Wanneer is het sport, wanneer ontspanning?
Wat sport is is niet in één welluidende definitie te vangen denk ik.
Sporten heb je in verschillende catagoriën. Van fysieke uitputtingen tot denksporten. Alles daar tussen in en dan ook nog op allerlei verschillende niveaus. Wat als sport wordt gezien is ook niet in elke eeuw hetzelfde geweest en ook al niet in elke cultuur.
Wie denkt sport te vangen in één simpele definitie houdt zichzelf voor de gek.
7 km fietsen is voor de meesten hier helemaal niets, das boodschappen doen of een rondje in het park rijden. Maar voor iemand die door ziekte of ongeval net uit een rolstoel komt en aan het revalideren is, is het misschien gewoon keiharde topsport.
Sporten heb je in verschillende catagoriën. Van fysieke uitputtingen tot denksporten. Alles daar tussen in en dan ook nog op allerlei verschillende niveaus. Wat als sport wordt gezien is ook niet in elke eeuw hetzelfde geweest en ook al niet in elke cultuur.
7 km fietsen is voor de meesten hier helemaal niets, das boodschappen doen of een rondje in het park rijden. Maar voor iemand die door ziekte of ongeval net uit een rolstoel komt en aan het revalideren is, is het misschien gewoon keiharde topsport.
[quote="Swoosh"]Wat sport is is niet in één welluidende definitie te vangen denk ik.
[/quote]
Hele goede posting dit ! Voor de ene mens is een D1 training geen sport/inspanning terwijl voor een ander dit opgaat bij b.v. een wedstrijd bij de amateurs B. 7 km is voor meer mensen al een heel eind.
[/quote]
Hele goede posting dit ! Voor de ene mens is een D1 training geen sport/inspanning terwijl voor een ander dit opgaat bij b.v. een wedstrijd bij de amateurs B. 7 km is voor meer mensen al een heel eind.
Hey torro, kijk eens in welk topic onderdeel ik dit heb gezet . . . in een café kun je toch slap ouweh...ren, dus gewoon zomaar, omdat het leuke gesprekkstof oplevert
[quote="arjan916"]
wat zegt de Dikke Van Dale over de term 'sport':
1. sport de; v(m) -en, trede van een ladder
2. sport de; v(m) -en, allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan ~ doen.
En dan gaat het me in deze alleen om de tweede verklaring.
De hamvraag luidde wanneer vind je iets een sport en wanneer vind je het een (plezierige/gezonde) tijdsbesteding?
Kortom, wat vinden jullie wanneer iets gedefinieerd kan worden als sport en wanneer niet?
[/quote]
Misschien moet de eerste betekenis die van Dale eraan geeft er toch bij betrokken worden?
Verder komen, hogerop? Ten opzichte van een ander of van jezelf.
Waar sta je op de ladder en waar wil je heen?
wat zegt de Dikke Van Dale over de term 'sport':
1. sport de; v(m) -en, trede van een ladder
2. sport de; v(m) -en, allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan ~ doen.
En dan gaat het me in deze alleen om de tweede verklaring.
De hamvraag luidde wanneer vind je iets een sport en wanneer vind je het een (plezierige/gezonde) tijdsbesteding?
Kortom, wat vinden jullie wanneer iets gedefinieerd kan worden als sport en wanneer niet?
[/quote]
Misschien moet de eerste betekenis die van Dale eraan geeft er toch bij betrokken worden?
Verder komen, hogerop? Ten opzichte van een ander of van jezelf.
Waar sta je op de ladder en waar wil je heen?
Een belangrijk aspect van een sport is de fysieke/conditionele prestatie. In het verlengde daarvan — waarbij nog wel wat kanttekeningen te plaatsen zijn — vind ik...
“Een sport is pas een échte sport als het voor eenieder boven een bepaalde leeftijd — laten we zeggen: ouder dan 45 jaar — onmogelijk is om met de absolute wereldtop te kunnen wedijveren.”
“Een sport is pas een échte sport als het voor eenieder boven een bepaalde leeftijd — laten we zeggen: ouder dan 45 jaar — onmogelijk is om met de absolute wereldtop te kunnen wedijveren.”
[quote="Swoosh"]Dus je impliceert dat je echte en minder echte sporten hebt?[/quote]
Nou, volgens mij vallen b.v. biljarten, darten, golfen, schaken en dammen meer in de categorie 'spelletjes', waarbij je op je 60e nog altijd een wereldtopper kunt zijn.
