Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Velomann Bora fietsdrager voor op dak.

voorstad
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 sep 2008 14:41

voorstad 26 mar 2009 14:17

Heeft iemand ervaring met deze fietsdrager? Hoe stabiel is zoiets?

[img=http://www.velomann.com/dep/3021v.jpg]

Het is wel lekker klein en compact om mee te nemen en op te bergen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 26 mar 2009 23:28

Ik heb ze zelf ook (net gekocht) en een vriend van me ook. We hebben samen al een aantal keer zonder problemen fietsen van en naar Belgie en Zuid-Frankrijk mee vervoerd. Alles zit stevig vast. Behalve het voorwiel natuurlijk, dat moet je niet vergeten in de auto mee te nemen ;-)

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 09 apr 2009 13:21

Weet iemand of het mogelijk is om twee (of drie?) fietsen mee te nemen op dit systeem?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 09 apr 2009 13:34

Ja dat kan, ik kan drie fietsen meenemen, maar dan liggen de voorwielen in de auto.
Wanneer je de wielen ook op het dak hebt past het net niet.
(maar ligt wel aan de auto, wanneer je een fiat 500 hebt past er denk ik geen drie maar twee fietsen op.)
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 10 apr 2009 13:43

Da's goed om te horen, moet je dan extra steunen kopen? Of zitten die er al standaard op?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

0774
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 mei 2007 21:39

0774 01 jun 2009 19:49

""Niet geschikt voor vorken met uitvaleinden van carbon...""
Wie heeft hier (negatieve?) ervaringen mee???

Ik wilde deze Velomann ook kopen namelijk maar ik heb een carbon-voorvork....
Nog een vraag: Kun je het voorste gedeelte ook los kopen?

Graag jullie reacties..... én alvast bedankt!!
Groeten van Theo de Vries.
theo de vries

Gebruikersavatar
ottie
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:04

Gebruikersavatar ottie 10 aug 2009 22:45

Heb net 2 weken vakantie gevierd met zowel race als mountainbike mee. Racefiets heeft geen carbonvoorvork, dus daar kan ik helaas niets over melden.

Wel dat ik super tevreden ben met deze relatief goedkope en plaatsbesparende oplossing. 2 voorwielen binnen, boven op de bagage tegen het dak aan was geen enkel probleem (Volvo V50). Op het dak een grote 200*80cm brede dakkoffer plus 2 fietsen, past precies. Met een andere fietsdrager was er geen ruimte geweest om met deze dakkoffer ook nog de 2 fietsen mee te nemen.

Dank voor de tip!
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!

berts.
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 nov 2007 00:23

berts. 10 aug 2009 23:47

Ik deze al een aantal jaar en gebruik hem zowel voor de race- en MTB-fiets. Bij de MTB kan ik alleen het slot niet dicht maken in de snelspanner. Hier doe ik dan een ty-rap door, de fiets sluit ik met een kabel af om de dakrails.

Tips:
1. Ik verwijder zo veel mogelijk van je fiets, ook de zadelpen met zadel. Of zete je zadel zo laag mogelijk, Zo wordt het windvangen nog iets beperkt (brandstofkosten).
2. Bij Roseversand, kun je de Velomann kopen en tevens hebben ze een beschermdoek voor over je fiets. Deze loopt via de voorvorkuitvaleinden over het stuur naar het zadel. Je fiets blijft hierdoor vrij van insecten en andere troep. Het eerste jaar had ik dit nog niet, als je ik Zuid Frankrijk bent kun je eerst beginnen met je fiets te poetsen, en net als bij de auto, insecten zijn moeilijk te verwijderen.

groeten Bert

jc14
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 jul 2006 18:02

jc14 12 aug 2009 23:59

Die waarschuwing over carbon uitvaleinden heb ik nog nooit gezien. Ik gebruik deze klemmen al jaren en naar volle tevredenheid met racefietsen (allemaal carbon voorvorken) en atb's. Ik heb ook de wielsteunen, die ideaal zijn voor op vakantie.
Als er drie fietsen op het dak staan, passen de wielsteunen er net niet meer bij op onze Toyota Corolla.

Die beschermdoeken had ik ook, maar die maakten gruwelijk veel lawaai en bovendien haalde onze Golf III van destijds toen geen 120 km/u meer. Na 10 km snelweg hebben we die er af gehaald. Daar gaat dan ook meteen weer je brandstofbesparing...

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 13 aug 2009 00:23

Heb een vergelijkbare steun van Elite, om mijn fiets tegen de insecten en steenslag te beschermen plak ik tape op de frontale delen tevens plak ik de lagers van het balhoofd af.(anders waait je het vet eruit)na een jaar niet gedaan te hebben was ik hier achter.
Van carbon uitvaleinden i.c.m deze steun is mij niks bekend gaat gewoon goed.
I live to ride,I ride Passoni

mkm
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2009 00:06

mkm 29 mar 2010 17:14

"Weet iemand wat de maximale breedte van de dakdragers kan zijn voor deze fietsendrager? Zo op het oog zijn mijn dagdragers breder dan de gebruikte op het plaatje bovenaan deze post.

De dikte van de dakdrager zal zo te zien geen probleem zijn. Met een bouwmarkt in de buurt zijn daar waarschijnlijk wel langere bouten te vinden om dit op te lossen."

Goed lezen doet wonderen:
"Geschikt voor alle dwarselementen met een maximale breedte van 32 mm"

dex
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2008 01:56

dex 30 mar 2010 02:13

Op het dak een grote 200*80cm brede dakkoffer
Het lijkt me dat dit niet in alle gevallen zal passen, gezien de bevestigingsafstand voor de dakkoffer t.o.v. de bevestiging van fiets...toch?

Het spreekt me verder wel aan omdat ook ik met het probleem van een grote dakkoffer zit, en er dus geen fiets naast kan met een andere drager....

Plaats reactie