Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke Wielen: Easton/Mavic/Fulcrum/Campagnolo

phils
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2008 14:00

phils 29 apr 2009 15:12

Hallo,

Ik heb nu shimano WH-R500 wielen en verschillende mensen raden mij aan om op zoek te gaan naar iets beters?
Aan welke wielen/prijsklasse moet ik denken om een merkbaar verschil te voelen?
Wat gaat er zoal verbeteren als ik die wielen vervang??

Alvast bedankt!

Phils

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 29 apr 2009 15:18

Hoe ik hier lees hoe mensen over die wielen praten, voldoen nagenoeg alle wielen.

phils
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2008 14:00

phils 29 apr 2009 17:25

Ik ben wel op zoek naar een serieus antwoord hé

Welke wielen raden jullie aan tussen de 150€ en 200€ (tot max 250€ als het echt moet)?
Gaan deze dan een merkbaar verschil geven met mijn huidige shimano's van 100€/set ?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 apr 2009 17:30

Verschil waarin? (gewicht/looks/aerodynamica/stevigheid). Kwa prijs/kwaliteit zijn Campagnolo Zonda wielen de allerbeste keus (veel zullen het hier met mij eens zijn), maar die zitten al E100 boven je budget. Een setje handgespaakte wielen met Ultegra/Centaur naaf en open-pro velgen, gespaakt door een goede bouwer, zijn over het algemeen ook goed en moeten voor onder de E250 te vinden zijn. Fabriekswielen voor die prijs, daar zou ik niet aan beginnen..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 29 apr 2009 17:55

Ik heb zelf Fulcrum Racing 5 en ben daar heel tevreden over. Als je de zoekfunctie gebruikt zal je diverse gebruikservaringen vinden.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 apr 2009 19:15

Waarom wil je andere wielen? Omdat ze niet goed zijn bij jou, of omdat mensen zeggen dat ze niet goed zijn?

In dat laatste geval zou ik lekker wachten met wielen kopen(hou wel geld apart want het zijn idd geen super wielen).

phils
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2008 14:00

phils 29 apr 2009 19:21

Ik heb nooit andere wielen gehad: het is mijn eerste racefiets.
Ik weet dus niet wat er gebeurd als ik nieuwe wielen koop, maar blijkbaar zijn ze toch een cruciaal onderdeel :)

Daarom vraag ik hier even wat jullie goed vinden zodat ik toch een keuze maak die een beetje onderbouwd is!
En qua resultaat: sneller fietsen? minder trappen? Beter bollen?

Ik hoor het graag!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 apr 2009 19:26

Het is idd een cruciaal onderdeel, misschien wel het belangrijkste onderdeel. Hoe fiets je nu? rij je rustig, rij je altijd 40km/h rij je wedstrijden?

Goede wielen zijn stijver, dus gaat er geen energie(minder) verloren in het buigen van het wiel, je zou dus harder fietsen met minder kracht.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 29 apr 2009 19:32

je kan even zoeken in andere draadjes voor de ervaringen en meningen over je wielset.

Of eens aan je vrienden, die jou dit advies geven, vragen of je hun wielsetjes eens kan steken? Verder is het gebruikelijk om je lichaamsgewicht te posten, bij wieladvies.
De genoemde wielset is idd niet echt stijf, bij mij staan ze op de tacx.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

roadkill21
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 aug 2007 15:04

roadkill21 29 apr 2009 21:08

Ik had zelf ook de WH-R500 op mijn eerste nieuwe racefiets.
De verschillen:
rolt lekkerder door
bij klimmen geen slap gevoel
minder snel (of geen) slag in je wielen na korte tijd

ik ging van de WH-R500 naar Ambrosio FCS28 met Ultegra naaf handgespaakt door Bikexperto.com (Zoran voor de kenners)

Een wereld van verschil.
Ik weet niet of het aan de shimano wielen lag, dat ik een paar maandagochtend wielen had of dat ze altijd zo slecht zijn, maar het zijn wel goedkope wielen, dus het is maar net wat je wil.

Zolang je geen slag in je wielen hebt en alleen maar ermee kleine ritjes voor je plezier ermee rijd, zou ik je geld in je zak houden en wachten tot je meer gaat fietsen. Als je al 2x per week lange stukken fietst is het zeker het overwegen waard, voor 220 Euro heb je een setje eerder genoemde handgespaakte wielen, kan je nog kiezen tussen open pro, CXP33, of de Ambrosio. Zoals al meer voor mij zeiden, waar gebruik je ze voor ?

Als je iets goedkoper zoekt, kun je ook nog kijken naar bijvoorbeeld de Mavic Aksium of Fulcrum Racing 7 (beiden rond de 150 Euro)

phils
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2008 14:00

phils 29 apr 2009 23:21

Ik weeg een goede 80kg. Ik fiets voor mijn plezier: geen wedstrijden of trainingen.
Ik probeer wel minstens 2 à 3 keer per week te fietsen als ik kan, en dan minstens 40km.
Op zondag als het mooi weer is soms wat meer, maar boven de 100km kom ik nog niet.
De baantjes die ik rijd zijn verhard, maar liggen niet altijd even vlak: asfalt die soms wat begint te barsten of peknaden tussen de betonnen platen waarmee de baan verhard is.
Maar het zijn zeker geen kasseien zoals in de bekende klassiekers.

Ik zoek wel wielen waarbij ik niet om de haverklap met spaakbreuk geconfronteerd word.

Blijkbaar heb je bij zulke stijvere wielen wel het "nadeel" dat je zelf meer als schokdemper fungeert? Of is dit overroepen?

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 30 apr 2009 10:33

hmm, ik snap niet waar al die negatieve geluiden vandaan komen over de wh 500. Heb ze zelf kunnen vergelijken met amc 420, en dan voelen de shimano's echt een stuk beter.
Ik had namelijk het idee dat de amc mij meer afremde en het meer moeite koste om op snelheid te blijven, in tegenstelling tot de shimano's die volgens mij ook aerodynamischer zijn.

Groot nadeel van de shimano's vindt ik dan de naven die al snel niet meer zo lekker lopen als je er in de regen mee rijdt en ze zijn niet zo stijf. Zelfs met mijn 50 kg krijg ik de velg tegen de remblokken.

Plaats reactie