fietsendrager
hoi
ik ben sinds dit jaar in het bezit van een nieuwe fiets nl een gazelle v4.
daarbij heb ik een fietsdrager gekocht,(nieuw model twinny load)
de fiets wordt vastgezet dmv een draaiend klem systeem op het cranckstel.
mijn vraag is of dit geen last is voor het cranckstel want bij het vervoeren van de fiets staat de boven kant van de fiets enigzins te bewegen als ik op de snelweg rijd of als ik tegenliggers zoals vrachtwagens tegenkom.
ik ben sinds dit jaar in het bezit van een nieuwe fiets nl een gazelle v4.
daarbij heb ik een fietsdrager gekocht,(nieuw model twinny load)
de fiets wordt vastgezet dmv een draaiend klem systeem op het cranckstel.
mijn vraag is of dit geen last is voor het cranckstel want bij het vervoeren van de fiets staat de boven kant van de fiets enigzins te bewegen als ik op de snelweg rijd of als ik tegenliggers zoals vrachtwagens tegenkom.
arno66
m.i. heeft een cranckstel best wel krachten te verduren als je erop fietst. Alleen wat andere krachten dan op een fietsendrager. Een cranckstel zou dit best wel aan moeten kunnen.
Ben persoonlijk meer van het voorwiel los, achterbank neerklappen en op een kleed in de achterbak. Relatief snel en gemakkelijk. Gaan er meer fietsen mee dan maar met een drager op het dak.
Ben persoonlijk meer van het voorwiel los, achterbank neerklappen en op een kleed in de achterbak. Relatief snel en gemakkelijk. Gaan er meer fietsen mee dan maar met een drager op het dak.
Wellicht zal je in jouw geval ook het achterwiel eruit moeten halen, maar ik maak me sterk dat je fiets hier dan niet in past. Ik heb fietsen uit vergelijkbaar kleine oto's zien komen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4712
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik heb nog nooit een test gezien waarin staat dat het schadelijk is voor de fiets (lees crank), om hem via een twinny load te vervoeren. Hele volksstammen gebruiken zo'n drager, en ze zijn gewoon door consumenten organisaties getest. Wel is het daarnaast zo dat het uiteraard beter is voor de fiets, om hem te vervoeren via framebevestiging. Mits dit via een groot bevestigings oppervlak gaat. Het allerbeste is om hem te vervoeren via een dakdrager, waarbij de voorvork wordt vastgezet
- geertjan5
- Forum-lid
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
- Locatie: Friesland, nabij Sneek
als je je voor en achterwiel demonteerd dan kunnen er zowiezo 2 fietsen op de achterbank. Misschien wel met wielen en dan heb je nog de hele kofferbak over voor 2 tassen.
Zag het laatst ook bij een paar mensen die zo de fiets vervoerden. (even afkijken bij anderen he;))
Wat ik de eerstvolgende keer ga proberen is fiets op de kop in de auto en alleen het voorwiel eruit en dan over de breedte in de kofferbak met wielen en sporttassen erbij.
Zag het laatst ook bij een paar mensen die zo de fiets vervoerden. (even afkijken bij anderen he;))
Wat ik de eerstvolgende keer ga proberen is fiets op de kop in de auto en alleen het voorwiel eruit en dan over de breedte in de kofferbak met wielen en sporttassen erbij.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Ik heb eens bij een paar clubgenoten gekeken hoe zo'n crankbevestiging werkt. Er zijn veel dragers waarbij het daadwerkelijke raakvlak bijzonder klein is, mede doordat door de crankvorm per merk en type fiets anders is. Daarom rijdt ik al meer dan 10 jaar met een Twinny Load met framebevestiging. De druk die daar op komt is, door het grotere raakvlak en de vervormbare rubber manchet, vele malen kleiner en de bevestiging steviger en op een veel gunstiger punt. Persoonlijk zit ik niet gerust achter het stuur als mijn carbon crank op enkele cm² een zijwaartse kracht met 120 km/u moet trotseren.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
Ik heb eigenlijk een soortgelijke vraag alleen dan mbt een ander merk drager en een ander type bevestiging. Ben wel benieuwd wat jullie hiervan zeggen.
Ik heb een Spinder met framebevestiging. In het verleden had ik een stevig alu-frame, die kon er prima op. Gebruiken jullie die fietsendrager echter ook met carbonframes? Klem je hem dan het best om het frame of om de zadelpen en wat voor risico loop je dan? Ik kan de fiets niet gemakkelijk achter in de auto leggen omdat ik kleine kinderen heb die stoeltjes op de achterbank nodig hebben. Om die elke keer eruit te halen is een me wat te veel werk.
Ik heb een Spinder met framebevestiging. In het verleden had ik een stevig alu-frame, die kon er prima op. Gebruiken jullie die fietsendrager echter ook met carbonframes? Klem je hem dan het best om het frame of om de zadelpen en wat voor risico loop je dan? Ik kan de fiets niet gemakkelijk achter in de auto leggen omdat ik kleine kinderen heb die stoeltjes op de achterbank nodig hebben. Om die elke keer eruit te halen is een me wat te veel werk.
Soms gebruik ik ook een fietsendrager met frame bevestiging (merk weet ik zo snel niet uit mijn hoofd) in combinatie met een carbon frame. Volgens mij kan het geen kwaad als je niet te strak aandraait.Wel heb ik er een doekje tussen zodat het frame in ieder geval niet beschadigd. Dit gaat voor mij in ieder geval goed.
Lijkt mij dat je die klemmen wel erg hard moet aandraaien wil je je carbon frame kapot knijpen.
Lijkt mij dat je die klemmen wel erg hard moet aandraaien wil je je carbon frame kapot knijpen.
- geertjan5
- Forum-lid
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
- Locatie: Friesland, nabij Sneek
Ik zal er zowiezo een doek tussen doen.
En hem aan je zadelpen bevestigen.
Ik zag laatst bij een tijdrit iemand die had 2 tijdritfietsen met een discwiel achter(beide) en 4 spaaks voorwiel dat leek me wel tricky maar hij heeft de tijdrit gereden en was blijkbaar niks aan de hand. Maar ik zal het nooit doen. Met een discwiel en 4spaaks voorwiel. Met wielen met gewone spaken lijkt me dan beter. Maar mijn race van full carbon gaat gewoon de kofferbak in. Ook voor steenslag enzo. Maar hij kan wel achterop.
En hem aan je zadelpen bevestigen.
Ik zag laatst bij een tijdrit iemand die had 2 tijdritfietsen met een discwiel achter(beide) en 4 spaaks voorwiel dat leek me wel tricky maar hij heeft de tijdrit gereden en was blijkbaar niks aan de hand. Maar ik zal het nooit doen. Met een discwiel en 4spaaks voorwiel. Met wielen met gewone spaken lijkt me dan beter. Maar mijn race van full carbon gaat gewoon de kofferbak in. Ook voor steenslag enzo. Maar hij kan wel achterop.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.