krakend geluid bij aanzetten
-
- Forum-lid
Ik hoor een krakende metaalachtige ping bij het aanzetten, ik heb het idee dat het trapas/crankset vandaan komt.
ook lijkt het alsof de ketting een paar tandjes overschiet als ik geschakeld heb,
het is dan niet direct maar vaak net na even inhouden (stilhouden) van de benen en dan aanzetten.
ik heb ongeveer 400km gereden met de fiets (Shimano ultegra/R553 )
Is dit normaal (lijkt me dus van niet) / moet het eea nog op elkaar inlopen?
bvd,
Jasper
ook lijkt het alsof de ketting een paar tandjes overschiet als ik geschakeld heb,
het is dan niet direct maar vaak net na even inhouden (stilhouden) van de benen en dan aanzetten.
ik heb ongeveer 400km gereden met de fiets (Shimano ultegra/R553 )
Is dit normaal (lijkt me dus van niet) / moet het eea nog op elkaar inlopen?
bvd,
Jasper
moet een mooi fiets jaar gaan worden!
-
- Forum-lid
Op elkaar inlopen moet het zeker niet, er is iets niet in orde.
Zeer moeilijk een advies te geven vanop afstand maar als je het vaak hebt na even inhouden dan is het freewheel een mogelijkheid. Als je palletjes niet direct ingrijpen heb je ook het effect dat je ketting net even doorslipt.
Schakelt je fiets verder alle versnellingen probleemloos?
Zeer moeilijk een advies te geven vanop afstand maar als je het vaak hebt na even inhouden dan is het freewheel een mogelijkheid. Als je palletjes niet direct ingrijpen heb je ook het effect dat je ketting net even doorslipt.
Schakelt je fiets verder alle versnellingen probleemloos?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid HC
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, en dat zal niet weg gaan. Ik heb dit ook bij een aantal fietsen gehad en is nooit weg gegaan, maar ook nooit problemen mee gehad.
-
- Forum-lid
ok thanks, ik ga ermee naar de FM!
moet een mooi fiets jaar gaan worden!
Ik heb plots iets gelijkaardigs voor.
Bij het aanzetten kraagt mijn fiets enorm! Echt nie te doen hoe die dan kraakt. Het straffe is, dit is vooral (bijna uitsluitend) is wanneer ik vooraan op het kleine blad rij. Moet er niet aan denken dat ik zo in de ardennen of bergen moet gaan rijden, dan word ik zot!! Wanneer ik gewoon soepel trap (niet versnel, kraakt hij niet) Lijkt me zelf van in de buurt van het kranksel te komen (niet het stuur). Heb op het eerste zicht geen kaderbreuk.
Iemand een idee wat het kan zijn?
De fiets is verder splinternieuw en staan een 1700km op de teller.
alvast bedankt!!
Bij het aanzetten kraagt mijn fiets enorm! Echt nie te doen hoe die dan kraakt. Het straffe is, dit is vooral (bijna uitsluitend) is wanneer ik vooraan op het kleine blad rij. Moet er niet aan denken dat ik zo in de ardennen of bergen moet gaan rijden, dan word ik zot!! Wanneer ik gewoon soepel trap (niet versnel, kraakt hij niet) Lijkt me zelf van in de buurt van het kranksel te komen (niet het stuur). Heb op het eerste zicht geen kaderbreuk.
Iemand een idee wat het kan zijn?
De fiets is verder splinternieuw en staan een 1700km op de teller.
alvast bedankt!!
-
- Forum-lid
Heb iets soortgelijks gehad, ik was er van overtuigd dat het kraken/tikken ergens uit het crankset kwam.
Na een tip van een fietsmaat heb ik het achterwiel eens gedemonteerd(as en freeweel)
Na schoonmaken en heel weinig en heel dun vet op het freeweel gesmeerd te hebben blijkt na montage de geluiden verdwenen te zijn!
Ik hoorde ook dat het "werken" van de spaken over elkaar heen gekraak kan veroorzaken.
Na een tip van een fietsmaat heb ik het achterwiel eens gedemonteerd(as en freeweel)
Na schoonmaken en heel weinig en heel dun vet op het freeweel gesmeerd te hebben blijkt na montage de geluiden verdwenen te zijn!
Ik hoorde ook dat het "werken" van de spaken over elkaar heen gekraak kan veroorzaken.
Johnnieboy, bedankt voor de tip.
heb deze avond de mijn achterwiel er uit gehaald, de cassette helemaal verwijderd en alles mooi proper gemaakt. Tandwielen dus ook opgeblonken en alles terug gemonteerd.
Testritje gemaakt en ... jaja, de eerste keren bij optrekken niks geen gekraak meer, maar na een paar keer begon het terug zo'n beetje te kraken, en na nog wat optrekken is het weer zoals het was.
Vermoedelijk moet het dus idd wel van het achterwiel/casette/body komen. Dinsdag ga ik er normaal even mee langs de FM. Hoop dat die het kan fixen...
Toch bedankt voor de tip !!
P.S. toen ik de tandwielen er had afgehaald zag ik dat de body precies al flink verhakkeld was. Is dat normaal na een 1700km ?? (of is dat om meer 'grip' te hebben??)
heb deze avond de mijn achterwiel er uit gehaald, de cassette helemaal verwijderd en alles mooi proper gemaakt. Tandwielen dus ook opgeblonken en alles terug gemonteerd.
Testritje gemaakt en ... jaja, de eerste keren bij optrekken niks geen gekraak meer, maar na een paar keer begon het terug zo'n beetje te kraken, en na nog wat optrekken is het weer zoals het was.
Vermoedelijk moet het dus idd wel van het achterwiel/casette/body komen. Dinsdag ga ik er normaal even mee langs de FM. Hoop dat die het kan fixen...
Toch bedankt voor de tip !!
P.S. toen ik de tandwielen er had afgehaald zag ik dat de body precies al flink verhakkeld was. Is dat normaal na een 1700km ?? (of is dat om meer 'grip' te hebben??)
Had hetzelfde bij mijn Red Bull.....bij mij was het de voorderailleur die te strak gemonteerd was op de buis (Alu frame). Aangezien de alu buizen hol zijn wordt het geluid enorm versterkt. Met name met het aanzetten wringt en wrikt het frame iets en dan veroorzaakt dan frictie.
De voorderailleur bevestiging iets losser gedraaid en weg was het. Later bij Rose nagevraagd en schijnt vaker voor te komen. Andere optie is een stukje tape om de framebuis en dan de derailleur erop.
Eea gaat natuurlijk alleen op als het een Alu frame betreft
De voorderailleur bevestiging iets losser gedraaid en weg was het. Later bij Rose nagevraagd en schijnt vaker voor te komen. Andere optie is een stukje tape om de framebuis en dan de derailleur erop.
Eea gaat natuurlijk alleen op als het een Alu frame betreft
Flostijn
Red Bull Pro-SL
Red Bull Pro-SL
tomko1001 schreef:Indien het geluid echt van het bracket afkomstig is, dan haal ik mijn bracket uit en smeer ik er terug nieuw montagevet aan. Werkt altijd!
+1
Ik heb vorige week precies hetzelfde probleem gehad. Kraken bij aanzetten (beetje metaalachtige tik) en dit zowel bergop als uit het zadel. Heb werkelijk waar alles geprobeerd wat er hier op het forum wordt aangeraden (van zadelpen tot spaak tot stuurpen) en uiteindelijk bleek het toch uit de trapas te komen. Even los gemaakt, opnieuw ingevet en lief tegen gepraat , en de vreselijk kraak was weg bij mij.
Suc6!