Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen voorderailleur(s) Shimano

jantim
Forum-lid

jantim 26 feb 2011 15:18

Op 2 racefietsen heb ik één en het zelfde probleem. Op de beide fietsen lukt het me niet om de ketting op het grote voorblad te krijgen.
Het gaat om de volgende fietsen:

- Nieuw: Scott, voorderailleur Shimano Triple. (Het schakelen tussen het kleine blad en het middenblad gaat prima)
- 2e-hands: Peugeot: nieuwe gemonteerde (door de fm) voorderailleur Shimano Tiagra (2 voorbladen)

Kan het te maken hebben dat de kabels te strak/slap zijn?
Op de beide derailleurs zie ik wel twee onder elkaar geplaatste stelschroefjes staan, maar ik weet niet aan welke stelschroef je zou moeten draaien om bovengenoemd euvel te verhelpen.

Wie weet raad?

Jan en Tim
Jan & Tim

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 26 feb 2011 16:25

schroefje waar een H bij staat evt losser draaien.

kabels kunne ye los staan.
gewoon even aan je kabel trekken ter hoogte van je bidonhouder of daar ergens..
.................

wezenloze
Forum-lid

wezenloze 28 feb 2011 19:30

Als je kabel te los staat kun je dat eenvoudig testen door er aan te trekken (mits je buitenlangs lopende kabels hebt) tijdens het trappen en dan te zien of de ketting nmaar het grote blad gaat.
Maar als die voorderailleur doro een FM is gemonteerd is even daar langs gaan toch ook wel een handige oplossing... Zelfde met de nieuwe scott. Als die echt nieuw is is het raar, het is wel logisch dat de kabel na een tijdje gebruik wat strakker gezet moet worden maar daarvoor zitten er waarschijnlijk stelschroefjes.

En zie ander topic voor tips en links: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=49314

longue
Forum-lid

longue 01 mar 2011 13:45

Heb ik ook eens voorgehad. Ik heb het toen verholpen door één van de twee schroefjes losser te draaien. Niet het schroefje waarmee je de kooi doet bewegen, maar het andere.

chemist
Forum-lid

chemist 06 mar 2011 12:34

Wat ik zelf doe: De voorderailleur (zonder kabel) helemaal afschakelen. Dan de kabel zo strak mogelijk monteren. Als laatste met de stel schroefjes de uitwijking corrigeren.

Overigens op internet genoeg te vinden hierover met fotos.
Niets is waar en zelfs dat niet

chemist
Forum-lid

chemist 06 mar 2011 19:23

Hm beetje krom! De shifter die de voorderailleur aanstuurt helemaal afschakelen en dan de kabel zo strak mogelijk.
Niets is waar en zelfs dat niet

Plaats reactie