Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Energiedrank verbetert prestaties

bmiller
Forum-lid

bmiller 16 apr 2009 11:23

Energiedrank verbetert prestaties zelfs na uitspugen.

Wielrenners presteren aanzienlijk beter als ze hun mond tijdens de wedstrijd spoelen met energiedrankjes. Dat blijkt uit een Brits experiment.

Onderzoekers van de universiteit van Birmingham lieten een groep wielrenners op twee verschillende dagen dezelfde tijdrit rijden.

Tijdens de eerste wedstrijd namen de sporters ongeveer om de acht minuten een slok sportdrank met glucose of koolhydraten, om die vervolgens meteen weer uit te spugen. Bij de tweede tijdrit kregen ze alleen een placebodrankjes met kunstmatige zoetstoffen aangereikt.

Na afloop bleek dat de wielrenners gemiddeld 2 tot 3 procent sneller reden als ze hun mond onderweg spoelden met de sportdrank.

Hersensignaal
De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Physiology.

Volgens de wetenschappers wordt de prestatieverhogende werking van sportdrankjes vooral veroorzaakt door smaakreceptoren in onze mond. Vermoedelijk sturen de receptoren onder invloed van de koolhydraten onmiddellijk een signaal naar de hersenen, waardoor de lichamelijke inspanning minder intensief aanvoelt. Daardoor zouden sporters zich na het proeven van een energiedrank gemakkelijker kunnen afmatten, ook als ze de drank niet doorslikken.

Plezierig
“De koolhydraten in sportdrankjes zijn in de eerste plaats voordelig vanwege dat directe signaal van je mond naar je brein”, zegt hij in de Britse krant The Guardian. “En niet omdat ze energie aan je spieren leveren.”

Uit hersenscans van de wielrenners blijkt dat naast de koolhydraten ook de glucose in de sportdrank van invloed was op hun hersenen. De suikers activeerden zogenaamde beloningscentra in het brein, die zorgen voor een plezierig gevoel.

Limiet
Het onderzoek ondersteunt volgens Chambers de theorie dat de sportprestaties van een persoon niet alleen worden gelimiteerd door zijn hart, spieren of longen, maar vooral door zijn hersenen.

Bron Nu.nl

Het is een lang stuk maar ik vindt het toch wel een leuk onderzoek. Kan iemand de bevindingen van de onderzoekers beamen? Het kan toch niet zijn dat alleen al door te proeven de prestaties bevorderen.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 apr 2009 12:13

Dus zaterdag allemaal de sportdrank gewoon weer uitspoegen tijdens AGR :D

Ik heb even het artikel geopend (dat is pas lang ;)) en bij de onderzoeksopzet wordt wel duidelijk hoe ze aan de resultaten zijn gekomen. Ze hebben de proefpersonen ruim 12 uur laten vasten (op water na) voor de tijdrit van een uur. Daardoor worden de reacties van het lichaam natuurlijk veel erger dan als je gewoon gegeten zou hebben.
De testgroep van 8 sporters houd daarnaast ook niet bepaald over.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 apr 2009 12:41

Toch is dit best interessant hoor. Onderzoek is trouwens al een paar maanden oud. Onder andere Askar Jeukendrup, die ook bij de rabo's betrokken is (geweest?), was betrokken bij dit onderzoek.

Het idee achter deze proeven kwam na eerder onderzoek, waaruit bleek dat na inname van sportdrank een prestatieverbetering gevonden werd, maar dat fysiologisch gezien de drank op dat moment nog helemaal niet opgenomen in de spieren kon zijn. Centrale (in de hersenen) en perifere (in de spieren) vermoeidheid blijken veel meer met elkaar verweven te zijn dan traditioneel altijd gedacht wordt. Ik vind dit soort onderzoek altijd buitengewoon interessant, al moet ik zeggen dat ik van dit huidige onderzoek de artikelen niet gelezen heb (wel een inspirerende lezing van Jeukendrop heb bijgewoond)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 apr 2009 12:47

Zeker interessante dingen dit.

Hoorde eens van een onderzoek met ratjes waaruit bleek dat immuunresponsen conditioneerdbaar zijn!

Als je zoiets nou ook kon doen met de fysiologische responsen op training! :D

Ik ga maar eens een foto van de Mt Everest op mijn desktop zetten, daar af en toe naar kijken en dan hopen dat ik vanzelf meer rode bloedcellen aan ga maken :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lanz
Forum-lid

lanz 16 apr 2009 13:53

Scepticus schreef:Zeker interessante dingen dit.

Hoorde eens van een onderzoek met ratjes waaruit bleek dat immuunresponsen conditioneerdbaar zijn!

Als je zoiets nou ook kon doen met de fysiologische responsen op training! :D

Ik ga maar eens een foto van de Mt Everest op mijn desktop zetten, daar af en toe naar kijken en dan hopen dat ik vanzelf meer rode bloedcellen aan ga maken :D

Volgens mij is al eens bewezen dat denken aan trainen, dwz de training visualiseren, ook zorgt voor een toename in spierkracht. Verdere details weet ik niet van dit onderzoek maar het zal waarschijnlijk met niet getrainde proefpersonen gedaan zijn.
We rarely think people have good sense unless they agree with us.

arepol
Forum-lid

arepol 16 apr 2009 14:04

lanz schreef: Volgens mij is al eens bewezen dat denken aan trainen, dwz de training visualiseren, ook zorgt voor een toename in spierkracht. Verdere details weet ik niet van dit onderzoek maar het zal waarschijnlijk met niet getrainde proefpersonen gedaan zijn.

ik word wel altijd moe als ik aan trainen denk, kan dat ook? :D
Alles is relatief 8-)

markus
Forum-lid

markus 16 apr 2009 16:34

Volgens mij heb ik dit artikel ook even over gekeken, wat ook wel interessant hiervan is is de vraag in hoeverre de hersenen een limiterende factor is voor de prestaties.

bmiller
Forum-lid

bmiller 16 apr 2009 16:52

Ik denk dat proeven sowieso een extra prikkeling in de hersenen opwekt.
Dit maakt dat je voor een korte periode even op scherp gezet wordt.
Maar dit zal maar van korte duur zijn.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 16 apr 2009 18:40

't lijkt me sterk dat je met drinken uitspugen harder gaat... op een gegeven moment verlies je toch dermate veel vocht dat je lichaam gaat protesteren??
accepteren kun je leren!

corniel
Forum-lid HC

corniel 16 apr 2009 18:43

GastheerG schreef:Alleen op een gegeven moment zitten er zoveel sliertjes in je bidon dat je hem in een keer leeg moet drinken.

Tip: probeer dit níét te visualiseren. :)

rogi
Forum-lid

rogi 16 apr 2009 18:50

Drink het toch gewoon op. Zo worden je hersenen gestimuleerd en je vocht- en energiebalans aangevuld. Het is alleen een onderzoek dat wil aantonen dat het proeven van energiedrank je hersens prikkelt en daardoor de prestaties worden bevorderd. Er wordt nergens beweerd dat het uitspugen van nut is.

Plaats reactie