Mtb cassette op racefiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 aug 2009 16:14
Hallo,
Momenteel heb ik een oude cannondale, gekocht zonder goed geïnformeerd te zijn puur op het feit dat ik het een leuke fiets vond.
Maar binnenkort tijd voor een nieuwe en ik wil deze keer beter geïnformeerd zijn.
1 van de vragen waar ik mee worstel is het verzet.
Het zal sowieso een triple zijn want van plan tochten in de bergen te doen maar waar ik woon is het vlak dus daar moet het ook werken. Ik ben ook absoluut geen klimmer want te groot en vooral te zwaar. Een standaard triple zal het ook niet redden vrees ik.
Dus dacht ik aan triple (105 of ultegra) maar kleinste blad naar 26 of 28 zetten.
En achteraan een 11-32.
Daarvoor moet ik achteraan MTB spullen steken veronderstel ik, wat zijn daar de nadelen van en gaat dit wel goed eigenlijk?
Ook zo een 26 vooraan kan dit?
Of is een hele MTB set een betere keuze? Maar daar lijkt mij dat dit op het vlakke niet gaat gaan want 40km/h aan ong 80rpm zal toch minimum zijn denk ik.
Wat denken jullie hiervan?
Alvast bedankt voor elke bijdrage.
Philip
Momenteel heb ik een oude cannondale, gekocht zonder goed geïnformeerd te zijn puur op het feit dat ik het een leuke fiets vond.
Maar binnenkort tijd voor een nieuwe en ik wil deze keer beter geïnformeerd zijn.
1 van de vragen waar ik mee worstel is het verzet.
Het zal sowieso een triple zijn want van plan tochten in de bergen te doen maar waar ik woon is het vlak dus daar moet het ook werken. Ik ben ook absoluut geen klimmer want te groot en vooral te zwaar. Een standaard triple zal het ook niet redden vrees ik.
Dus dacht ik aan triple (105 of ultegra) maar kleinste blad naar 26 of 28 zetten.
En achteraan een 11-32.
Daarvoor moet ik achteraan MTB spullen steken veronderstel ik, wat zijn daar de nadelen van en gaat dit wel goed eigenlijk?
Ook zo een 26 vooraan kan dit?
Of is een hele MTB set een betere keuze? Maar daar lijkt mij dat dit op het vlakke niet gaat gaan want 40km/h aan ong 80rpm zal toch minimum zijn denk ik.
Wat denken jullie hiervan?
Alvast bedankt voor elke bijdrage.
Philip
Hoi Philip,
Zelf rijd ik met een triple met een 26 ipv een 30. Achter wissel ik af met 23, 25 en 27, afhankelijk van het parcours. Vorig jaar heb ik hiermee voor het eerst de dolomieten marathon gereden (wel georganiseerd, maar niet de officiele) en dat is mij erg goed bevallen.
Het 26 blad van TA heeft mijn FM besteld, kostte iets van 30 euro. Ik heb het zelf gemonteerd, dat is met het juiste gereedschap niet zo moeilijk.
Voor mij de ideale combinatie.
Zelf rijd ik met een triple met een 26 ipv een 30. Achter wissel ik af met 23, 25 en 27, afhankelijk van het parcours. Vorig jaar heb ik hiermee voor het eerst de dolomieten marathon gereden (wel georganiseerd, maar niet de officiele) en dat is mij erg goed bevallen.
Het 26 blad van TA heeft mijn FM besteld, kostte iets van 30 euro. Ik heb het zelf gemonteerd, dat is met het juiste gereedschap niet zo moeilijk.
Voor mij de ideale combinatie.
Klimmen is zwaar!!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Ik ken je vorm en capaciteiten niet en weet ook niet wat je doelen zijn, maar waarom train je niet wat meer of gerichter? Dat is veel leuker en goedkoper dan zo'n ingewikkelde ombouw die je kennelijk ook nog steeds wisselen moet. En er bestaan veel zwaardere klimmen dan die uit de Dolomietenmarathon of Marmotte. Dan moet het met een triple toch zeker lukken.
En groot is geen nadeel. Ik ken mensen van 1,90 m en meer die goud halen op de Marmotte.
En groot is geen nadeel. Ik ken mensen van 1,90 m en meer die goud halen op de Marmotte.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
Wat denk je van sram apex?
http://www.sram.com/sram/road/category/254
http://www.sram.com/sram/road/category/254
Ace1978 schreef:Nee, maar wel met een compact crankstel van 50/34 icm een cassette 11-32. Ik denk niet dat als je een 32 nodig hebt in de bergen, je perse een 53 wilt op het vlakke.
Als je de OP leest dan wil hij een 28 of 26 voor combineren met een 32 achter. Dan gaat een compact dus niet werken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 aug 2009 16:14
Allemaal al bedankt voor de reacties.
Ik had de reactie meer trainen enz wel verwacht maar dat wist ik al wel hoor en vermageren kan ook enz, echter ik ben niet meer van de jongste en mijn leven zit zo in mekaar dat meer trainen niet echt een optie is. En vermageren moet ik sowieso maar wonderen verwacht ik daar ook niet van.
