Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen Campa 11 speed

janjr
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 jan 2006 20:25

janjr 21 mar 2009 22:44

Sinds enkele maanden heb ik een Campa record 11 speed gemonteerd en krijg de acheterderailleur maar niet afgesteld. Met de ketting op het buitenblad (50) , loopt alles goed en geruisloos op de 6 grootste kransjes, maar op de 5 kleinste ratelt de ketting. Ik kan dit ratelen wegwerken, maar dan aarzelt de ketting bij het terugschakelen. Los ik deze aarzeling op, dan maakt het weer meer geluid enz.
Eigenaardig genoeg, loopt alles veel beter op het binnenblad (34). Ik heb de handleiding van Campa van A-Z gevolgd , maar niets helpt. Wat mij raar lijkt in deze handleiding is dat men vraagt om de derailleur onder het 5de kransje (vanaf het kleinste te beginnen) te postioneren en dan met de verstelschroef voor de kabelspanning (of hoe heet dat eigenlijk?) te verstellen tot het bovenste derailleurwieltje onder het 4de kransje komt te staan. Als ik dit doe , werkt er helemaal niets meer.
Kan iemand hierbij helpen?

jaapc50
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 mar 2009 09:20

jaapc50 22 mar 2009 08:30

Als ik het zo lees kan het zijn dat je het buitekabeltje van de achterderailleur iets te kort hebt gemaakt waardoor de binnekabel te stroef gaat.

Ook kan er een knikje in de binnenkabel zitten waardoor die te stroef door de buitenkabel gaat.

morti
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 29 aug 2008 12:24

morti 24 mar 2009 18:55

JanJr schreef:Sinds enkele maanden heb ik een Campa record 11 speed gemonteerd en krijg de acheterderailleur maar niet afgesteld. Met de ketting op het buitenblad (50) , loopt alles goed en geruisloos op de 6 grootste kransjes, maar op de 5 kleinste ratelt de ketting. Ik kan dit ratelen wegwerken, maar dan aarzelt de ketting bij het terugschakelen. Los ik deze aarzeling op, dan maakt het weer meer geluid enz.
Eigenaardig genoeg, loopt alles veel beter op het binnenblad (34). Ik heb de handleiding van Campa van A-Z gevolgd , maar niets helpt. Wat mij raar lijkt in deze handleiding is dat men vraagt om de derailleur onder het 5de kransje (vanaf het kleinste te beginnen) te postioneren en dan met de verstelschroef voor de kabelspanning (of hoe heet dat eigenlijk?) te verstellen tot het bovenste derailleurwieltje onder het 4de kransje komt te staan. Als ik dit doe , werkt er helemaal niets meer.
Kan iemand hierbij helpen?

en is het onder tussen opgelost zo ja hoe heb je het gedaan?

demollie
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 jan 2007 11:38

demollie 24 mar 2009 22:11

Bij de 11 peed moet je pad 100 procent recht aan je frame staan dat is het eerste punt anders kan je al niet verder bij mijn heb ik de super 11 record schakelt perfect en nergens geratel wel heb ik last gehad als ik mijn reserve wiel gebruikte ( mavic ) maar ook dit is opgelost

janjr
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 jan 2006 20:25

janjr 25 mar 2009 05:08

MackersV2.0 schreef:
Wat betreft het afstellen van de derailleur, klinkt het alsof je vergeet om te schakelen nadat je op het vijfde kransje staat. Je schakelt dan op, en draait dan voorzichtig net zo lang totdat de derailleur naar het vierde kransje "valt". Op dat moment is je afstelling perfect.


Kan je dit even uitleggen?

Vandaag nog verder gesleuteld, maar geen verbetering.

Ik begrijp nog steeds die uitleg van Campagnolo niet over het vijde en vierde kransje. Als je onder het vijfde kransje staat en dan met de kabelverstelschroef draait tot je onder het 4de kransje staat, hoe kan dit dan nog ooit tot op het grootste kransje schakelen; dan mis je tog 1 schakelstap (en heb je 1 schakelspat over op het kleinste kransje) ? Of heb ik dat mis?

Kan het dat, als je derailleurpad niet perfect uitgelijnd is, je perfect schakelt op de grootste 6 kranjes en niet of de kleinste 5?

Kabels zien er OK uit (buitenkabels even lang als op mijn andere fiets met Record 10 speed).

Ketting is misschien 1 schakel te kort, maar ze is nog nieuw, dus nog niet aan vervanging toe.

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 25 mar 2009 08:34

Ik denk persoonlijk (zoals de mollie) al melde dat je derailleurpad niet 100% recht is.
Dit is al heel belangrijk bij 10 speed maar nog veel essentieler bij 11speed systemen.

Waarom ga je niet even langs een specialist om de boel te laten controleren en te laten afstellen, kost je een paar tientjes maar weet je wel zeker dat het goed is

morti
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 29 aug 2008 12:24

morti 25 mar 2009 19:56

adroit schreef:Ik denk persoonlijk (zoals de mollie) al melde dat je derailleurpad niet 100% recht is.
Dit is al heel belangrijk bij 10 speed maar nog veel essentieler bij 11speed systemen.

Waarom ga je niet even langs een specialist om de boel te laten controleren en te laten afstellen, kost je een paar tientjes maar weet je wel zeker dat het goed is


dat is juist het probleem ik ben al op 2 plaatsen geweest en ze staan nog niet goed ps hoe kan je zelf na gaan als hij 100% recht staat

steven880
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 jul 2007 14:49

steven880 27 mar 2009 14:05

Ik weet dat je bij shimano met een kruisschroef op je pad je derailleur van positie kan veranderen. Maar bij campganolo is dit niet. (ofwel?)

Ik weet niet als dat er iets mee te maken heeft.

morti
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 29 aug 2008 12:24

morti 28 mar 2009 17:52

Steven880 schreef:Ik weet dat je bij shimano met een kruisschroef op je pad je derailleur van positie kan veranderen. Maar bij campganolo is dit niet. (ofwel?)

Ik weet niet als dat er iets mee te maken heeft.

na mijn 4 fietsenmaker heb ik iemand gevonden die onmiddellijk zag dat mijn ketting te lang was en mijn achter derailleur niet juist stond dat die ander in mijn wiel zou komen.Hij denkt dat het aan de schifter ligt .Als je wat duwt (kabel opspannen)aan je schifter dan is het ratelen op dat een tandwiel gedaan. hij zij dat ze het niet allen maal zouden hebben .

janjr
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 jan 2006 20:25

janjr 04 apr 2009 01:53

Gisteravond het probleem opgelost door de derailleurpad uit te lijnen met behulp van het Park-tool DAG-2. Fluitje van een cent en duurt slecht 10 minuutjes. Heb voor het tool $54 betaald bij Colorado Cyclist.

morti
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 29 aug 2008 12:24

morti 05 apr 2009 15:51

JanJr schreef:Gisteravond het probleem opgelost door de derailleurpad uit te lijnen met behulp van het Park-tool DAG-2. Fluitje van een cent en duurt slecht 10 minuutjes. Heb voor het tool $54 betaald bij Colorado Cyclist.
ik heb ook gedaan en het probleem is nu ook opgelost
door uit te lijnen van het derailleurpad

tjesis
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:37

tjesis 31 dec 2009 20:57

MackersV2.0 schreef:
Heb je niet toevallig de derailleur kabel aan de verkeerde kant van de bout bevestigd?


Wat is de goede kant van de bout eigenlijk?
Kan dit niet echt uit de handleiding halen.
Bianchi 928 C2C, Chorus 11s, Kuiper 50mm

Plaats reactie