Nieuwe Shimano Ultegra groep 2010
-
- Forum-lid
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19
Ultegra is er zeker wel op vooruit gegaan, vooral mooie lijnen in de crank!
Maar het kan nog steeds niet op tegen een mooie italiaanse groep.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Maar het kan nog steeds niet op tegen een mooie italiaanse groep.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Deze groep brengt mij absoluut niet aan het twijfelen als ik een nieuwe groep zou kopen. Zoals Diogenes al zei, de achter-derailleur is ontzettend lomp, het buitenblad is wat mij betreft te bol en die shifters... :rolleye:
Ik vind de Dura Ace 09 shifters al lelijke dingen, maar dit is zo mogelijk nog erger. De 7800 shifters vind ik veel mooier, alleen zijn die gewoon te groot. Als ze die nu eens heet gewassen hadden en de kabels netjes langs het stuur hadden laten lopen, dan had het nog wel wat kunnen worden .
Wel handig is dat de ketting dicht gemaakt wordt met een snelsluiting.
Ik verbaas me over het wegvallen van de 12-27 cassette, daarvoor in de plaats is de 11-28 cassette gekomen. Dat is wel een fijne cassette voor FM's die mensen naar een compact moeten praten, want het lichtste en zwaarste verzet zijn dan bijna gelijk (met een triple). Dat de cassette een vreselijk verloop heeft komt de klant toch pas later achter.
Ik vind de Dura Ace 09 shifters al lelijke dingen, maar dit is zo mogelijk nog erger. De 7800 shifters vind ik veel mooier, alleen zijn die gewoon te groot. Als ze die nu eens heet gewassen hadden en de kabels netjes langs het stuur hadden laten lopen, dan had het nog wel wat kunnen worden .
Wel handig is dat de ketting dicht gemaakt wordt met een snelsluiting.
Ik verbaas me over het wegvallen van de 12-27 cassette, daarvoor in de plaats is de 11-28 cassette gekomen. Dat is wel een fijne cassette voor FM's die mensen naar een compact moeten praten, want het lichtste en zwaarste verzet zijn dan bijna gelijk (met een triple). Dat de cassette een vreselijk verloop heeft komt de klant toch pas later achter.
Amclassic-fan schreef:Ik verbaas me over het wegvallen van de 12-27 cassette, daarvoor in de plaats is de 11-28 cassette gekomen. Dat is wel een fijne cassette voor FM's die mensen naar een compact moeten praten, want het lichtste en zwaarste verzet zijn dan bijna gelijk (met een triple). Dat de cassette een vreselijk verloop heeft komt de klant toch pas later achter.
Inderdaad, dat zal een draak van een cassette zijn om mee te rijden.. 11-12-13-14-15-17-19-22-25-28 denk ik?
Het wegvallen van de 12-27 is ook nog jammer voor mensen die wel een triple nodig hebben.
So wie so is voor een recreant een crankstel met 53-39 een onhandige verhouding. Veel beter zou het zijn om een recreantencranckstel uit te rusten met iets als 48-38. Je kunt dan (nogmaals: als recreant) nog steeds een zwaar genoeg verzet trappen (48*12 = 52*13) en hebt veel soepeler overgangen met een 'normale' 12-23 cassette. Raar dat dit nog steeds niet de standaard is.
Maar het zal we niet stoer genoeg zijn....
Maar het zal we niet stoer genoeg zijn....
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Niet vergeten dat recreanten meestal geen 100rpm trappen.Niklas2 schreef:So wie so is voor een recreant een crankstel met 53-39 een onhandige verhouding. Veel beter zou het zijn om een recreantencranckstel uit te rusten met iets als 48-38.
Wat vrienden die net met racefietsen beginnen schakelden meteen naar het buitenblad iig
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Aan het verzet kun je vaak meteen zien hoe serieus iemand er mee bezig is. Zo nu en dan zit je ff lekker te fietsen op 39-17 ofzo en dan komt er een met rode, grijnzende kop je voorbij stoempen op 53-15
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Corniel schreef: Dat Campa het niet heeft.![]()
chrissiewizzie schreef:@Corniel: Je bent er echt weer op uit om de fietsenmakerswet te bewijzen!
"Elke discussie over fietstechniek strandt, als deze lang genoeg duurt, in een Campagnolo-Shimano discussie."
voeg daar maar aan toe: "en als het niet snel genoeg gaat, is Corniel paraat om te stoken"
Back on topic: ik vind het wel een fraaie groep, maar ben bang dat het toch zo een paar honderd euro meer gaat kosten dan de huidige ultegra. Ik denk niet dat de prijs-kwaliteit omhoog zal gaan, wat wel jammer is (Maarja, je kunt niet alles hebben)
Alles is relatief ![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
@Arepol: o zeker niet in dit geval. Ik geef alleen dat ik het idee heb dat sommige mensen de 'waslijnen' als not-done bestempelen enkel en alleen omdat Campa ze niet heeft. That's all. Ik heb waslijnen op m'n Gazelle V8 en ik vind ze niet lelijk. Sterker nog, in tijdrithouding hebben ze een klein voordeeltje kwa grip...
Dat ze geen 12-27 meer hebben lijkt mij idd een nogal domme beslissing. Gelukkig heeft BBB ze ook.
Dat ze geen 12-27 meer hebben lijkt mij idd een nogal domme beslissing. Gelukkig heeft BBB ze ook.