Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Rabobank, een metamorfose

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 28 apr 2009 13:11

Bij rabo wilde men na het 'Rasmussen fiasco' werken aan een clean imago. Volgens mij is dat redelijk gelukt. Met als resultaat, geen resultaat meer ! ;)
Dat blijft het dubbele in deze sport; iedereen wil resultaten zien, maar niemand wil iets over doping horen......
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

niklas2
Forum-lid

niklas2 28 apr 2009 14:33

chrissiewizzie schreef:
Niklas2 schreef:Geweldig argument van Van Kessel: de opleidingsploeg van Rabo is te goed en daarom is dat slecht.

Zucht.

Zo kun je alles wel uit de context halen en verkeerd quoten. Als je het leest, wordt er gezegd dat de opleiding te goed is voor de jonge renners, waarbij uitgelegd wordt dat ze onvoldoende gehard worden en niet zo hoeven te vechten om er te komen als leeftijdsgenoten buiten de Rabo. Daardoor presteren ze in een vroeg stadium, voordat ze prof worden, erg goed, maar zakken ze weg als het er echt om gaat.
Ik vind het een goed verhaal, ondanks de begrijpelijke frustratie die tussen de regels door te lezen is. Je kunt je alleen afvragen of van Kessel niet wat politieker had moeten opereren in de een omgeving die geregeerd wordt door bobo's die verder van de praktijk af staan. Maar als dat je niet ligt, moet je dat ook niet proberen. Jammer dat er niet constructief met zijn commentaar is omgegaan. Vaak wordt kritiek als lastig en ongewenst gezien, terwijl als je je er voor openstelt er vaak mooie dingen uit kunnen komen.

Hoi chrissiewizzie,
ik quote het artikel niet en kan dat daardoor ook niet verkeerd quoten.

Maar waar het mij om gaat is dat de verklaring van Van Kessel voor het mindere presteren van ex-opleidingsrenners uit de Raboploeg niet echt heel sterk is: de opleiding is zo goed dat de renners daardoor later te zwak zijn op het mentale vlak. Dat is niet meer dan een onbewezen stelling.
Omgekeerd: Dat zou dan dus pleiten voor een zo beroerd mogelijke opleiding, want dan krijg je dus mentaal sterke renners? Dat gaat er bij mij niet in. Je kunt hooguit de Rabo opleidingsploeg verwijten dat ze (schijnbaar) onvoldoende aandacht schenken aan de mentale harding. Maar ook dat is een onbewezen stelling, net zoals dat voor het argument van Van Kessel geldt.

Bij het lezen van het artikel bekruipt mij toch het gevoel van het uiten van rancune over het kwijtraken van zijn baan. Wel begrijpelijk overigens, maar daardoor is de kans groot dat niet alles wat Van Kessel zegt hetzelfde is als 'de feiten'. En dan komt daar nog bij dat het artikel een weergave is van een interview, waarbij de desbetreffende journalist wellicht ook nog eens zijn eigen draai aan het geheel heeft gegeven.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

pipootje
Forum-lid

pipootje 28 apr 2009 16:07

Een monopolist is nooit goed, zeker niet als die zijn macht op een bepaalde eenzijdige manier gaat gebruiken.
Lees ook eens hoe de KNWU een slijmerig (?) excuus stuurt naar Rabo, achter de rug van Kessel om, naar aanleiding van opmerkingen in een interview van hem die misschien Hare majesteit Rabo onwelgevallig zouden kunnen zijn. Onthullend ! Iedereen wordt afhankelijk door het geld van Rabo, en Rabo buit dat uit. Wie betaalt bepaalt.

In het type corporate omgevingen als Rabo moet je niet met kritiek komen of je kop boven het maaiveld uitsteken, wordt je kaltgestellt. Thomas Dekker en Kessel hebben dat aan den lijve ondervonden.
Was bij Stalin ook al zo (iets rigoreuzer geef ik toe).

Uiteindelijk houden dit soort systemen geen stand. Toen ik hoorde van die boete als je je fiets niet schoonmaakt wist ik het al, dit gaat verkeerd aflopen.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2009 18:09

Laten we Thomas Dekker er maar niet bij gaan betrekken. We weten daar lang niet alles van zolang zowel de Rabobank als T Dekker blijven zwijgen.

Wat van Kessel zegt over de hardheid snap ik totaal niet. Die jongens bij Rabo CT rijden het hele jaar door etappe koersen waarvan de nodige UCI .1 koersen, dus tussen de ProTour profs. Ieder jaar krijgt weer een aantal jongens Pfeiffer... lijkt me eerder dat het nog al eens te zwaar is voor sommige renners.

