Carbon - cracks - welke opties???
Hoi, qua renner ben ik een sprinterskanon. Ik heb nu reeds 3 carbon frames aan gort gereden, twee looks 486 en een Storck CD1.0. Bij alle drie onstaan er scheuren rondom het bracket. Alsof de bracketpot eruit wil komen! Nu ben ik qua frames ten einde raad. Dan toch maar overstappen naar een ALU of stalen frame? En zo ja welk stalen/ALU frame heeft een grote braketstijfheid zodat ik al mijn krachten kwijt kan. Want dat was het grote verschil tussen de Storck en de Look.
Grt FB
Grt FB
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Als je echt zo hard kan trappen, dan zorgt je sponsor toch voor een nieuwe fiets?
Valt dat niet onder de garantie? En heb je bij de montage van je bracket niet bijvoorbeeld het maximale aanhaalmoment overschreden o.i.d? Een frame trap je niet zomaar kapot namelijk, ook niet als je een "sprintkanon' bent. Voor wat bestreft stijve aluminium frames: kijk eens naar Red Bull Pro SL, Canyon Ultimate AL, Storck, Cannondale Caad9.
-
- Forum-lid
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19
Een top/licht Alu frame is niet veel sterker dan carbon frame.
Kijk daarom eens naar een Titanium frame. Dit materiaal is veel sterker dan zowel alu als carbon.
Kijk daarom eens naar een Titanium frame. Dit materiaal is veel sterker dan zowel alu als carbon.
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
Robbebopper schreef:Als je echt zo hard kan trappen, dan zorgt je sponsor toch voor een nieuwe fiets?
whaha +1
simic schreef:Natuurlijk kan jij met een carbon frame fietsen, wat denk jij dat cavendish, boonen etc wegtrappen? Wordt je niet gesponserd? volgens mij doe je iets verkeerd bij het monteren.
Wat je zegt is niet helemaal waar. Een top weg sprinter komt tot een maximum van 1600-1700 watt aan vermogen. Als je een echte krachtpatser bent
kun je daar snel aankomen. Vergeet niet dat ook Cavendish en Boonen uiteindelijk
getraind zijn op duurvermogen en niet op sprint.
Chris Hoy bijvoorbeeld komt tot 2500watt. Andere beren die aan dit soort getallen
zijn gekomen zijn Rintje Ritsma en Martin Benjamins (2300watt).
Theo Bos zat in de 1800 watt. En mc-ewen 1600.
Overigens het Look baanframe waar onder andere Arnaud Tournant mee sprintte
ging pas vervormen bij 3000 watt.
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.
Een titanium frame van Moots bijvoorbeeld. Zien er zeer degelijk uit.
Rij zelf ook op een ti-frame. Een Litespeed Archon. Is op zich ook aan te raden maar als je carbon frames aan gort trek/trap dan denk ik dat je eigenlijk alles wel aan gort kan trappen.
Volgens mij verslijten sprinters ook wel wat fietsen, maar die hebben weer het voordeel dat ze gelijk een nieuwe fiets tot hun beschikking hebben.
Rij zelf ook op een ti-frame. Een Litespeed Archon. Is op zich ook aan te raden maar als je carbon frames aan gort trek/trap dan denk ik dat je eigenlijk alles wel aan gort kan trappen.
Volgens mij verslijten sprinters ook wel wat fietsen, maar die hebben weer het voordeel dat ze gelijk een nieuwe fiets tot hun beschikking hebben.
jummeltje schreef:Wat je zegt is niet helemaal waar. Een top weg sprinter komt tot een maximum van 1600-1700 watt aan vermogen. Als je een echte krachtpatser bent
kun je daar snel aankomen. Vergeet niet dat ook Cavendish en Boonen uiteindelijk
getraind zijn op duurvermogen en niet op sprint.
Chris Hoy bijvoorbeeld komt tot 2500watt. Andere beren die aan dit soort getallen
zijn gekomen zijn Rintje Ritsma en Martin Benjamins (2300watt).
Theo Bos zat in de 1800 watt. En mc-ewen 1600.
Overigens het Look baanframe waar onder andere Arnaud Tournant mee sprintte
ging pas vervormen bij 3000 watt.
Dus de TS zou dan qua sprintvermogen ergens tussen Cavendish en Chris Hoy in moeten zitten. En levert waarschijnlijk meer vermogen dan Theo Bos, want die 1800W is maar net wat meer dan wat Boonen op de pedalen brengt; en daar zit je al heel snel aan als je een beetje sterk bent? Lijkt me niet allemaal, of ik zou wel eens willen weten welke klepper de TS nu eigenlijk is.
Kan best hoor dat je zo een 1500 Watt aan piekvermogen levert. Maar ja, dat is maar heel even natuurlijk. Zelf heb ik begin februari een keer met een vermogensmeter gereden, en voor de lol eens een sprintje ingezet. Piek was 1200Watt en 5 seconden gemiddelde 1000Watt. Nu voelde ik me niet eens echt scherp en voor mijn gevoel kon ik veel beter als ik uitgerust was.
Ik weeg 91kg (inmiddels alweer iets minder ), dus dat zal ook wel meespelen. Daarnaast ben ik niet heel goed getraind, dus een beetje goede renner met wat sprint aanleg die wat zwaarder is moet makkelijk dat soort piekvermogens kunnen halen.
De topsprinters zoals een Cavendish zullen dat vermogen wel een 10 a 20 seconden vast kunnen houden lijkt me, terwijl het voor anderen misschien pure pieken zijn.
Ik weeg 91kg (inmiddels alweer iets minder ), dus dat zal ook wel meespelen. Daarnaast ben ik niet heel goed getraind, dus een beetje goede renner met wat sprint aanleg die wat zwaarder is moet makkelijk dat soort piekvermogens kunnen halen.
De topsprinters zoals een Cavendish zullen dat vermogen wel een 10 a 20 seconden vast kunnen houden lijkt me, terwijl het voor anderen misschien pure pieken zijn.
@Jorisb: daar heb je gelijk in. Aan de andere kant: als een topsprinter een dergelijk vermogen gedurende 10-20s kan leveren, dan zal zijn piekvermogen weer een heel stuk hoger liggen. En toch vallen de fietsen van profsprinters niet uit elkaar.
Wat ik wil zeggen: als de TS telkens problemen heeft met zijn frames, dan kan ik gewoon niet aannemen dat dat komt omdat hij zo'n verschrikkelijk vermogen op de pedalen brengt. Er moet meer aan de hand zijn.
Wat ik wil zeggen: als de TS telkens problemen heeft met zijn frames, dan kan ik gewoon niet aannemen dat dat komt omdat hij zo'n verschrikkelijk vermogen op de pedalen brengt. Er moet meer aan de hand zijn.