Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

nieuwe fiets 3000,- korte bovenbuis...welke???

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 feb 2009 22:59

Merckx heeft idd ook een paar frames met naar verhouding een hele korte bovenbuis (of anders gezegd lange balhoofdbuis).
Ik heb 't nog even nagezocht (meteen even mooie frames kijken ;)), bij Cinelli zijn in de maat van de TS de balhoofdbuizen 2 cm langer dan bij de Pina's. Dat scheelt dus gewoon 2 cm spacers, dat is het verschil tussen een spacertoren (bijv 4 cm) of een goed passend frame met 2 cm spacers. Wat is je binnenbeenlengte?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
herera
Forum-lid
Berichten: 1796
Lid geworden op: 25 jul 2004 14:17
Locatie: Huissen

Gebruikersavatar herera 20 feb 2009 23:17

Amclassic-fan schreef:Knap dat je 't verschil voelt tussen 55,7 en 55,68 cm bovenbuis, de zitbuishoek wijkt ook maar 1 tiende graad af. Was niet per ongeluk de stuurpen een ander maatje ;)


mmm.. vreemd ja... zou best eens kunnen, deze getallen heb ik niet onder ogen gehad, ik heb enkel op beide fietsen gereden de Izoard voelde echt beduidend korter.
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 21 feb 2009 03:22

vinokourov schreef:ik verkoop mijn merckx frame omdat de bovenbuis te kort is :(

Je hebt een zadel zonder setback nodig? Anders kun je daar nog een paar cm winnen.

vinokourov
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:00

vinokourov 21 feb 2009 09:37

Foosho schreef:
vinokourov schreef:ik verkoop mijn merckx frame omdat de bovenbuis te kort is :(

Je hebt een zadel zonder setback nodig? Anders kun je daar nog een paar cm winnen.


Tjah, je kunt daar ook niet zomaar aan prutsen he! De afstand achter het bracket moet ook nog kloppen he...

Gebruikersavatar
johnny
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jun 2005 23:15

Gebruikersavatar johnny 21 feb 2009 10:01

@vinokourov
Jou zadelpen heeft nu geen setback, je zou er een kunnen proberen met setback.
Waarschijnlijk is de positie met een zadelpen met setback beter.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 21 feb 2009 10:13

vinokourov schreef:
Foosho schreef:Je hebt een zadel zonder setback nodig? Anders kun je daar nog een paar cm winnen.

Tjah, je kunt daar ook niet zomaar aan prutsen he! De afstand achter het bracket moet ook nog kloppen he...

Dat klopt helemaal, ik wist niet of dat een bewuste keuze was. Sommigen weten niet eens of ze wel of geen setback hebben en dan bij een nieuwe fiets klopt er ineens "iets" niet :)

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 21 feb 2009 10:30

Amerikaanse frames zijn over het algemeen lang en italiaanse kort.
Dat maakt deze keuze een stuk gemakkelijker denk ik.
Niets is wat het lijkt..

antonvd5
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2009 17:20

antonvd5 22 feb 2009 22:18

nou makkelijk is het niet hoor...

maar de keus is nu beperkt door
pinarello fp3 (vind ik persoonlijk de mooiste van de 3)
wilier izoard (ook erg mooi, en iets exclusiever)
specialized roubaix (vanwege mijn verwachting dat het comfort hoog is)

Ik zal ze op jullie advies wel alledrie willen testen, ook al oet ik hiervoor naar meerdere FM's

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 feb 2009 22:23

Testen leidt helemaal nergens toe, de fiets die toevallig het beste op je afgesteld is zal dan gegarandeerd het beste rijden. Terwijl een andere fiets misschien veel beter past met een andere afstelling.

Aan die FP3 is overigens niets exclusiefs, je ziet ze onderhand op iedere hoek van de straat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 23 feb 2009 10:38

Amclassic-fan schreef:Testen leidt helemaal nergens toe, de fiets die toevallig het beste op je afgesteld is zal dan gegarandeerd het beste rijden. Terwijl een andere fiets misschien veel beter past met een andere afstelling.

En ook de wielen bepalen voor een belangrijk deel hoe de fiets 'aanvoelt'.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

antonvd5
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 feb 2009 17:20

antonvd5 26 feb 2009 10:11

De kogel is door de kerk.... het is een Pinarello FP3 geworden met Fulcrum 3 wielen!!

Misschien niet de orgineelste, maar wel de mooiste fiets (vind ik dan he) en je moet je gevoel volgen zeggen alle kenners hier, dus als Beta heb ik dat voor de verandering maar eens gedaan!!

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 26 feb 2009 12:55

ach, als je hem mooi vind maakt het toch niet uit of het origineel is of niet. ik zit 10-15 uur per week op de fiets en kom niet wekelijks een pina tegen hoor. racing 3 zijn beauty's wat voor groep zit erop? ultegra? of iets italiaans...

plaats snel een fototje ik ben benieuwd, alvast veel succes
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie