Dag mede-forummers,
Ik lees al een aantal jaar vrijwel dagelijks mee op dit forum, reageer af en toe in een topic, maar heb er geloof ik nooit een geopend.
Nu is het zo dat bij mijn vader, mijn grootse mede-wielerliefhebber, onlangs prostaatkanker is geconstateerd. Er zijn (nog) geen uitzaaiingen gevonden en de meest voor de hand liggende behandeling lijkt nu opereren. Daarbij wordt de prostaat in het geheel verwijderd, wat de kans kleiner maakt dat de kanker terugkomt. De artsen hebben aangegeven dat deze operatie tot gevolg kan hebben dat (naast veeeeel nare gevolgen) fietsen, en dan zeker 'wielrennen', in de toekomst niet meer mogelijk is. Dit zouden mijn vader en ik heel erg vinden, omdat de onzekerheid en spanning ook zonder het opgeven van je passie al zo groot is de laatste tijd.
Nu is mijn vraag: Zijn er hier mensen die ervaring hebben met prostaatkanker en/of de verwijdering van de prostaat in relatie tot het fietsen?
Ik (we) zou heel erg geholpen zijn door een aantal ervaringen of adviezen.
Alvast enorm bedankt voor eventuele reacties!
Marijn
Fietsen met en na prostaatkanker?
-
- Forum-lid
Ik (54 jaar) heb j.l. 22 sep '08 een Radicale prostatectomie in het Radboud ziekenhuis in Nijmegen gehad. De bedoeling was dit te laten gebeuren d.m.v. de DaVinci robot.
Was helaas mislukt en als nog traditioneel geopereerd.
Totaal 11 uur onder narcose geweest. Lag niet aan de techniek maar aan mij.
Ik heb ongeveer 12 tot 13 jaar wekelijks zomer en winter op de mountainbike gezeten. Buiten deze sport om heb ik tijdens deze volledige periode gefitnessed en 4 jaar aan kick-boxen gedaan. Je begrijpt 't al ook een aktief mannetje.
Ik heb vanaf de eerste dag geknokt om terug op mijn mountainbike te mogen, daar was het niet iedereen mee eens, uiteindelijk vond de Oncoloog, ik had een jonge vrouwelijke arts, het na 6 weken goed om het te proberen. Maar dan met gladden bandjes en op het asfalt met mijn mountaibike.
Buiten de bandjes had ik ook er ook nog een Selle SMP zadel op gemonteerd.
Het ging goed en was al snel weer op een mooie conditie, had helaas ook trobose opgelopen, dus er kwam een tussenstop van nog 2 operaties.
Ook is dit weer verledentijd, heb ondertussen mijn mountainbike verkocht dit moest i.v.m. een blijvend nek letsel.
Maar zit nu sinds 3 weken op mijn nieuwe Trek 1.9 en fiets 5 maal in de week mijn rondjes van 50 tot 75 km. Ik heb alleen last van mijn nek en polsen, maar van de verwijderde prostaat niks, njente, nada
Ik wil 't hier niet over de bekende problemen hebben, die had ik n.l. ook.
Wil alleen aan je vader mee geven dat ie niet bij de pakken neer moet zitten, maar moet knokken, dan pas kun je winnen van deze ziekte.
Hier in de omgeving zijn er ook voorbeelden van fietser uit tourclubjes die naar jaren nog niet op de fiets zitten, en dit hoeft niet,
ik wens jou maar vooral je vader veel succes toe,
laat me maar horen hoe het hem vergaat,
Was helaas mislukt en als nog traditioneel geopereerd.
Totaal 11 uur onder narcose geweest. Lag niet aan de techniek maar aan mij.
Ik heb ongeveer 12 tot 13 jaar wekelijks zomer en winter op de mountainbike gezeten. Buiten deze sport om heb ik tijdens deze volledige periode gefitnessed en 4 jaar aan kick-boxen gedaan. Je begrijpt 't al ook een aktief mannetje.
Ik heb vanaf de eerste dag geknokt om terug op mijn mountainbike te mogen, daar was het niet iedereen mee eens, uiteindelijk vond de Oncoloog, ik had een jonge vrouwelijke arts, het na 6 weken goed om het te proberen. Maar dan met gladden bandjes en op het asfalt met mijn mountaibike.
Buiten de bandjes had ik ook er ook nog een Selle SMP zadel op gemonteerd.
Het ging goed en was al snel weer op een mooie conditie, had helaas ook trobose opgelopen, dus er kwam een tussenstop van nog 2 operaties.
Ook is dit weer verledentijd, heb ondertussen mijn mountainbike verkocht dit moest i.v.m. een blijvend nek letsel.
Maar zit nu sinds 3 weken op mijn nieuwe Trek 1.9 en fiets 5 maal in de week mijn rondjes van 50 tot 75 km. Ik heb alleen last van mijn nek en polsen, maar van de verwijderde prostaat niks, njente, nada
Ik wil 't hier niet over de bekende problemen hebben, die had ik n.l. ook.
Wil alleen aan je vader mee geven dat ie niet bij de pakken neer moet zitten, maar moet knokken, dan pas kun je winnen van deze ziekte.
Hier in de omgeving zijn er ook voorbeelden van fietser uit tourclubjes die naar jaren nog niet op de fiets zitten, en dit hoeft niet,
ik wens jou maar vooral je vader veel succes toe,
laat me maar horen hoe het hem vergaat,
Grt. Zapp
Enorm bedankt voor je reactie. Op de eerste plaats: jij ook veel sterkte en succes gewenst met al het fysieke ongemak.
Bedankt voor je antwoorden verder ook. M'n vader zit zeker niet bij de pakken neer en is ook van plan om er tegen aan te gaan de komende tijd. Ik zal het hem laten lezen.
Die robot-operatie-optie heb ik ook voorbij horen komen, maar volgens mij was bijvoorbeeld de wachttijd daarvoor erg lang en kiest hij daarom waarschijnlijk voor een traditionele operatie. Vervelend voor je dat het bij jou niet goed uitpakte.
Dat zadel zal ik onthouden, het zal vast helpen om de belasting te verminderen. Ik zal hier over een tijdje weer eens posten hoe de situatie ervoor staat.
Nogmaals bedankt en ik ben benieuwd naar ervaringen of tips van anderen!
Bedankt voor je antwoorden verder ook. M'n vader zit zeker niet bij de pakken neer en is ook van plan om er tegen aan te gaan de komende tijd. Ik zal het hem laten lezen.
Die robot-operatie-optie heb ik ook voorbij horen komen, maar volgens mij was bijvoorbeeld de wachttijd daarvoor erg lang en kiest hij daarom waarschijnlijk voor een traditionele operatie. Vervelend voor je dat het bij jou niet goed uitpakte.
Dat zadel zal ik onthouden, het zal vast helpen om de belasting te verminderen. Ik zal hier over een tijdje weer eens posten hoe de situatie ervoor staat.
Nogmaals bedankt en ik ben benieuwd naar ervaringen of tips van anderen!
Anima Sana In Corpore Sano
Waarom is dat, dat het volgens "de geleerden" niet zou kunnen, fietsen zonder prostaat?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
De arts had het tegen mn vader over het feit dat de urinebuis eerst moet worden doorgeknipt ofzo, en daarna weer wordt gehecht. En dat de druk op een (race)zadel groot is, op precies die plek waar dat gebeurd. Dat het tevens allemaal een beetje 'kwetsbaar' is of pijnlijk zou worden door fiesten geloof ik. Het schijnt dat de meeste mensen na de behandeling het fietsen voor gezien (moeten) houden... Ben verder ook geen arts, dus kan er verder ook niets zinnigs over zeggen. Hoop dat het bij mijn vader, net als in de bovenstaande post van ZAPP anders is.
Anima Sana In Corpore Sano