfiets, of schokschouderend en trekkend aan het stuur een berg op rijden, kan je zomaar 3-5 slagen verschil opleveren.
Daarnaast (kan) verschilt je omslagpunt per dag.
Je kan beter spreken over een omslaggebied.
Het is namelijk niet zo dat je bij hs 175 nog normaal kan fietsen en ineens bij 176 gaat verzuren...
Geheel stil zitten op een tijdritfiets, of schokschouderend en trekkend aan het stuur een berg op rijden, kan je zomaar 3-5 slagen verschil opleveren.
Daarnaast (kan) verschilt je omslagpunt per dag.
Je kan beter spreken over een omslaggebied.
Het is namelijk niet zo dat je bij hs 175 nog normaal kan fietsen en ineens bij 176 gaat verzuren...
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Volgens mij moet je omslagpunt sowieos niet al te letterlijk nemen. Bij een inspanningstest is mijn omslagpunt gemeten op 188, max hartslag 198. Als ik bijvoorbeeld een blokjes training doe of wat train in de heuvels in limburg en ik fiets op een intensiteit waarbij ik voel dat ik net niet verzuur zit ik met mn hartslag zo rond de 180. Kan bijvoorbeeld ook te maken hebben met: buiten is het koud dus je hartslag is lager, je hebt factoren als wind etc etc.
Vandaag is morgen alweer gisteren