soms heb ik een zo grote supercompensatie dat ik plots 's nachts wakker word en niet meer kan slapen. Ik ben te fris en kan de slaap niet meer vatten. Het gevolg is dat ik pas weer moe begin te worden als ik eigenlijk moet opstaan ('s ochtends).
Mijn planning van training valt dan een beetje in duigen omdat ik, o ironie, te moe ben om optimaal te trainen...
Hebben jullie ook deze ervaring?
supercompensatie
[quote="mouse"]soms heb ik een zo grote supercompensatie dat ik plots 's nachts wakker word en niet meer kan slapen. Ik ben te fris en kan de slaap niet meer vatten. [/quote]
Dat zou ik eerder gewoon slaapproblemen noemen....
Dat zou ik eerder gewoon slaapproblemen noemen....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
+1
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander
-
- Forum-lid
Ik heb dat probleem ook alleen heet dat bij mij geen supercompensatie maar kinderen!
Zonder gekheid, lijkt mij een 'slaapprobleem'. Slaap je veel? misschien ben je te uitgerust? Drink je koffie of cola voor het naar bed gaan of ben je die dag toevallig heel druk geweest? Ga dat soort dingen eens na, ik heb dat wanneer ik erg druk ben, kan dan wakker worden en vat de slaap dan weer erg moeilijk. Of lig je dan ergens over te piekeren als je wakker wordt? Ofwel heb je iets om je zorgen over te maken...dat soort dingen kan de mens s'nachts ineens heel erg wakker maken. Spreek uit ervaring.
En ik dan ben je in de avond een wrak en kun je niet veel meer, erg vervelend.
Zonder gekheid, lijkt mij een 'slaapprobleem'. Slaap je veel? misschien ben je te uitgerust? Drink je koffie of cola voor het naar bed gaan of ben je die dag toevallig heel druk geweest? Ga dat soort dingen eens na, ik heb dat wanneer ik erg druk ben, kan dan wakker worden en vat de slaap dan weer erg moeilijk. Of lig je dan ergens over te piekeren als je wakker wordt? Ofwel heb je iets om je zorgen over te maken...dat soort dingen kan de mens s'nachts ineens heel erg wakker maken. Spreek uit ervaring.
En ik dan ben je in de avond een wrak en kun je niet veel meer, erg vervelend.
jullie hebben gelijk.
heel herkenbaar.... zoiets zal het wel zijn, vrees ik. Druk druk druk, doodmoe in bed en rond 2 uur zo fris als een hoentje.
de zin om te trainen is er nog en na een uurtje rijden rond d1 kom je er als vanzelf doorheen en voel je je weer beter en rij je alsof je uitgerust bent.
heel herkenbaar.... zoiets zal het wel zijn, vrees ik. Druk druk druk, doodmoe in bed en rond 2 uur zo fris als een hoentje.
de zin om te trainen is er nog en na een uurtje rijden rond d1 kom je er als vanzelf doorheen en voel je je weer beter en rij je alsof je uitgerust bent.
-
- Forum-lid
Ik heb ook wel een drukke baan, praktijkleraar op een MBO. Kom soms thuis en ben dan kapot, in mijn hoofd weliswaar. Lichamelijk kan ik dan nog veel maar moet me er wel doorheen fietsen als het ware. Eenmaal erdoor en het gaat prima.
Succes ermee....
Succes ermee....
Heeft helemaal niets met supercompensatie te maken.
Immers heeft je lichaam gewoon slaap nodig ook al ben je super getraind en helemaal uitgerust.
Anders is het toch ook niet logisch dat je de volgende dag te moe bent om te trainen....
Immers heeft je lichaam gewoon slaap nodig ook al ben je super getraind en helemaal uitgerust.
Anders is het toch ook niet logisch dat je de volgende dag te moe bent om te trainen....
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Bij supercompensatie is je lichaam hersteld en zelfs in een betere conditie dan voor aanvang van problemen.
Het teken dat je wakker wordt tijdens je slaap wordt waarschijnlijk veroorzaakt door stresshormonen zoals adrenaline, noradrenaline, cortisol. Hormonen die je lichaam juist aanmaakt TIJDENS het herstel (bijvoorbeeld om je glycogeenspiegels aan te vullen). Je lichaam bevindt zich dus waarschijnlijk nog in de compensatie fase.
Als jouw lichaam binnen 12 uur na een zware training gesupercompenseerd is denk ik dat je binnen 1 jaar trainen ome Lance aan het elastiek hebt hangen
Het teken dat je wakker wordt tijdens je slaap wordt waarschijnlijk veroorzaakt door stresshormonen zoals adrenaline, noradrenaline, cortisol. Hormonen die je lichaam juist aanmaakt TIJDENS het herstel (bijvoorbeeld om je glycogeenspiegels aan te vullen). Je lichaam bevindt zich dus waarschijnlijk nog in de compensatie fase.
Als jouw lichaam binnen 12 uur na een zware training gesupercompenseerd is denk ik dat je binnen 1 jaar trainen ome Lance aan het elastiek hebt hangen