Poll: Triple of Dubbel of Compact > wat rij jij?
mouse schreef:ivm esthetiek: valt wel mee hoor. Ik heb de indruk dat het een kwestie is van misplaatst macho-gedrag van "would be renners". Als ik ze dan bijvoorbeeld in LBL naar boven zie kruipen met een omwenteling die trager is dan 60 en bewegend op hun zadel als een paling omdat ze met veel moeite nog niet genoeg kracht kunnen zetten op die 42/23 ( of een iets slimmere met een 42/28 ) dan heb ik wel een binnenpretje.
+1
Sommigen vinden een triple echt 'not-done' maar wel weer heel erg 'done' om achter met een 30 aan te komen... :rolleye:
Kwestie van smaak hoor maar nu ik mijn nieuwe fiets met triple naast de oudere met compact zet vind ik het ook gewoon veel mooier om achter een mooie compacte cassette te hebben en voor een flinke grote plaat (53/42/30.)
Ziet er geweldig uit!
En dat daar dan nog een kleintje extra achter zit, zie je niet eens zo.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 okt 2008 23:05
Ik trap al weer een paar jaar compact, 50/34 voor en 12/27 achter. Zowel vlak in Nederland als ook Limburg, Zuid Frankrijk en Tenerife... dit bevalt erg goed.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
mouse schreef: Bij bv. shimano ultegra is er geen sprake van een andere q-factor. Die is gewoon identiek aan een dubbel. Ik vermoed dat dit bij de andere types ook zo is. Trouwens, stel dat er een verschil is, waarom hebben mtb-ers daar dan geen last van?
Er is wel degelijk verschil in Q-factor, dat moet ook wel want dat 3e blad moet ergens blijven. Moet ik er wel bijzeggen dat 't verschil bij shimano vrij gering is 146 tegen 152 mm. De grotere Q-factor leidt tot een biomechanisch lager rendement (voor een gemiddeld persoon, voor een individu kan 't juist gunstiger zijn), meer luchtweerstand (in sommige tijdritframes zitten daarom smallere brackets) en je raakt eerder met je pedalen de grond in een bocht.
Bij mtb'en zie je de laatste jaren steeds meer dubbele crankstellen op de markt komen. De heren prof mtb'ers rijden er ook steeds vaker mee. Sram komt met een mountainbike groep met een dubbel crankstel voor het seizoen 2010. Bijv de LX en XT crankstellen zijn gewoon vreselijk met een Q-factor van 178 mm.
@wielrennertom
Precies, bijvoorbeeld op de site van Kuitenbijters werd voor de Steven Rooks ook nog al hoog van de toren geblazen over stijgingspercentages, bleek het om percentages in een binnenbocht te gaan. Het waren allemaal wel serieuze klimmetjes, maar 12% of 20% is wel iets anders.
Ik ben op 't zuiden van Tenerife geweest (ivm beste weer in de winter). De asfalt kwaliteit was zeer wisselend, de meeste kleine weggetjes lag perfect asfalt. Probleem van die kleine weggetjes is alleen dat ze recht tegen de berg op gelegd zijn -> zeer regelmatig percentages ruim boven de 15%... De doorgaande wegen waren over 't algemeen ook zeer goed asfalt, alleen een paar wegen gereden die werkelijk vreselijk waren. Maar goed ik heb het nooit langer dan een paar km gehad, dus dan maar op de gaten heen slalommen en het rammelen voorlief nemen. Met 21 graden en een heerlijk zonnetje ga ik niet klagen in februari
De doorgaande wegen zijn overigens best rustig zolang je maar niet te dicht bij de kust komt. De stijgingspercentages vallen daar ook mee, nergens boven de 10% gehad. Alleen 40 km lang klimmen is wel ff wennen
Beetje off-topic maar ach,
Afgelopen zomer ook in Tenérife geweest.
El Teide opgeweest.
Gemiddeld helemaal niet zo'n hoog stijgings% als je het profiel van tevoren bekijkt maar ik vond hem toch best pittig.
Onderaan reed ik langs een tankstation (zuid-oosten vh eiland) om vervolgens linksaf de beginnen met de klim.
Dat eerste stuk tot aan een kruising (la Camella volgens mij) was echt een pittig smal weggetje! Ik moest eigenlijk de TF-28 hebben, die was een stuk milder geweest. :d
Daarna viel het mee hoewel de wind het soms wat lastiger maakte.
Afgelopen zomer ook in Tenérife geweest.
El Teide opgeweest.
Gemiddeld helemaal niet zo'n hoog stijgings% als je het profiel van tevoren bekijkt maar ik vond hem toch best pittig.
Onderaan reed ik langs een tankstation (zuid-oosten vh eiland) om vervolgens linksaf de beginnen met de klim.
