Avé!
Ik kwam er gister tijdens het poetsen achter dat mijn fiets een klein beetje speling op de trapas heeft (je ziet het niet, je voelt het wel). Ik begrijp dat hier binnenkort wat aan gedaan moet worden. Maar nu heb ik komende week veel vrije tijd en wil volgend weekend veenendaal - veenendaal fietsen. Zit er dus niet op te wachten om mijn fiets deze week bij de fietsenmaker te stallen.
Nu dacht ik zelf dat het enige dat slechter van doorfiesten kan worden de toch al versleten trapas is, en die moet toch vervangen worden. Volgens die redenering kan het weinig kwaad om nog een weekje door te fietsen. Maar als er door het door fietsen "colletaral damage" kan ontstaan, moet ik er toch aan geloven.
Valt er overigens nog wat te kiezen qua nieuwe trapas? Het gaat om een fiets waar ik het hele jaar door mee fiets, functionaliteit en duurzaamheid staat voorop. Gewicht en posh factor (van een trapas?) is niet van belang.
Alvast bedankt voor de hulp
klein beetje speling op trapas, doorfietsen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Door fietsen kan voor de rest geen kwaad, het fietst alleen niet fijn. Je moet er alleen niet te lang mee doorfietsen, want door de speling krijgen andere lagers ook 'klappen'.
Alleen ik vind het wat vreemd dat de fiets voor zoiets kleins een hele week bij de FM zou moeten staan. Het is een kwestie van crank eraf trekken, trapas eruit draaien, even beetje schoonmaken als het draad vies is, nieuwe trapas erin en de crank er weer op. Kwartiertje werk voor een geoefende fietsenmaker... half uur als het tegen zit omdat de as er niet meteen uit wil.
Alleen ik vind het wat vreemd dat de fiets voor zoiets kleins een hele week bij de FM zou moeten staan. Het is een kwestie van crank eraf trekken, trapas eruit draaien, even beetje schoonmaken als het draad vies is, nieuwe trapas erin en de crank er weer op. Kwartiertje werk voor een geoefende fietsenmaker... half uur als het tegen zit omdat de as er niet meteen uit wil.
Onlangs ook geconstateerd dat er speling zat op mijn trapas, ik zou hem zo snel mogelijk vervangen, bij mij was er door de defecte lager vocht naar binnen gekomen waardoor er corrosie op de trapas kwam en dus moest ikeen nieuwe trapas aanschaffen.
Het begon met een tik bij het trappen. Elke omwenteling hoorde ik een tik.
Heb me onlangs daarom ook georienteerd op een nieuwe trapas, heb uiteindelijk een normale shimano ultegra trapas genomen, zijn niet duur (in Duitsland zo'n 20 euro). Is makkelijk zelf te (de-)monteren, kwartiertje werk, wel goed invetten (zie ook filmpjes op you tube). Je kunt ook kiezen voor wat duurdere trapassen, bijvoorbeeld met keramische lagers, maar dan ben je tussen de 100 en 200 euro kwijt.
Er wordt beweerd dat keramische lagers veel langer meegaan en dat de weerstand veel lager is.
Het begon met een tik bij het trappen. Elke omwenteling hoorde ik een tik.
Heb me onlangs daarom ook georienteerd op een nieuwe trapas, heb uiteindelijk een normale shimano ultegra trapas genomen, zijn niet duur (in Duitsland zo'n 20 euro). Is makkelijk zelf te (de-)monteren, kwartiertje werk, wel goed invetten (zie ook filmpjes op you tube). Je kunt ook kiezen voor wat duurdere trapassen, bijvoorbeeld met keramische lagers, maar dan ben je tussen de 100 en 200 euro kwijt.
Er wordt beweerd dat keramische lagers veel langer meegaan en dat de weerstand veel lager is.