Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

racefiets of veldrijfiets

gerritthebikert
Forum-lid

gerritthebikert 09 apr 2009 20:13

Beste fietsers,

vanuit een hardloop achtergrond sta ik op het punt om op de fiets over te stappen (hopelijk wat minder blessures) en ben me dus aan het orienteren op de markt.
Het betreft een hobbymatige (3x/week) start en dan zie ik wel waar het heen gaat.

Nu zag ik in de diverse folders ook wat knappe veldrijfietsen en vroeg me af of de verschillen met racers groot zijn. Zijn het enkel de stevigere velgen, banden en een 'compact' versnellingssetje? Of is de geometrie dusdanig dat dit geen fietsen zijn om straks langere ritten mee te gaan maken op de weg?
Het leek me namelijk wel handig om iets te hebben waar je eens mee een grindpaadje op kan, of die een stoepje kan hebben zonder een nieuwe velg te hoeven aanschaffen. Is dit realistisch, of is de veldfiets enkel in het veld te gebruiken?

Mocht iemand overigens nog adviezen over goede fietsenzaakjes in / om Amsterdam hebben hoor ik dat ook graag.
Alvast bedankt voor jullie feedback.

Groet,

Geert
zoveelste starter met goeie zin.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 09 apr 2009 21:02

zoekfunctie is misschien een optie!

stynomite
Forum-lid

stynomite 09 apr 2009 21:18

In het algemeen;

De achterband van een veldrij fiets heeft meer ruimte (lees het wiel staat iets verder van het zadel), om rommel op de wielen gemakkelijker kwijt te raken en er past een breder wiel door het frame.

Volgens mij is de rommel ook de reden dat er net wat andere remmen op zitten.

Verder passen er wat bredere wielen open en is de wielbasis anders (langer (stabieler, of korter betere reactie) kan ik me niet meer herinneren.

Verder zit je volgens mij iets rechter op, wat geen probleem zou moeten zijn voor iemand die start met fietsen.

Het laatste wat ik me zo kan herinneren (ik heb het eens opgezocht) is dat de kabels over de bovenbuis lopen, om minder last van rommel te hebben en er weinig tot geen sloping frames zijn, zodat je de fiets wat makkelijker over je schouder gooit.

Impact op de fiets als geheel, alleen op de geometrie theoretisch zou die iets minder stijf moeten zijn, vanwege de langere achterkant. Maar dat is all other things equal en die situatie ga je niet zo snel vinden.
Big... yeah, big bada boom.

quarante
Forum-lid

quarante 09 apr 2009 22:56

Ligt eraan hoe groot je behoefte is om eens een grindpaadje op te zoeken. Ik denk dat je erg weinig op onverharde wegen komt als je eenmaal de smaak te pakken hebt qua (weg)wielrennen. Ik zou gewoon voor de racefiets gaan aangezien bijna heel Nederland geasfalteerd is en onverharde wegen eigenlijk helemaal niet leuk zijn om op te fietsen. Maar smaken verschillen...

simic
Forum-lid

simic 09 apr 2009 23:35

@Quarante

Ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat je niet zo snel onverhard gaat rijden. Alleen als je cyclocross wedstrijden mee doet, lijkt me een veldfiets handig. Anders zou ik kiezen tussen mtb/racefiets.
Een kleine nuancering in mijn verhaal, rij zelf wedstrijden, maar geen cyclocross wedstrijden, wellicht dat dit mijn mening beinvloedt!

michelvd
Forum-lid

michelvd 09 apr 2009 23:42

Gerrit the bikert schreef:Beste fietsers,
Mocht iemand overigens nog adviezen over goede fietsenzaakjes in / om Amsterdam hebben hoor ik dat ook graag.
Alvast bedankt voor jullie feedback.

Groet,

Geert

Bij Kaptein op de Overtoom staan altijd wel een paar knappe veldfietsen in de zaak. Ook voor een wegfiets kan je daar terecht, echter zijn ze zeker niet de goedkoopste.

sunitram
Forum-lid

Gebruikersavatar sunitram 10 apr 2009 00:42

Gewoon een wegfiets aanschaffen.Dan heb je veel meer keus in merken en prijsklassen.
Een veldrit fiets is niet bedoeld voor op de weg o.a. de remmen zijn niet echt geschikt
voor op de weg.Ik rij zelf crosswedstrijden en gebruik m'n crossfietsen bijna nooit op het asfalt.
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

em
Forum-lid

em 10 apr 2009 02:10

"eens mee een grindpaadje op" klinkt als voornamelijk asfalt en bestrate wegen. in dat geval sluit ik me aan bij de andere reacties, gewoon een wegfiets nemen dus...

gerritthebikert
Forum-lid

gerritthebikert 11 apr 2009 15:40

dank voor de reacties.
Zo te lezen gebeurt het niet (vaak) om een veldfiets op de weg te gebruiken en ik neem als leek dan maar aan dat dat zo z'n redenen zal hebben, dus denk ik inderdaad maar af te stappen van dat idee. Dank voor de input!