Maar misschien heb ik niet echt een 32 achteraan nodig en kom ik er wel met een 26 vooraan. Vermits dit goed lijkt te werken is dat een goeie oplossing in combinatie met een 11-28.
Ik denk nu dus aan een 105 of ultegra triple met een 26 op het binnenblad en met 11-28 cassette.
Opmerkingen of advies hierover?
Alvast bedankt
Philip
Ik had de reactie meer trainen enz wel verwacht maar dat wist ik al wel hoor en vermageren kan ook enz, echter ik ben niet meer van de jongste en mijn leven zit zo in mekaar dat meer trainen niet echt een optie is. En vermageren moet ik sowieso maar wonderen verwacht ik daar ook niet van.
Maar misschien heb ik niet echt een 32 achteraan nodig en kom ik er wel met een 26 vooraan. Vermits dit goed lijkt te werken is dat een goeie oplossing in combinatie met een 11-28.
Ik denk nu dus aan een 105 of ultegra triple met een 26 op het binnenblad en met 11-28 cassette.
Opmerkingen of advies hierover?
Alvast bedankt
Philip
Hoi Philip,
Zoals ik al eerder gepost had, ik heb 26 voor en 25 of 27 achter en mij bevalt het prima. Ook het schakelen gaat zonder problemen. Ik ben ook niet meer de jongste, (50 jaar), 1.92 lang en 85 kg. Met 30 - 27 kwam ik ook overal boven, maar met de 26 voor kan ik met een wat hogere cadans klimnmen en dat vindt ik het grootste voordeel. De combinatie 26/27 is gewoon lekker op hele steile stukken en aan het eind van een lange klim als het allemaal niet meer zo soepel gaat.
Zoals ik al eerder gepost had, ik heb 26 voor en 25 of 27 achter en mij bevalt het prima. Ook het schakelen gaat zonder problemen. Ik ben ook niet meer de jongste, (50 jaar), 1.92 lang en 85 kg. Met 30 - 27 kwam ik ook overal boven, maar met de 26 voor kan ik met een wat hogere cadans klimnmen en dat vindt ik het grootste voordeel. De combinatie 26/27 is gewoon lekker op hele steile stukken en aan het eind van een lange klim als het allemaal niet meer zo soepel gaat.
Klimmen is zwaar!!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 aug 2009 16:14
aartb schreef:Hoi Philip,
Zoals ik al eerder gepost had, ik heb 26 voor en 25 of 27 achter en mij bevalt het prima. Ook het schakelen gaat zonder problemen. Ik ben ook niet meer de jongste, (50 jaar), 1.92 lang en 85 kg. Met 30 - 27 kwam ik ook overal boven, maar met de 26 voor kan ik met een wat hogere cadans klimnmen en dat vindt ik het grootste voordeel. De combinatie 26/27 is gewoon lekker op hele steile stukken en aan het eind van een lange klim als het allemaal niet meer zo soepel gaat.
Bedankt aartb,
Dit is zo ongeveer wat ik ook wil bereiken, zo soepel als mogelijk zelfs op de steilere stukken. Dus ik begin er meer en meer in te geloven dat ik met een 26 vooraan genoeg ga hebben.
slipstream schreef: Dus dacht ik aan triple (105 of ultegra) maar kleinste blad naar 26 of 28 zetten.
En achteraan een 11-32.
Daarvoor moet ik achteraan MTB spullen steken veronderstel ik, wat zijn daar de nadelen van en gaat dit wel goed eigenlijk?
Ook zo een 26 vooraan kan dit?
Of is een hele MTB set een betere keuze? Maar daar lijkt mij dat dit op het vlakke niet gaat gaan want 40km/h aan ong 80rpm zal toch minimum zijn denk ik.
Heb je deze al gelezen?: http://www.alexpages.net/mventoux/mvhom ... isselframe Zo niet, hier vind je veel antwoorden. De rest krijg je bij deze op maat van dezelfde auteur.
26t in plaats van de 30 in de triple kan alleen, zoals je op dekaleberg.nl kunt lezen, bij een max verschil met buitenblad van 24 tanden. Dus 50-26t of 48-24t. Met beleid schakelen! Dat is 1. 11-32 kan ook, maar als je gewoon een mountainbike crankstel voor plaatst in je nieuwe racefiets (44-32-22), dan kun je ook met 12-28t en wegtriplederrie achter volstaan. Advies is jarenlang getest in diverse configuraties. Is geen theorie. Is op mijn advies ook door wielerspecialisten gemonteerd en goed bevonden. Dat draait en schakelt beter, niet zo'n extreme spanningen en hetzelfde verzet. Kun je toch nog tegen 50km/u achter auto stayeren, tenminste als je benen willen. 80t/min is trouwens wel heel zwaar! Een racefiets klimt zoveel beter op de weg!
Succes!