Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

krakende crank

bianchi_1885
Forum-lid

bianchi_1885 25 apr 2009 19:16

help!!!!!!
Ik word zwaar depresief van mn crankstel:(:(:(
Er zit een kraak in en ik kan het niet oplossen.
Lagers al vernieuwd daarna de boel al 3 maal uit elkaar en opnieuw gemonteerd.
Wie heeft dit probleem ook al eens gehad???
Nog belangrijker hoe heb je het opgelost??
Het gaat over een ultegra crank met buitenboordlagers.

y.d.
Forum-lid

y.d. 25 apr 2009 19:26

Had dit ook bij mijn 105 crank. Is toen kosteloos vervangen door mijn FM. Crank was toen al 2 jaar oud. Mijn broer had het ook met zijn Ultegra crank, tevens ook kosteloos vervangen, en zelfs door een DA crank.

Mijn FM wist te melden dat Shimano het probleem niet erkende. Dus hopen maar op een aardige FM.

jaapc50
Forum-lid

jaapc50 26 apr 2009 16:05

Zijn de lagers met voldoende (lees veel, heel veel) montagepasta of vet in het frame geschroefd?

Ik zelf doe ook nog één winding teflon-tape (van de loodgieter) om de schroefdraad van de cups. Scheelt ook veel kraakklachten.

bianchi_1885
Forum-lid

bianchi_1885 26 apr 2009 19:26

jaspervelzen schreef:2 weken geleden zat de fietsenmaker hier in dorp ook met zo'n probleem. Er was bij hem een fiets gebracht met dezelfde klacht; krakend crankstel.
Hij heeft toen ook alles geprobeerd. Nieuwe lagers en steeds opnieuw monteren, maar het probleem bleef.
Nu zei hij dat het ook te maken kan hebben met de as van het crankstel. Als de as van het crankstel los komt te zitten of als er een scheurtje ontstaat op de plek waar de as aan de spider vastzit, kan dit gekraak veroorzaken.
Dus eerst de crank maar eens goed inspecteren. Verder kun je natuurlijk ook onderzoeken of het gekraak niet ergens anders vandaan komt, zoals zadelpen, wielen, balhoofd en ga zo maar door.

Succes!

Je wil niet weten wat ik al heb geprobeerd ,zadelpen vernieuwd, ander zadel gemonteerd en weer gedemonteerd ,andere wielen erin, pedalen van mn tacx fiets erop, gehele frame gecontoleerd op schuurtjes .Laatst ben ik gaan fietsen met een bus wd 40 en alles wat draait een voor een ingespoten .
Blijkt dus toch mn crank te zijn, na het overvloedig inspuiten ben ik als ik geluk heb er een dag of twee van af.
Het tapen van de draad heb ik nog niet geprobeerd .
De crank zelf is al meerdere malen uitvoerig geinspecteerd.

diogenes
Forum-lid

diogenes 26 apr 2009 22:00

Is de bracketpot wel vlak gefreesd?

Probeer eens PTFE tape om het schroefdraad van de lagers te leggen.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

jackh2
Forum-lid

jackh2 12 mei 2009 13:39

Bij mij ook gekraak cranck 105 en de FM heeft de bracket vlak gefreesd en klaar tot nu toe +/- 650 km verder

bijs
Forum-lid

bijs 12 mei 2009 18:42

Mijn alu fiets heeft ook Ultegra. Ik heb daarbij 2 crankstellen.
De 53-39 heb ik nooit last mee. Zo gauw de klimtochten eraan komen monteer in de 50-34. Vaak begint de crank al snel te tikken.
2 weken geleden ermee terug naar de FM geweest daar ik het wisselen altijd aan hem overlaat. Hij heeft hem nogmaals gede- en monteerd waarbij veel montage vet gebruikt is. Ook al het aanwezige vocht (ik rij op de alu fiets ook altijd in de winter) goed verwijderd. Daarna geen centje pijn meer.
Misschien is het jouw opossing.
DB

daj
Forum-lid

daj 13 mei 2009 01:48

Als je externe lagers hebt is het waarschijnlijk zo dat de bracket niet goed gevlakt is, wat heel veel fietsenmerk niet goed doen (belachelijk eigenlijk). Meestal zit er nog wat lak op van de spuitbeurt, daardoor zitten de lagers niet 100% recht en dan gaan ze kraken.

Plaats reactie