Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Moet ik wel een corssfiets kopen?

ducati
Forum-lid

ducati 25 mar 2009 12:49

Hallo fietsfanaten,

Ik ben vanplan te gaan fietsen, wil geen wedstrijden doen, maar gewoon lekker genieten van het buiten zijn.
Nu lijkt het me leuk om niet gebonden te zijn aan de weg en zit ik te denken aan een crossfiets.
Ik wil niet een fiets hebben waarmee je alleen maar kan veldrijden, maar ik ben meer opzoek naar een fiets waarmee ik zowel op de weg kan fietsen en als ik dan een mooi schelpen/bospaadje/ leuk bos zie hier ook eens overheen of doorheen kan rijden.

Na een beetje zoeken heb ik het idee dat bv ridley crossbow of empella echte ras veldfietsen zijn. kan je hier ook nog lekker grotere afstanden op de weg mee fietsen?
of kan ik beter een focus mares of een stevens fiets kopen, waarvan me zegt dat het een wegfiets is die aangepast is voor de cross?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en jullie me met enkele tips kunnen helpen.

Met vriendelijke groet

johan

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 25 mar 2009 13:51

Gezien jouw plannen zou ik eerder rondkijken naar een hybride (met een wat meer toer-gericht karakter) als naar een cyclocrosser (gebouwd om mee te racen).

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 mar 2009 14:12

Ik zou juist wel kiezen voor een crosser ipv een hybride. Welke van de 4 je moet kiezen, geen idee. Ze lijken me allemaal wel goed. Je zit welliswaar sportiever op een crosser, maar dat zit juist prettiger dan een hybride (dat is mijn ervaring tenminste).
Live fast; die young. mijn blog

floepert99
Forum-lid

floepert99 25 mar 2009 16:33

ducati schreef: of kan ik beter een focus mares of een stevens fiets kopen, waarvan me zegt dat het een wegfiets is die aangepast is voor de cross?

Stevens heeft idd een geometrie die tussen een ras crosser en een wegfiets in zit.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

diogenes
Forum-lid

diogenes 25 mar 2009 16:56

Ik heb er zo eentje en ben er heel erg tevreden mee:

http://www.habcycles.com/crossphotos.html

Blijft eeuwig mooi (titanium) en door het klassieke balhoofd heb je ook geen gezeur met geintegreerde balhoofdstellen (onderdelen over paar jaar?). Rijdt zeer comfortabel, heeft 5 jaar crash garantie (nieuw frame voor half geld), oogjes op het frame (spatborden) enz enz.

Kijk ook bij Van Nicholas.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 25 mar 2009 18:32

Ik heb een ridley crossbow en ik train daar probleemloos mee op de weg. toevallig is deze ook te koop :) Als je intresse heb dan hoor ik het graag.

RolfCanyon
Forum-lid

RolfCanyon 25 mar 2009 20:55

In een crosser kun je altijd nog gewone racewielen steken dus meerdere
mogelijkheden.
Canyon Ultimate SLX

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 25 mar 2009 21:51

Ik sluit me bij het bovenstaande aan. Ik heb zelf een Empella Bonfire cyclocrosser. Twee wielsets. Een voor in het bos/veld, een voor op de weg. Je kunt er heerlijk mee toeren. Mijn fiets heeft ook extra remgrepen bovenop het stuur. Iets wat bij dit type fiets vaak voorkomt. Ik vind dit eerlijk gezegd bij een toertocht in groepsverband een extra voordeel. Je zit toch wat sneller bij de rem als je een noodstop moet maken.
Nadeel is dat je in het geval van een sprintje wat minder tempo kunt maken, omdat de twee kettingbladen wat kleiner zijn dan op een normale racer.

galileo
Forum-lid

galileo 25 mar 2009 22:14

Ik vraag me dan wel af welke banden je gaat gebruiken. Leg je racebanden, en zie een bospaadje dan wordt het lastig. Leg je crossbanden, deze lopen toch zwaarder op de weg.

diogenes
Forum-lid

diogenes 25 mar 2009 22:18

Semi slicks.....

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

ducati
Forum-lid

ducati 25 mar 2009 23:18

Hallo allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties!
Gezien het feit dat jullie allemaal zoiets hebben van: koop een crossfiets en geen hybride of een gewone racefiets, voor wat jij wil gaan doen ga ik daar dan ook maar voor. Een hybride fiets vind ik geen gezicht (sorry BartV wel bedankt voor de tip!).
Ik heb zelf een tijd aan triatlon gedaan en daarbij een tweedehands fiets gebruikt. Deze bleek na veel rugklachten te lang voor mij te zijn.
Als ik nu een nieuwe fiets ga kopen doe ik dit denk ik liever bij een fietsenmaker, zodat ik opgemeten kan worden en dan "goed" op de fiets kan worden gezet. Mocht ik dan na een tijdje toch zoiets hebben van het stuur staat iets te ver weg ofzo dan kan je de stuurpen nog omruilen.
Mocht uit commentaar op deze post blijken dat ik verkeerd denk dan hoor je nog van me japie carbon :D

Zelf vind ik in de prijscategorie waarin ik zit te kijken de focus mares een mooie fiets. iemand een idee of dit een goede fiets voor mij is? of ander ideeen?

Groet
johan

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 25 mar 2009 23:38

Ik kan je ook opmeten :)

Plaats reactie