Rival, Veloce of 105
Hangt er wellicht ook een beetje vanaf waar je met je fiets wilt gaan fietsen. Als je alleen ritjes maakt in de omgeving speelt beschikbaarheid van reserveonderdelen bijvoorbeeld nauwelijks een rol. Maar als je in het buitenland gaat rijden (vakantie, cyclo's e.d.), hoe zit het dan met de verkrijgbaarheid van spullen als remblokjes, derailleurwieltjes, kabels?
Shimano heeft echt bijna iedere fietsenwinkel wel, Campa wordt 't al lastiger en ik kan mij voorstellen dat het met een betrekkelijk nieuw merk als SRAM helemaal moeilijk wordt. Kan iemand daar iets zinnigs over melden?
Shimano heeft echt bijna iedere fietsenwinkel wel, Campa wordt 't al lastiger en ik kan mij voorstellen dat het met een betrekkelijk nieuw merk als SRAM helemaal moeilijk wordt. Kan iemand daar iets zinnigs over melden?
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Frigo schreef:Hangt er wellicht ook een beetje vanaf waar je met je fiets wilt gaan fietsen. Als je alleen ritjes maakt in de omgeving speelt beschikbaarheid van reserveonderdelen bijvoorbeeld nauwelijks een rol. Maar als je in het buitenland gaat rijden (vakantie, cyclo's e.d.), hoe zit het dan met de verkrijgbaarheid van spullen als remblokjes, derailleurwieltjes, kabels?
Kabels, remblokjes en derailleurwieltjes gaan toch niet zo maar kapot? Die slijten alleen langzaam tot ze rijp zijn voor de kliko. Zeker kabels en derailleurtandwieltjes moeten toch zonder problemen een vakantie overleven, met beide kan je over 't algemeen wel gewoon een heel seizoen rijden. Alleen remblokjes kunnen hard gaan, zeker als 't nat is. Maar dat is makkelijk te ondervangen door gewoon zelf een setje mee te nemen.
Bijv spaken is meer een probleem bij systeemwielen.
Amclassic-fan schreef: Kabels, remblokjes en derailleurwieltjes gaan toch niet zo maar kapot? Die slijten alleen langzaam tot ze rijp zijn voor de kliko. Zeker kabels en derailleurtandwieltjes moeten toch zonder problemen een vakantie overleven, met beide kan je over 't algemeen wel gewoon een heel seizoen rijden. Alleen remblokjes kunnen hard gaan, zeker als 't nat is. Maar dat is makkelijk te ondervangen door gewoon zelf een setje mee te nemen.
Bijv spaken is meer een probleem bij systeemwielen.
Heb je ook eigenlijk wel gelijk in. Misschien is het meer dat ik wat huiverig ben omdat SRAM, zeker in de racegroepen, een nog relatief nieuwe speler is. Zit de laatste tijd wel behoorlijk in de lift als ik kijk naar het aantal merken dat ook af fabriek leveren met SRAM.
Vind de Force overigens een hele mooie groep om te zien, maar daar ging het nu niet over
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
En ik vind Rival dan weer helemaal niks Bij de lezerstest was er een Cannondale met Rival groep en volgens mij was er niemand echt enthousiast over. Schakelen ging stroef en zonder gevoel voor het mechanisme, shifters lagen niet lekker in de hand. Dan heb ik veel liever 105 of Veloce. Je ziet: zoveel mensen, zoveel meningen!
over het algemeen ligt SRAM goed in de hand, in de fietstest van wielerrevue kwam uit dat ze na 15000 km nog steeds goed werkte, maar de mooiigheid was er wel vanaf.
het betreft wel de 2008 versie.
De shimano 105 groep schakelt fijn, dat zullen de meeste niet ontkennen.
Campa schakelt ietsje zwaarder dan shimano. Ik kon niet goed overweg met het zwaarder schakelen terwijl je in de beugels reed, zwaarder schakelen ging wel maar ik schoot vaak door.
maar een groepkeuze is eigenlijk te persoonlijk voor een forum maargoed.
het betreft wel de 2008 versie.
De shimano 105 groep schakelt fijn, dat zullen de meeste niet ontkennen.
Campa schakelt ietsje zwaarder dan shimano. Ik kon niet goed overweg met het zwaarder schakelen terwijl je in de beugels reed, zwaarder schakelen ging wel maar ik schoot vaak door.
maar een groepkeuze is eigenlijk te persoonlijk voor een forum maargoed.
Ik rijd met de 2008 Rival groep en ik kan niet zeggen dat ik problemen ondervind met het schakelen met de voor derraileur. Ik heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal, maar ik ben er erg tevreden over!
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.
litespeed schreef:TS-Biker schreef:+1 voor sram rival 2009, werkt super ...
En hoe denk jij over het vermeende moeilijke schakelen aan de voorzijde? Ik overweeg deze groep. Weliswaar pas voor volgende winter...
ik begrijp niet goed wat er moeilijk aan gaat ?
Al diegene die ik ken die met sram (rival) rondbollen zijn er vree content mee ... goed afstellen is belangrijk, voor de rest gaat ie dan soepel en makkelijk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05
Ik heb Rival op mijn CX zitten en het afschakelen voor gaat met een enorme knal. Ik heb de kabels al gesmeerd, de hendel ingespoten en de kabel op alle mogelijke manieren afgesteld, maar het blijft behelpen. Gelukkig rij ik 99% van de tijd op het binnenblad....
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
+1 voor de rival, en als we even reel zijn, hoe vaak schakel je tijdens een training nou echt voor? ik max 4 keer denk ik. liever dat het achter als een raket gaat. denk dat SPeric en TS-biker gelijk hebben met de opmerking dat de red groep iets hoger op de ladder staat dan 105 en veloce. ik rijdt met ultegra en 105, en beide werken prima en schakelen heerlijk. ik heb echter die keuze gemaakt omdat ook mijn MTB shimano is en is dus dezelfde sleutels en onderdelen voor meeste van mijn fietsen kan gebruiken. heb ook een jaar met campa veloce gereden en ook dat schakelt heerlijk SRAM heb ik op de racefiets geen ervaring mee maar op MTB gebied leveren ze toch al jaren perfect spul
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr