De kompakt komt in de mode en is wellicht prima voor de jeugdige generatie. Zelf ben ik in de zeventig en heb mij georiënteerd op een nieuw fiets omdat de mijne bijna 15 lentes jong is. Ik rijd nu met een tripel en een cassette met acht kransjes achter. Mijn achterderailleur vertoont slijtage en kan alleen nog maar schakelen op het middenblad voor als ik mijn achterderailleur wil verstellen. Ik moet dan lichtelijk 'overschakelen', bijna naar het volgende tandkransje om op het juiste kransje er vóór terecht te komen.
Bij de kompakt wordt het binnenblad met een aantal tanden verminderd en heeft de cassette gewoon 10 vits. Ik kies weer voor een tripel omdat ik anders gewoon 10 versnellingen mis als ik voor een kompakt voortrein kies.
Bij een kompakt mis je dus spontaan 10 versnellingen en dat valt niet mee als je op mijn leeftijd b.v. in de SArdennen of Alpen gaat rijden. Met dertig versnellingen heb je een zekere overlap maar met een juiste keuze van tandkransjes achter kan je dat voor een deel elimineren. Ik fiets gemiddeld zo'n 8 tot 9000km op jaarbasis.
@b.
Tripel of Kompakt
Ik zou lekker bij een triple blijven, heb je altijd al je verzetten bij je.
Bij een compact schroef je in NL normaal gesproken er een 39 op en als je dan een klimritje gaat doen gooi je de 34 er weer op. Met een triple heb je ook een lichter verzet bij je. nl. 34 vs 30 voor.
Er is trouwens al veel over geschreven, probeer de zoekfunctie maar eens.
Bij een compact schroef je in NL normaal gesproken er een 39 op en als je dan een klimritje gaat doen gooi je de 34 er weer op. Met een triple heb je ook een lichter verzet bij je. nl. 34 vs 30 voor.
Er is trouwens al veel over geschreven, probeer de zoekfunctie maar eens.