Van Kessel is daarnaast zelf ook niet onbesproken, hoe vaak z'n lievelingetjes en z'n eigen zoon wel niet met de nationale selectie mee geweest zijn... Maar sinds hij z'n uiterst fijne baantje kwijt is heeft hij nog al een mening over bepaalde zaken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

geer
Forum-lid

geer 28 apr 2009 18:46

En daarnaast wil ik nog wel eens ter discussie stellen dat er geen talent doorbreekt bij Rabo vanuit de opleidingsploeg. T Dekker, Boom, Clement, Posthuma...ik noem er maar wat op. We moeten gewoon niet met z'n allen gaan verwachten dat we het wielrennen gaan domineren! Als er uiteindelijk een paar renners goed genoeg blijken voor een Klassiekeroverwinning of een goed tour Klassement, dan heb je het als opleidingsploeg goed gedaan. Goed opgeleid, goed gescout! Of de renner in kwestie uiteindelijk echt gaat winnen is puur afhankelijk van het talent. De Contadors liggen helaas niet voor het oprapen in Nederland!
Ik zie het niet zo somber in als Van Kessel het stelt!

niklas2
Forum-lid

niklas2 28 apr 2009 19:04

Wellicht is een analogie met het voetbal mogelijk: ook daar zie je dat veel voetballers die in in vertegenwoordigende teams uitkomen bij de jeugd en junioren nauwelijks doorbreken naar het grote Oranje.
Wielrennen is blijkbaar niet de enige sport waar uitblinken bij de jongere categorieën geen garantie biedt voor het doorbreken bij de grote jongens.

Laten we alsjeblieft de zaak een beetje in perspectief plaatsen: Rabo stopt veel geld in wielrennen. Dat biedt voordelen voor de sport, zoals de goede opleiding. Het feit dat de Rabo ploeg geen echte potten kan breken op dit moment wil daardoor nog niet zeggen dat de Raboploeg (en de bank die de zaak sponsort) dus heel erg fout bezig is. Sterker nog, misschien zijn ze op dit moment te goed bezig (zeer strak beleid tav gedrag en doen en laten van de renners) waardoor successen uitblijven.
Niet zo heel menselijk zo nu en dan (in vergelijking met bijv Riis), maar ook minder beladen qua dopingperikelen dan zeer veel andere ploegen. Want zeg nu zelf: veel van de winnaars van de afgelopen klassiekers zijn omgeven door een dopingzweempje....
(heerlijk, af en toe zo'n insinuatie- dat stookt de discussie weer wat op)
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

stavros
Forum-lid

stavros 25 mei 2009 20:09

Ik hoor niemand meer, maar zoals de Rabo op dit moment rijdt kan je toch niet teleurstellend noemen meer? Het voorjaar ging niet zoals gewenst, maar op dit moment maken ze dat (in mijn ogen) meer dan goed. Zelfs als Menchov de giro niet zou winnen (wat erg zonde zou zijn) hebben ze in mijn ogen toch een mooie prestatie neergezet.
Greetz

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 01 jun 2009 00:13

Rabo, een metamorfose in andere zin?
Lijkt er haast op dat de Rabo-ploeg een ronde-team heeft samengesteld en de klassiekers wat opzij geschoven heeft :p

wielerrevue
Forum-lid

wielerrevue 03 jun 2009 19:35

Stavros schreef:Ik hoor niemand meer, maar zoals de Rabo op dit moment rijdt kan je toch niet teleurstellend noemen meer? Het voorjaar ging niet zoals gewenst, maar op dit moment maken ze dat (in mijn ogen) meer dan goed. Zelfs als Menchov de giro niet zou winnen (wat erg zonde zou zijn) hebben ze in mijn ogen toch een mooie prestatie neergezet.

Dat is onzin. Natuurlijk chapeau aan het adres van de boerenleenbank voor het winnen van de Giro, niets dan lof wat dat betreft. Maar de grote rondes staan los van de klassiekers, en in de klassiekers hebben ze ondermaats gepresteerd. Dus dat kun je niet goed maken, omdat het op zichzelf staat. Het lijkt me als Rabobank verstandig om het voorjaar te analyseren en te kijken waar het misging. In mijn optiek ging het al mis bij het aantrekken van renners, waar geen winnaars tussen zitten.

pipootje
Forum-lid

pipootje 03 jun 2009 20:01

Rabo = Menchov, en die is nog door de Rooy aangetrokken, daar heeft het huidige management niks aan gedaan.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

geer
Forum-lid

geer 04 jun 2009 10:22

Winst in de Giro maakt het voorjaar niet goed. Het is wel een opsteker. Vooral omdat Rabo in de Giro laat zien voor de grote rondes in de breedte sterk genoeg te zijn om een kopman te ondersteunen. Nu blijkt toch maar weer eens dat Menchov een van de zeldzame renners is die een grote ronde kan winnen. Die liggen toch niet voor het oprapen. Zuinig op zijn als ik Rabo was.
Misschien dat voor de Rabo ploeg dit voorjaar een beetje ongelukkig uitgepakt is, acht ik het niet waarschijnlijk dat dit volgend jaar weer het geval zal zijn. Voor de klassiekers heeft de ploeg met (nieuw) Boom en een fitte Freire voldoende kwaliteit extra die dit jaar nog op de bank zat. Daarnaast moet Langeveld beter kunnen.
Ik ben wel benieuwd welke renners vanuit de opleiding zullen doorstromen eind dit jaar. Ik weet het nog niet. Vermeltvoort is nog ziekjes (komt toch zeker in aanmerking) en Van Winden...? Sterke gast.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 05 jun 2009 14:01

Ik zat laatst met een maat van mij wat te brainstormen over de Rabo ploeg voor de komende TdF. We kwamen uit op...

1) Menchov
2) Freire
3) Geesink
4) Tankink
5) Flecha
6) Moerenhout
7) Ten Dam
8) Posthuma
9) Martens

Is dit zo'n beetje wie ze meenemen of zien we belangrijke pionnen en/of blessures over het hoofd?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie