Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Licentie

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 23 apr 2009 16:25

Moet je op de site van de knwu kijken...

http://www.knwu.nl/upload/File/Tarieven%202008.pdf
Na mijn weten zijn de tarieven 2009 gelijk gebleven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 apr 2009 16:27

Zie de jaarlijkse besluiten:
http://www.knwu.nl/upload/File/Jaarlijk ... 202009.pdf

€143 dus voor een A licentie
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jorrit85
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 nov 2009 15:24

jorrit85 20 dec 2009 23:51

Ik heb het meest recente topic gezocht over licenties. Hopelijk is mijn vraag hier op zijn plek.

Ik heb tot op dit moment nooit vol gefietst. Ik heb altijd gehonkbald daarnaast fietste ik zoveel mogelijk. Door het fanatieke honkballen bleef dit altijd beperkt tot in de zomer lekker trainen op vrije middagen en in het weekend de dag dat ik niet speelde.
Hierbij heb ik vaak toertochten gereden, zoals de Waalse Pijl, Limburgs Mooiste etc. Ook heb ik de afgelopen twee jaar de Marmotte gereden.
Vanaf komend seizoen wil ik de tijd die ik normaal aan honkbal besteedde, aan wielrennen gaan besteden. Ik word derhalve lid van een wielervereniging in de buurt van Utrecht. Iemand nog tips?
Verder wil ik een licentie aanvragen en dit is mijn belangrijkste vraag. Welke licentie zou ik moeten aanvragen? Ik ben 24 jaar.
Ik hoop op veel bruikbare reacties uiteraard.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 21 dec 2009 00:08

begin bij de amateurs B, maar stel je er niet te veel van voor. Je rijdt voornamelijk criteriums, maar hebt nog geen ervaring. De 'idioten' die dat wel hebben knallen er direct vandoor. Je zal veelvuldig afhaken achteraan. Dat is niet erg, want op een andere manier leer je het niet. DOEN,DOEN,DOEN. Dat is de enige manier om het te leren. Opgeven mag niet in je opkomen.

Rijd in het begin van het seizoen trainingswedstrijden. Hier zal je wel aan kunnen blijven én wat ervaring opdoen. dat zal je echt nodig hebben in de loop van het seizoen.
Op 23 januari wordt de eerste verreden op de mol in dordrecht

jorrit85
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 nov 2009 15:24

jorrit85 21 dec 2009 00:17

Hoi Stokie,

Bedankt voor je opbeurende woorden en je snelle reactie. Ik had mezelf al voorgesteld inderdaad dat ik zal moeten genieten van iedere ronde die ik aan het peloton kan hangen. Ik kijk uit naar de nieuwe uitdaging, bovendien zullen de harde kilometers bijdragen aan een hopelijk prachtige Marmotte in 2010.
De amateurs B hoeveel kost dat? Deze informatie staat niet op knwu.nl waarschijnlijk zie je dit pas als je kan inloggen.
Mag je trainingswedstrijden rijden bij andere verenigingen en zo ja hoeveel moet je dan betalen?
Ik hoop snel in training te kunnen gaan. Helaas staat mijn Cube nog ergens bij Cube (frame gebroken) en mijn nieuwe Canyon moet nog worden geleverd.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 21 dec 2009 00:20

Een licentie kost je iets van 70-75 euro voor een seizoen. Iedere wedstrijd die je rijdt, kost je ongeveer vijf euro.

trainingswedstrijden mag je altijd overal wel rijden. met een licentie kost het iets van 2-3 euro, zonder licentie 5 euro. Dat zijn meestal de basiskosten i.v.m verzekeringen.

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 21 dec 2009 00:27

Mijn doel om te beginnen met wielrennen was afvallen. Dat is deels gelukt, maar nu wil ik wat meer/sneller en misschien wat competitief rijden. Ik ben daarom dit jaar lid geworden van een wielervereniging nadat ik twee jaar als "toerist" heb rondgereden. Je kan pas een licentie bij de KNWU aanvragen als je lid bent geworden van een aangesloten vereniging.
Als ik jou was zou ik even op de site van de KNWU kijken voor een vereniging. Als je nog studeert kan je bv lid worden van de Utrechtse Studenten Wielervereniging. En anders zijn er nog zat in de buurt.

Ik heb nu een Amatuer-B aangevaagd om het eens rustig aan te kijken. Ik heb als eens wat rondjes meegereden en het gaat er hard aan toe. Daarom ga ik vanaf 30 januari (heb 23 januari helaas een tentamen) meerijden met de trainingsrondjes van De Mol in Dordrecht om ervaring op te doen.
En wat Stokie al zei: doen, doen, ervaring meemaken en niet bang zijn om op je bek te gaan (figuurlijk bedoelt!)

edit: kosten van een licentie bedragen 73 euries en dan nog de kosten van je vereniging (rond de 60 euies) waarvoor je meestal (korting op) wielerkleding ontvangt e.d.
Kosten voo de gemiddelde traningsrondjes bedragen rond de 3 euries voor een licentiehouder (als je niet lid bent van de vereniging waar je rijdt)
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 21 dec 2009 00:32

Let wel op dat je als beginner een sportkeuring moet ondergaan. die kost iets van 100 euro, maar is voor sommige wel terug te vorderen via de zorgverzekering.

Helaas kost het veel geld voor je deel kan nemen aan wedstrijden, maar... als je eenmaal deelneemt, is het het geld meer dan waard

jorrit85
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 nov 2009 15:24

jorrit85 21 dec 2009 00:39

De hoogte van de kosten is geen belemmering op zich, het is meer dat ik geen idee heb wat het allemaal kost vandaar de vragen. Leuk dat er zo snel geantwoord wordt op dit forum.
Ik ben geen student meer dus de Domrenner is geen optie, althans volgens mij mag je er zelfs nog als donateur mee rijden, maar ik kijk nog wel even verder. Wielervereniging het Stadion is misschien wel een optie, die hebben een eigen baan.
De keuring is eenmalig toch? Volgens mij kan ik hem via mijn zorgverzekering volgend jaar wel declareren inderdaad. Bij iedere sport heb je dergelijke opstartkosten. Bovendien is het je hobby. Het geeft je zoveel terug dat het het geld meer dan waard is anders geef je het ook niet uit. Dat ben ik helemaal met je eens Stokie.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 21 dec 2009 00:53

Kom je uit utrecht? Dan is het stadion inderdaad een goede optie.

de keuring is inderdaad eenmalig en is voor een aantal jaren geldig. Het is wel een voordeel als je wekelijks kunt rijden op een parcours. Bij het stadion zit de nedereindse berg. Een leuk parcours, niet al te lastig en er kan lekker gekoerst worden. ook daar zullen vanaf februari?? weer trainingskoersen verreden worden

Plaats reactie