Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe Shimano Ultegra groep 2010

luuc
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 mar 2009 19:04

luuc 02 apr 2009 15:27

Komt er een triple versie?

Edit:
Excuses, ik had het artikel nog niet gelezen.
There can only BeOne.

thijsmerak
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19

thijsmerak 02 apr 2009 15:32

Ultegra is er zeker wel op vooruit gegaan, vooral mooie lijnen in de crank!

Maar het kan nog steeds niet op tegen een mooie italiaanse groep. :D

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 apr 2009 15:33

Deze groep brengt mij absoluut niet aan het twijfelen als ik een nieuwe groep zou kopen. Zoals Diogenes al zei, de achter-derailleur is ontzettend lomp, het buitenblad is wat mij betreft te bol en die shifters... :rolleye:

Ik vind de Dura Ace 09 shifters al lelijke dingen, maar dit is zo mogelijk nog erger. De 7800 shifters vind ik veel mooier, alleen zijn die gewoon te groot. Als ze die nu eens heet gewassen hadden en de kabels netjes langs het stuur hadden laten lopen, dan had het nog wel wat kunnen worden .

Wel handig is dat de ketting dicht gemaakt wordt met een snelsluiting.
Ik verbaas me over het wegvallen van de 12-27 cassette, daarvoor in de plaats is de 11-28 cassette gekomen. Dat is wel een fijne cassette voor FM's die mensen naar een compact moeten praten, want het lichtste en zwaarste verzet zijn dan bijna gelijk (met een triple). Dat de cassette een vreselijk verloop heeft komt de klant toch pas later achter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 02 apr 2009 16:08

Amclassic-fan schreef:Ik verbaas me over het wegvallen van de 12-27 cassette, daarvoor in de plaats is de 11-28 cassette gekomen. Dat is wel een fijne cassette voor FM's die mensen naar een compact moeten praten, want het lichtste en zwaarste verzet zijn dan bijna gelijk (met een triple). Dat de cassette een vreselijk verloop heeft komt de klant toch pas later achter.

Inderdaad, dat zal een draak van een cassette zijn om mee te rijden.. 11-12-13-14-15-17-19-22-25-28 denk ik?
Het wegvallen van de 12-27 is ook nog jammer voor mensen die wel een triple nodig hebben.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 02 apr 2009 16:12

Ik gebruik op een dubbelbladig crankstel de 12-27 en het wegvallen is echt zonde. Voor mij de perfecte cassette in de bergen. Enkel bij 11-speed zou 11-28 iets kunnen zijn, wat mij betreft. Even een voorraad aanleggen dus.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 02 apr 2009 16:17

So wie so is voor een recreant een crankstel met 53-39 een onhandige verhouding. Veel beter zou het zijn om een recreantencranckstel uit te rusten met iets als 48-38. Je kunt dan (nogmaals: als recreant) nog steeds een zwaar genoeg verzet trappen (48*12 = 52*13) en hebt veel soepeler overgangen met een 'normale' 12-23 cassette. Raar dat dit nog steeds niet de standaard is.
Maar het zal we niet stoer genoeg zijn....
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 02 apr 2009 16:52

Ik gebruik vaak 50-42 hier.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 02 apr 2009 16:56

Niklas2 schreef:So wie so is voor een recreant een crankstel met 53-39 een onhandige verhouding. Veel beter zou het zijn om een recreantencranckstel uit te rusten met iets als 48-38.
Niet vergeten dat recreanten meestal geen 100rpm trappen.
Wat vrienden die net met racefietsen beginnen schakelden meteen naar het buitenblad iig :). Ik probeer dat natuurlijk te veranderen ;), maar 100rpm zie ik ze lang niet allemaal halen iig.
Aan het verzet kun je vaak meteen zien hoe serieus iemand er mee bezig is. Zo nu en dan zit je ff lekker te fietsen op 39-17 ofzo en dan komt er een met rode, grijnzende kop je voorbij stoempen op 53-15 ;)

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 02 apr 2009 17:20

Of de nieuwe Ultegra mooi is of niet kan je over twisten. Feit is dat als de prijsstelling net zo goed is als de huidige groep, het gewoon weer een verkooptopper zal gaan worden.

arepol
Forum-lid
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Vught

arepol 02 apr 2009 17:21

Corniel schreef: Dat Campa het niet heeft. ;)
chrissiewizzie schreef:@Corniel: Je bent er echt weer op uit om de fietsenmakerswet te bewijzen!


"Elke discussie over fietstechniek strandt, als deze lang genoeg duurt, in een Campagnolo-Shimano discussie."
voeg daar maar aan toe: "en als het niet snel genoeg gaat, is Corniel paraat om te stoken"

Back on topic: ik vind het wel een fraaie groep, maar ben bang dat het toch zo een paar honderd euro meer gaat kosten dan de huidige ultegra. Ik denk niet dat de prijs-kwaliteit omhoog zal gaan, wat wel jammer is (Maarja, je kunt niet alles hebben)
Alles is relatief 8-)

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 02 apr 2009 17:33

Lijkt me een toppertje, alleen het crankje ben ik niet zo blij mee.

Maar inderdaad, het is natuurlijk allemaal relatief. Eerst even de prijs afwachten.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 02 apr 2009 17:33

@Arepol: o zeker niet in dit geval. Ik geef alleen dat ik het idee heb dat sommige mensen de 'waslijnen' als not-done bestempelen enkel en alleen omdat Campa ze niet heeft. That's all. Ik heb waslijnen op m'n Gazelle V8 en ik vind ze niet lelijk. Sterker nog, in tijdrithouding hebben ze een klein voordeeltje kwa grip...

Dat ze geen 12-27 meer hebben lijkt mij idd een nogal domme beslissing. Gelukkig heeft BBB ze ook.

Plaats reactie