Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke Wielen: Easton/Mavic/Fulcrum/Campagnolo

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 30 apr 2009 12:41

luna schreef:hmm, ik snap niet waar al die negatieve geluiden vandaan komen over de wh 500. Heb ze zelf kunnen vergelijken met amc 420, en dan voelen de shimano's echt een stuk beter.
Ik had namelijk het idee dat de amc mij meer afremde en het meer moeite koste om op snelheid te blijven, in tegenstelling tot de shimano's die volgens mij ook aerodynamischer zijn.

Groot nadeel van de shimano's vindt ik dan de naven die al snel niet meer zo lekker lopen als je er in de regen mee rijdt en ze zijn niet zo stijf. Zelfs met mijn 50 kg krijg ik de velg tegen de remblokken.


De Amc 420 is aerodynamisch beter dan de shimano, zie bijlage

http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html

Je gevoel en ideen kunnen je ook bedriegen.

Overigens zijn de Shimano`s aerodynamisch gezien ook heel behoorlijk.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 30 apr 2009 15:28

Phils schreef:Hallo,

Ik heb nu shimano WH-R500 wielen en verschillende mensen raden mij aan om op zoek te gaan naar iets beters?
Aan welke wielen/prijsklasse moet ik denken om een merkbaar verschil te voelen?
Wat gaat er zoal verbeteren als ik die wielen vervang??

Alvast bedankt!

Phils


Als ik je berichtje juist inschat heb je niet echt problemen met je wielen op dit moment maar ga je te veel uit van wat anderen zeggen en vinden. Advies is voorlopig lekker verder te rijden met wat je hebt en je verder inlezen hier in het wielen topic. Zo ga je vanzelf meer begrijpen wat betere wielen zijn en waarom en in welke situaties je bepaalde wielen zou prefereren boven andere.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 30 apr 2009 20:19

Kijk eens naar de fietsen van de tijdrit in Puttershoek .
Al deze fietsen lijken gebouwd met als doel zo snel mogelijk die tijdrit af te haspelen. Schitterende machines, met superaerodynamische wielen, tijdrithelmen...
Dit is een niet-nader genoemd forumlid, die duidelijk alle goede regels van de aerodynamica respecteert, welke hij dankzij dit forum allemaal erin heeft gestampt gekregen...
Afbeelding
Hij eindigde rond de 30ste plaats als ik me niet vergis. Kijk nog eens goed al die prachtige, dure fietsen af in de link bovenaan. 1000den euros, genoeg om weet ik veel wat voor goede doelen te steunen.

Wie geeft dan deze jongen, met gewone helm, helemaal aangefietst vanuit Delft, nog een kans? Je ziet dan nog 2 gewone wielen, niet eens dezelfde banden...
Afbeelding

Hij werd derde.
moraal van het verhaal? Trainen! :D
(andere moraal: met ander materiaal en een tijdrithelm was hij misschien NOG beter gefinisht ;) )
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 30 apr 2009 20:50

Nou ja, dat is wel erg kort door de bocht.

De onderste renner lijkt mij een stuk jonger, heeft een totaal andere bouw en een behoorlijk stel benen.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 30 apr 2009 21:34

Wat is er mis met mijn benen en bouw dan? ;)

Ik wil er wel even op wijzen (nu dit wordt aangehaald) dat de tijdregistratie een puinzooitje was, en dat ik een minuut harder reed dan wat de jury noteerde. Als ik de enige ben die door deze chaos benadeeld ben (wat ik dan weer bewtijfel) was ik 20e geweest. Los van het zeer sterke deelnemersveld, met meerdere Elite renners (ik ben een ongetalenteerde B-amateur). In de jongere categoriën (onderste persoon finishte niet in mijn categorie) was er duidelijk minder hip materiaal en meer locale (dus relatief minder grote) concurentie.

Verder - dat heb ik hier al meerdere keren betoogd - win je het meest met een goede (diepe) zit en triatlonstuur. Dat is allemaal dik in orde bij de persoon op de onderste foto. De rest is leuk, maar ook duur. Dat heeft - denk ik terecht - niet iedereen over voor zo'n 300 km/jaar.

Rest mij nog te zeggen dat de wielen zoals afgebeeld nu niet echt een aanbeveling zijn voor dagelijkse training, toertochten of wat iets meer zij. Sowieso is het min of meer van het niet-bestaande-opperwezen los om meer dan 1000 euro voor twee wielen uit te geven. (Ik betoog schuldig)

Dat voorwiel alleen is 600 euro. Hoewel het nog veel gekker kan: een Zipp 1080 (schijnbaar het hipste op dit moment) kost voor alleen een voorwiel zo'n 1400 dollar. En iedereen weet hier wel hoe duur Lightweights zijn.

