Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

nieuwe fiets 3000,- korte bovenbuis...welke???

antonvd5
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2009 17:20

antonvd5 19 feb 2009 22:49

Hallo,

tijd om mijn 3j oude RedBull ProSL 3000 in te ruilen voor een stukje meer beleving.... maar wat te kiezen??? Ik ben een mooi-weer-fietser maar fiets ook een aantal keer per jaar in de heuvels en/of bergen.

Ik ben 1,86 lang en heb relatief korte hamstrings, daardoor lijkt me dat een fiets met een relatief korte bovenbuis zou moeten nemen?? Comfort vind ik wel belangrijk in elk geval.

Mijn oog is gevallen op de Pinarello FP3 met mavic cosmos carbone wielen.... supermooi vind ik die. merken als Wilier en Cervelo vind ik ook mooi.

Maar heeft er nog iemand tips voor mij, ook gezien mijn fysiek??

hoop op enkele reacties van de kenners.

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 19 feb 2009 23:12

canyon is kort
Gang is alles...

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 19 feb 2009 23:28

of Bianchi, Cube, etc.

Je kunt natuurlijk de geometrie tabellen van de frames die je op het oog hebt naast elkaar leggen.. dan zie je het meteen.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 19 feb 2009 23:45

Anton, ik ben 1,86 m en heb een binnenbeenlengte van 92 en dus een in verhouding korter bovenlijf. Ik ben nu op zoek naar een fiets met een wat kortere bovenbuis en een niet te korte balhoofdbuis. Op mijn shortlist staan de volgende fietsen:

- Specialized Roubaix;
- Cannondale Synapse;
- Look 566.

Dit zijn allemaal fietsen van carbon. Als je een aluminium frame zoekt, kun je ook kijken naar:

- Merida Road Ride 904 of 905;
- Trek 1.9.

Er zullen vast nog meer fietsen zijn in dit segment.

Deze fietsen worden in de markt gezet als zogenaamde comfortfietsen. Ik weet niet of je daar naar op zoek bent. Het is namelijk een combinatie van een iets kortere bovenbuis, een iets langere balhoofdbuis en meestal een wat langere wielbasis. Dat heeft tot gevolg dat je minder diep zit. Als je alleen op zoek bent naar een fiets met een kortere bovenbuis, kun je op deze fietsen minder of geen spacers gebruiken.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 20 feb 2009 00:00

Colnago heeft over het algemeen ook een korte bovenbuis.

antonvd5
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2009 17:20

antonvd5 20 feb 2009 11:01

het moet beslist carbon worden.... en het liefst italiaans, maar specialized vind ik ook mooi, dus zal eens bij colnago en bij specialized kijken.... Pina is dus te lang, begrijp ik?

Weet iemand of de Tour al uit is waar alle geometrie tabellen in staan van de 2008/2009 carbon frames, zodat ik eens eea kan vergelijken?? Of een andere test site waar ik dit makkelijk kan opzoeken allemaal?

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 20 feb 2009 11:15

Ben je al bij je FM geweest? ik zou gewoon op een paar fietsen gaan zitten...
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 feb 2009 12:50

Lijkt me nog al verspilde tijd, hoeveel FM's hebben nu van meerdere merken 'comfort racers' in de goede (of zelfs 2 als 't een twijfel geval is) maat staan?

Ik denk dat de Specialized Roubaix de kortste bovenbuis heeft die je kan vinden. Maar het verschil met andere merken is niet heel groot. De vraag is vooral hoe lang moet je balhoofdbuis zijn bij een bepaalde bovenbuislengte?
Colnago heeft niet zulke hele lange bovenbuizen in vergelijking met de balhoofdbuizen, maar de geometrie komt lang niet in de buurt van bijv een Specialized Roubaix. Wel een Italiaanse optie zou misschien Cinelli zijn. Die hebben frames met absurd lange balhoofdbuizen en dat is in dit geval wel heel wenselijk volgens mij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
herera
Forum-lid
Berichten: 1796
Lid geworden op: 25 jul 2004 14:17
Locatie: Huissen

Gebruikersavatar herera 20 feb 2009 18:57

Je noemt zelf een paar merken op, tussen de Pinarello Fp3 en de Willier Izoard zit toch een groot verschil op beide heb ik gereden resp. framemt: 55 (58) en L ik vond de Izoard beduidend korter.. maar spreek dus uit eigen ervaring. De rest weet ik dus niet..
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 feb 2009 19:16

anton vd schreef:Mijn oog is gevallen op de Pinarello FP3 met mavic cosmos carbone wielen.... supermooi vind ik die. merken als Wilier en Cervelo vind ik ook mooi.


Zijn zolangzamerhand wel een beetje de "usual suspects" niet? Voor E3000 is er meer te krijgen dan alleen Cervelo of Pina hoor!
Kort door de bocht: Amerikaanse frames hebben lange bovenbuizen, Italiaanse frames juist korte. Misschien is die Willier wel wat. Cinelli gaat ook goed samen met lange benen en kort bovenlijf weet ik uit ervaring (zie Cinelli topic)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 feb 2009 19:46

Herera schreef: Je noemt zelf een paar merken op, tussen de Pinarello Fp3 en de Willier Izoard zit toch een groot verschil op beide heb ik gereden resp. framemt: 55 (58) en L ik vond de Izoard beduidend korter.. maar spreek dus uit eigen ervaring. De rest weet ik dus niet..


Knap dat je 't verschil voelt tussen 55,7 en 55,68 cm bovenbuis, de zitbuishoek wijkt ook maar 1 tiende graad af. Was niet per ongeluk de stuurpen een ander maatje ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vinokourov
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:00

vinokourov 20 feb 2009 20:16

ik verkoop mijn merckx frame omdat de bovenbuis te kort is :(

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie