Energiedrank verbetert prestaties zelfs na uitspugen.
Wielrenners presteren aanzienlijk beter als ze hun mond tijdens de wedstrijd spoelen met energiedrankjes. Dat blijkt uit een Brits experiment.
Onderzoekers van de universiteit van Birmingham lieten een groep wielrenners op twee verschillende dagen dezelfde tijdrit rijden.
Tijdens de eerste wedstrijd namen de sporters ongeveer om de acht minuten een slok sportdrank met glucose of koolhydraten, om die vervolgens meteen weer uit te spugen. Bij de tweede tijdrit kregen ze alleen een placebodrankjes met kunstmatige zoetstoffen aangereikt.
Na afloop bleek dat de wielrenners gemiddeld 2 tot 3 procent sneller reden als ze hun mond onderweg spoelden met de sportdrank.
Hersensignaal
De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Physiology.
Volgens de wetenschappers wordt de prestatieverhogende werking van sportdrankjes vooral veroorzaakt door smaakreceptoren in onze mond. Vermoedelijk sturen de receptoren onder invloed van de koolhydraten onmiddellijk een signaal naar de hersenen, waardoor de lichamelijke inspanning minder intensief aanvoelt. Daardoor zouden sporters zich na het proeven van een energiedrank gemakkelijker kunnen afmatten, ook als ze de drank niet doorslikken.
Plezierig
“De koolhydraten in sportdrankjes zijn in de eerste plaats voordelig vanwege dat directe signaal van je mond naar je brein”, zegt hij in de Britse krant The Guardian. “En niet omdat ze energie aan je spieren leveren.”
Uit hersenscans van de wielrenners blijkt dat naast de koolhydraten ook de glucose in de sportdrank van invloed was op hun hersenen. De suikers activeerden zogenaamde beloningscentra in het brein, die zorgen voor een plezierig gevoel.
Limiet
Het onderzoek ondersteunt volgens Chambers de theorie dat de sportprestaties van een persoon niet alleen worden gelimiteerd door zijn hart, spieren of longen, maar vooral door zijn hersenen.
Bron Nu.nl
Het is een lang stuk maar ik vindt het toch wel een leuk onderzoek. Kan iemand de bevindingen van de onderzoekers beamen? Het kan toch niet zijn dat alleen al door te proeven de prestaties bevorderen.
Energiedrank verbetert prestaties
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dus zaterdag allemaal de sportdrank gewoon weer uitspoegen tijdens AGR ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Ik heb even het artikel geopend (dat is pas lang
) en bij de onderzoeksopzet wordt wel duidelijk hoe ze aan de resultaten zijn gekomen. Ze hebben de proefpersonen ruim 12 uur laten vasten (op water na) voor de tijdrit van een uur. Daardoor worden de reacties van het lichaam natuurlijk veel erger dan als je gewoon gegeten zou hebben.
De testgroep van 8 sporters houd daarnaast ook niet bepaald over.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Ik heb even het artikel geopend (dat is pas lang
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
De testgroep van 8 sporters houd daarnaast ook niet bepaald over.
Toch is dit best interessant hoor. Onderzoek is trouwens al een paar maanden oud. Onder andere Askar Jeukendrup, die ook bij de rabo's betrokken is (geweest?), was betrokken bij dit onderzoek.
Het idee achter deze proeven kwam na eerder onderzoek, waaruit bleek dat na inname van sportdrank een prestatieverbetering gevonden werd, maar dat fysiologisch gezien de drank op dat moment nog helemaal niet opgenomen in de spieren kon zijn. Centrale (in de hersenen) en perifere (in de spieren) vermoeidheid blijken veel meer met elkaar verweven te zijn dan traditioneel altijd gedacht wordt. Ik vind dit soort onderzoek altijd buitengewoon interessant, al moet ik zeggen dat ik van dit huidige onderzoek de artikelen niet gelezen heb (wel een inspirerende lezing van Jeukendrop heb bijgewoond)
Het idee achter deze proeven kwam na eerder onderzoek, waaruit bleek dat na inname van sportdrank een prestatieverbetering gevonden werd, maar dat fysiologisch gezien de drank op dat moment nog helemaal niet opgenomen in de spieren kon zijn. Centrale (in de hersenen) en perifere (in de spieren) vermoeidheid blijken veel meer met elkaar verweven te zijn dan traditioneel altijd gedacht wordt. Ik vind dit soort onderzoek altijd buitengewoon interessant, al moet ik zeggen dat ik van dit huidige onderzoek de artikelen niet gelezen heb (wel een inspirerende lezing van Jeukendrop heb bijgewoond)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Zeker interessante dingen dit.
Hoorde eens van een onderzoek met ratjes waaruit bleek dat immuunresponsen conditioneerdbaar zijn!
Als je zoiets nou ook kon doen met de fysiologische responsen op training!![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Ik ga maar eens een foto van de Mt Everest op mijn desktop zetten, daar af en toe naar kijken en dan hopen dat ik vanzelf meer rode bloedcellen aan ga maken![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Hoorde eens van een onderzoek met ratjes waaruit bleek dat immuunresponsen conditioneerdbaar zijn!
Als je zoiets nou ook kon doen met de fysiologische responsen op training!
Ik ga maar eens een foto van de Mt Everest op mijn desktop zetten, daar af en toe naar kijken en dan hopen dat ik vanzelf meer rode bloedcellen aan ga maken
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Scepticus schreef:Zeker interessante dingen dit.
Als je zoiets nou ook kon doen met de fysiologische responsen op training!
Ik ga maar eens een foto van de Mt Everest op mijn desktop zetten, daar af en toe naar kijken en dan hopen dat ik vanzelf meer rode bloedcellen aan ga maken
Volgens mij is al eens bewezen dat denken aan trainen, dwz de training visualiseren, ook zorgt voor een toename in spierkracht. Verdere details weet ik niet van dit onderzoek maar het zal waarschijnlijk met niet getrainde proefpersonen gedaan zijn.
We rarely think people have good sense unless they agree with us.
lanz schreef: Volgens mij is al eens bewezen dat denken aan trainen, dwz de training visualiseren, ook zorgt voor een toename in spierkracht. Verdere details weet ik niet van dit onderzoek maar het zal waarschijnlijk met niet getrainde proefpersonen gedaan zijn.
ik word wel altijd moe als ik aan trainen denk, kan dat ook?
Alles is relatief ![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
GastheerG schreef:Alleen op een gegeven moment zitten er zoveel sliertjes in je bidon dat je hem in een keer leeg moet drinken.
Tip: probeer dit níét te visualiseren.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Drink het toch gewoon op. Zo worden je hersenen gestimuleerd en je vocht- en energiebalans aangevuld. Het is alleen een onderzoek dat wil aantonen dat het proeven van energiedrank je hersens prikkelt en daardoor de prestaties worden bevorderd. Er wordt nergens beweerd dat het uitspugen van nut is.