Op zoek naar een racefiets dan maar...

Ik ben gisteren bij mij in de buurt bij "Ger Bikes" geweest om even te orienteren. Hele vriendelijke, rustige kerel, die de tijd nam om wat uit te leggen. Echter, zou bij hem een fiets pas vanaf ca 1500,- beginnen (individueel opgebouwd begreep ik). Geen idee wat voor onderdelen, maar zo persoonlijk aangepast lijkt me dat scherp. nadeel is dat ik een budget van 1000,- voor ogen heb voor een startfiets. Voordeel dat ie echt op 5 min. fietsen zit...altijd handig lijkt me.

Als ik zo het net en het forum afstruin zijn er echter genoeg opties die qua prijs in die regio zitten en technisch prima zijn (shim 105 groep: cube peleton, focus variado expert, canyon roadlite 6.0)

technisch lijkt me de canyon het interessantste, maar das een internet fiets. En als starter is een persoonlijke meting misschien wel beter. Technisch denk ik best wel wat te kunnen / durven sleutelen (motorrijder en bouwkundig).
Heb mezelf even gemeten en mijn maten zijn:
lengte: 182 cm
binnenbeen: 85 cm
armlengte: 59 cm
romp: 66 cm

Zijn dit maten waarmee je een standaard fiets kunt bestellen? Of verstandiger om geen Canyon te nemen en een fiets te laten aanmeten?

volgens wrench science:
WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 55 cm
Frame Size center-to-top: 57 cm
Overall Reach: 67.00 cm
Saddle Height: 75.06 cm
Handlebar Width: 44 cm

Your Measurements
Height: 182.00 cm
Sternum Notch: 149.00 cm
Inseam Length: 85.00 cm
Arm Length: 62.00 cm
Shoulder Width: 44.00 cm
Flexiblity: 10
Weight: 73.00 kilo
Foot Size: 42.00 EURO

Graag jullie kennis en verdere input, dank!
zoveelste starter met goeie zin.

spook
Forum-lid

spook 11 apr 2009 16:04

Persoonlijk zou ik voor mijn eerste fiets naar een goede lokale FM gaan. Die kan je opmeten, goed adviseren en je kunt ermee terug als je nog vragen hebt. Bestellen via internet kan voordelig zijn, maar dit voordeel raak je kwijt als er iets loos is waar je geen raad mee weet.

Tenzij je natuurlijk handig (Lees technisch) bent, mensen in de buurt hebt die er verstand van hebben en het leuk vind om eindeloos te proberen.

€1500,- voor een individueel opgebouwde fiets is, afhankelijk waar de fiets mee wordt opgebouwd, m.i niet scherp geprijst, overigens.

Ik zou zeggen, gewoon een aantal zaken afgaan, flink advies inwinnen, kijken waar je een goed gevoel hebt en dan een zogenaamde "opstapracer" kopen. Als je het echt leuk vind, kun je over een jaar of twee een volgende fiets kopen.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

jakke-pompier
Forum-lid

jakke-pompier 11 apr 2009 16:27

Ik zou niet inzien waarom je niet met een crossfiets op de weg kunt rijden.
Zo heb ik bewust voor mijn crossfiets gekozen om de ronde van vlaanderen te rijden, en heb deze zonder problemen uitgereden.
Als je nog niet weet wat je gaat doen mtb of weg. Zou ik toch voor een crossfiets durven kiezen, dan kan je nog altijd alle richtingen uit. Of doe zoals ik neem een mtb, race en crossfiets
:-p
mtb de slijkfretters westerlo

foosho
Forum-lid

foosho 11 apr 2009 16:31

Gerrit the bikert schreef:Ik ben gisteren bij mij in de buurt bij "Ger Bikes" geweest om even te orienteren. Hele vriendelijke, rustige kerel, die de tijd nam om wat uit te leggen. Echter, zou bij hem een fiets pas vanaf ca 1500,- beginnen (individueel opgebouwd begreep ik). Geen idee wat voor onderdelen, maar zo persoonlijk aangepast lijkt me dat scherp.

Met een budget van ~1000 euro kun je m.i. beter naar een (overjarige) 'fabrieksfiets' kijken.
Aan dat 'persoonlijk aangepast' zou ik niet al te veel waarde hechten, bijv. een andere lengte stuurpen / andere breedte stuur is bij een fabrieksfiets ook wel te ritselen, al dan niet via de FM.

'Vanaf 1500 euro' vind ik wel wat hoog, maar zegt niks over het prijs/kwaliteit niveau aangezien hij geen onderdelen noemt, al vrees ik voor het ergste ;)

Plaats reactie