Om bij de vraag van de TS aan te sluiten: gezien de wielen die je hebt is er zeker verbetering mogelijk. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar tussen de 250 en 350 euro heb je echt een prima setje, waar je heel allround mee uit de voeten moet kunnen. Natuurlijk kan je gekker, en als je dat niet laten kan moet je dat zeker doen, maar voor 'lekker fietsen' is het niet nodig.

Ook met je huidige wielen kan je veel plezier beleven. Je zal er elke berg mee opkomen (als jij dat kan) en ook weer af. Als je benen het toestaan zal je zelfs in een wedstrijdje mee kunnen komen. Dat is zeker niet ideaal, maar het kan. En als je een hipper setje koopt, heb je voor slecht weer/winter/noodgevallen nog altijd een setje achter de hand.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 01 mei 2009 00:07

mijn excuses als ik bepaalde mensen hier geaffronteerd heb!

De topic starter heeft zelf geen probleem met die wielen, wel, laat hem dan maar zijn wielen helemaal oprijden. De moraal van het verhaal was gewoon maar dat de benen het moeten doen in de eerste plaats, en dan pas de fiets (en de wielen). En dat was het enige.

Ik laat verder iedereen vrij om wat dan ook uit te geven aan zijn fiets, en het kan mij ook niet schelen of ze daarmee zeer traag dan wel zeer snel gaan. De foto's en het verhaaltje waren enkel illustratief. Het blijft gewoon wel zo dat betere wielen je sneller doen rijden, maar heilig is het niet.

Rest mij nog te zeggen dat de onderste persoon derde was in de +19 categorie en wegens de tijdspuinhoop heeft hij ook een minuut harder gereden dan de jury heeft genoteerd.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

phils
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2008 14:00

phils 01 mei 2009 23:24

Zouden jullie mij eerder een handgespaakt setje van www.bikexperto.com aanraden
vb MAch1 CFX velgen met Ultegra 6600 naven a € 200.00
(welke van zijn velgen/naven raden jullie aan?)

Of eerder een merk-setje zoals de
Easton EA50 voor € 200??

Of kijk ik beter uit naar een ander merk?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 01 mei 2009 23:31

Ik zou zeggen: handgespaakt.
Die systeem wielen zijn wel leuk maar als er iets mis gaat ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

phils
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2008 14:00

phils 03 mei 2009 01:06

Ik heb na wat zoeken een aantal setjes geselecteerd:
Mavic Ksyrium Equipe
Easton EA50
Campagnollo Sirocco (dit is blijkbaar mogelijk met shimano dmv de juiste body na te bestellen)
Misschien ook nog Fulcrum Racing5 (wegen blijkbaar iets meer? of wordt dit gecompenseerd door betere stijfheid en/of lagers?)

Goedkoper moet ik waarschijnlijk niet gaan voor een degelijk setje?

(die handgespaakte zijn geen optie voor mij, dus ik beperkt me tot de mogelijkheden hierboven of goedkoper)

sprintbom
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 13 aug 2008 11:04

sprintbom 03 mei 2009 01:21

campa=super schreef:Ik zou zeggen: handgespaakt.
Die systeem wielen zijn wel leuk maar als er iets mis gaat ...


200% gelijk! Ik moet niks anders hebben dan hand gemaakte wielen!

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 03 mei 2009 04:26

Je hebt eigenlijk helemaal geen problemen met je huidige wielen en hebt maar een klein budget te besteden voor nieuwe wielen.

Het is een beetje als een goedwerkende OpelCorsa weggooien en dan een VWPolo gaan kopen. Kortom wat schiet je er nu feitelijk mee op? Nauwelijks iets want je hebt zelf geen klachten over je huidige wielen.

Rij gewoon lekker nog een seizoen (of twee) op die wielen en spaar langzaam door zodat je in de toekomst moeiteloos echt betere wielen kunt kopen. Lijkt mij toch een veel slimmer idee.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 03 mei 2009 08:55

Ik vraag me af waarom de handgespaakte wielen geen optie zijn voor TS? Ik heb alleen maar goede ervaringen met een handgespaakt setje Ultegra/Mavic Open Pro. Het is zelfs zo dat ik op mijn Stevens fiets de standaard Easton Circuits heb vervangen door voornoemd setje. Niet in de laastste plaats, omdat de Eastons niet altijd even betrouwbaar zijn gebleken. Ik ben in ieder geval dik tevreden met handgespaakt.
Real men wear blûk!!! Marcel

Plaats reactie