Dat eerste stuk tot aan een kruising (la Camella volgens mij) was echt een pittig smal weggetje! Ik moest eigenlijk de TF-28 hebben, die was een stuk milder geweest. :d
Daarna viel het mee hoewel de wind het soms wat lastiger maakte.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander
De reden waarom een compact populair is, is omwille van de praktische voordelen voor de sector zelf. Men heeft veel minder inventaris en stockbeheer: het enige wat dient aangepast te worden is het bracket, de rest is identiek aan een dubbel. Bij een triple spreek je bijna over een volledig nieuwe groep: derailleur (voor en achter), bracket, 1 schakel/remgreep. Er komt een dag waarop de sector omwille van deze reden gewoon geen triple meer produceert in het hogere gamma. Campa heeft dit reeds gedaan. Vraag is of Shimano dit ook zal doen. Zolang er op niveau-Ultegra iets beschikbaar is mogen we nog niet klagen, denk ik.
Met een triple hoef je als individu niet meer te sleutelen voor een bepaalde rit. Je hebt gewoon "alles bij". Een prof heeft een team achter zich en kan voor elke rit een mecanicien aan het werk zetten om de juiste combinatie te monteren. Desnoods plaatsen ze zelfs een compact om een bergrit te rijden (Contador). En voor de opkomst van de compact staken ze zelfs wel eens een triple!
Met een triple hoef je als individu niet meer te sleutelen voor een bepaalde rit. Je hebt gewoon "alles bij". Een prof heeft een team achter zich en kan voor elke rit een mecanicien aan het werk zetten om de juiste combinatie te monteren. Desnoods plaatsen ze zelfs een compact om een bergrit te rijden (Contador). En voor de opkomst van de compact staken ze zelfs wel eens een triple!
Amclassic-fan schreef:mouse schreef: Bij bv. shimano ultegra is er geen sprake van een andere q-factor. Die is gewoon identiek aan een dubbel. Ik vermoed dat dit bij de andere types ook zo is. Trouwens, stel dat er een verschil is, waarom hebben mtb-ers daar dan geen last van?
Er is wel degelijk verschil in Q-factor, dat moet ook wel want dat 3e blad moet ergens blijven. Moet ik er wel bijzeggen dat 't verschil bij shimano vrij gering is 146 tegen 152 mm. De grotere Q-factor leidt tot een biomechanisch lager rendement (voor een gemiddeld persoon, voor een individu kan 't juist gunstiger zijn), meer luchtweerstand (in sommige tijdritframes zitten daarom smallere brackets) en je raakt eerder met je pedalen de grond in een bocht.
Als je de technische informatie van Shimano mag geloven is er geen verschil in q-factor. Ik geloof hen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die getallen van mij komen uit de PDF van Paul Lange (Duitse Shimano importeur), die getallen kloppen gewoon. Ben wel benieuwd waar Shimano anders zou beweren.
@Sander B, witte weggetjes om af te steken moet je wel bekopen op Tenerife idd. Ik heb 1 dag veel wind op de west punt gehad, voor de rest waaide 't alleen in 't vlakke zuid-oost punt. Ik heb met een Deen gereden die met een Cosmic Carbon's reed, dat was niet zo'n succes. Op de Teide had ik gelukkig geen enkele keer wind.
@Sander B, witte weggetjes om af te steken moet je wel bekopen op Tenerife idd. Ik heb 1 dag veel wind op de west punt gehad, voor de rest waaide 't alleen in 't vlakke zuid-oost punt. Ik heb met een Deen gereden die met een Cosmic Carbon's reed, dat was niet zo'n succes. Op de Teide had ik gelukkig geen enkele keer wind.
@Amclassic-fan
in de catalogus van shimano benelux van vorig jaar. Het staat er expliciet in, bij de ultegra triple.
Trouwens, als je de getallen hierboven bekijkt hebben ze gelijk. Wie valt over 0,2 tot 3 mm, hollowtech (wat toch al een tijdje de norm is)?
Hoe dan ook, maakt gewoon niets, maar dan ook helemaal niets uit, tenzij je een prof bent die een tijdrit moet rijden waar de Tour de France van af hangt. En dan nog....
in de catalogus van shimano benelux van vorig jaar. Het staat er expliciet in, bij de ultegra triple.
Trouwens, als je de getallen hierboven bekijkt hebben ze gelijk. Wie valt over 0,2 tot 3 mm, hollowtech (wat toch al een tijdje de norm is)?
Hoe dan ook, maakt gewoon niets, maar dan ook helemaal niets uit, tenzij je een prof bent die een tijdrit moet rijden waar de Tour de France van af hangt. En dan nog....