Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Easton EA50 shimano cassette

beans
Forum-lid

beans 20 apr 2009 00:27

Beste mensen,

gisteren een spaak gebroken van mijn Easton EA50 achterwiel. Wiel los gemaakt, cassette eraf (kan ik gelijk de tandkransjes schoonmaken...). Toen kwam ik een probleem tegen waar ik al eerder iets van op dit forum gelezen had;

de body waar mijn shimano cassette opgeschoven wordt, was ingevreten. Heeft iemand soortgelijke ervaringen? valt me tegen, velgen eind vorige zomer gekocht. Eigenlijk best te vreden, maar dit lijkt me niet goed. Is dit onderdeel te vervangen?

groeten!

Beans

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 20 apr 2009 00:32

Ja, de body is zeker te vervangen.
Alleen het kost wel wat, zo'n 50 euro. (of minder)
Zoiets kan natuurlijk altijd gebeurten maar het is nooit leuk, mischien even langs de fm. gaan waar de set gekocht is.

grt.
mijn Flickr

beans
Forum-lid

beans 20 apr 2009 23:11

OK de body is dus te vervangen. Is dit zelf te doen of liever de FM?

Is er ook een stevigere body te monteren?

groeten

Beans

m_huizinga
Forum-lid

m_huizinga 21 apr 2009 00:23

Het zoiu ook kunnen dat de cassette onvoldoende is vastgedraaid bij montage. Had je het idee dat de cassette erg gemakkelijk los ging?

beans
Forum-lid

beans 23 apr 2009 00:49

ik heb het idee dat ik `m redelijk strak had aangedraaid. Tijdens het fietsen heb ik nooit iets van speling of iets dergelijks gemerkt...

jona91
Forum-lid

jona91 24 apr 2009 11:41

bij mijn EA50 SL en circuit wielen is de body ook ingevreten, maar ik kreeg gelukkig de cassette er nog af. Bij een cassette uit 1 blok zou het wel probleem wel veel minden moeten zijn, en die van shimano zijn toch vaak in blokken van 3 of meer.

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 24 apr 2009 12:36

Mijn body was ook ingevreten. Heb wel eens het advies gekregen deze een beetje in te vetten alvorens de tandwielen te monteren maar geloof niet dat dat echt help want de aluminium-legering is gewoon te zacht. Maar is het nu echt een probleem?

Heb er bij het fietsen nog nooit last van gehad. Ben wel een "zijkerd" als het om mijn fiets gaat maar als de tandwieltjes erop zitten dan zie je er toch niets van.
No pain no gain, no guts no glory!

fizik
Forum-lid

fizik 25 apr 2009 04:26

Een klein beetje invreten is geen probleem, dat zijn mijn Vista's ook. Als je de cassette normaal kunt monteren zou ik er geen punt van maken. Moet je wrikken om hem eraf en erop te zetten, dan wordt het een ander verhaal. Beetje vet doet bij mij wonderen trouwens. Het houdt beschadigingetjes niet tegen, maar zorgt er m.i. wel voor dat de body zich niet vastvreet.

100cols
Forum-lid

100cols 25 apr 2009 20:35

Beans schreef:Beste mensen,

gisteren een spaak gebroken van mijn Easton EA50 achterwiel. Wiel los gemaakt, cassette eraf (kan ik gelijk de tandkransjes schoonmaken...). Toen kwam ik een probleem tegen waar ik al eerder iets van op dit forum gelezen had;

de body waar mijn shimano cassette opgeschoven wordt, was ingevreten. Heeft iemand soortgelijke ervaringen? valt me tegen, velgen eind vorige zomer gekocht. Eigenlijk best te vreden, maar dit lijkt me niet goed. Is dit onderdeel te vervangen?

groeten!

Beans

Als het problemen gaat geven (kraken en piepen) dan kan je fietsenmaker dit onder garantie oplossen. Ik heb twee keer een nieuwe body gehad, toen het probleem voor de derde keer de kop op stak was ik redelijk klaar met deze wielen en heb ik CXP 33's met Ultegranaaf genomen. Overigens ook weer zonder meerkosten.

Wat mij wel verbaast is dat het probleem met die body klaarblijkelijk nog niet is opgelost. EA50 is toch nieuwer dan mijn Vista's uit 2007 en er is zo te horen niets veranderd, terwijl dit probleem zich op grote schaal heeft voorgedaan.

beans
Forum-lid

beans 26 apr 2009 14:05

Gisteren even navraag gedaan bij de FM. Het "probleem" (ik heb er nog geen problemen mee gehad tijdens montage of fietsen) met de body`s schijnt een bekend probleem te zijn bij Easton en Fulcrum body`s waarbij gebruik gemaakt wordt van een zachte legering. Een concessie tussen gewicht en stevigheid. Shimano velgen hebben een composiet achtige body, waarmee ik het probleem niet ervaar. Het ingevreten stuk doet zich alleen voor bij de kleinste, losse, tandwielen.
Ik maak gebruik van een ultegra cassette. Misschien speelt het probleem idd niet als de cassette uit 1 deel bestaat.
Wat de Easton velgen betreft (die qua rijden zeer goed bevallen) vind ik het jammer, het product lijkt toch niet goed (door)ontwikkeld te zijn. Een composiet body had waarschijnlijk een hoop problemen voorkomen.

Plaats reactie