Nou, volgens mij vallen b.v. biljarten, darten, golfen, schaken en dammen meer in de categorie 'spelletjes', waarbij je op je 60e nog altijd een wereldtopper kunt zijn.
Ook lekker, zo laat vallen in een discussie waar je je graag tegenaan bemoeit.
Met sport en ontspanning/spelletje/etc. heb je hetzelfde. Er zijn meerdere zaken van belang, maar uiteindelijk er zijn vele twijfelgevallen.
Volgens mij is het belangrijkste kenmerk aan sport het competitie-element. Velen hebben dat genoemd, en niet voor niets. Spinnen, wandelen, fitness, het heeft voor mij doorgaans niets met sport te maken, tenzij het als doel heeft een (andere) sportprestatie te verbeteren, al is dan de term trainen beter op zijn plaats.
Maar iets wat nog helemaal niet genoemd is, is de beleving. Als ik met m'n (camping)buurman een potje badminton en we gaan voor 't eggie, wil ik echt winnen, en is er sprake van een behoorlijke fysieke inspanning, toch zou ik het niet als sport betitelen. Ook de potjes 'tienen' die ik vroeger speelde met buurjongens op straat niet.
Voor schaken (en andere denksporten) geldt in mijn optiek omgekeerd hetzelfde. Serieuze toernooi/partijvormen vergen erg veel van geest én lichaam (als ik mijn suikers niet tijdig aanvul tijdens een schaakpartij verlies ik bijna op zeker) Het dermate inspannend dat ik een serieus schaaktoernooi niet kan combinaren met trainenen op de fiets.
@Buzz: je bent duidelijk niet zo bekend in de schaaksport. Alle wereldtoppers zitten tussen de 15 en de 40, waarbij het merendeel onder de 30 is. Schaken is op topniveau zo'n inspannende bezigheid dat ouderen het niveau en de eisen die er gesteld worden niet meer kunnen bijbenen.
Nou neem van deze schaker aan dat dat hem/haar regelmatig gezegd wordt.Dario schreef:Zeg nooit aan een schaker dat schaken geen sport is (..)
Wat meteen aangeeft dat de grens gewoon niet duidelijk te trekken is; wat mij betreft valt schaken (..) erbuiten, maar bergwandelingen of alpinisme (..) horen er m.i. wèl bij.
rob74 schreef:Sport is sport indien er wedstrijden in bestaan (..)
Anders blijft het een bezigheid.
JanVr schreef:Verder vind ik het te beperkt om alleen de fysieke belasting als voorwaarde te benoemen (..)
wildeep schreef:Wat ik wel vind is dat een sportprestatie objectief meetbaar moet zijn om wedstrijden te kunnen organiseren. Ik heb altijd al moeite gehad met turnen, kunstschaatsen en andere jurysporten (..)
Amclassic-fan schreef:Ik vind turnen ondanks dat het moeilijk objectief meetbaar is toch heel erg veel meer sport dan schaken of darten.
Voor sport is op z'n minst een fysieke prestatie (waarvan je moe wordt) een onderdeel.
Swoosh schreef:Wie denkt sport te vangen in één simpele definitie houdt zichzelf voor de gek (..)
Swoosh schreef:Dus je impliceert dat je echte en minder echte sporten hebt?
Toevallig had ik afgelopen weekend een discussie met spin over wanneer iets fruit is (wat ik nagenoeg categorisch niet lust) en wanneer groente. Er zijn meerdere definities in omloop (er is in de 19e eeuw zelfs een rechtszaak geweest) en ook wikipedia gaf geen sluitende uitkomst. Het probleem zat hem in de grensgevallen. De aardbei, tomaat, avocado (en nog een aantal andere) kunnen al naar gelang je er naar kijkt onder beide worden geschaard.Buzz schreef:Nou, volgens mij vallen b.v. biljarten, darten, golfen, schaken en dammen meer in de categorie 'spelletjes', waarbij je op je 60e nog altijd een wereldtopper kunt zijn.
Met sport en ontspanning/spelletje/etc. heb je hetzelfde. Er zijn meerdere zaken van belang, maar uiteindelijk er zijn vele twijfelgevallen.
Volgens mij is het belangrijkste kenmerk aan sport het competitie-element. Velen hebben dat genoemd, en niet voor niets. Spinnen, wandelen, fitness, het heeft voor mij doorgaans niets met sport te maken, tenzij het als doel heeft een (andere) sportprestatie te verbeteren, al is dan de term trainen beter op zijn plaats.
Maar iets wat nog helemaal niet genoemd is, is de beleving. Als ik met m'n (camping)buurman een potje badminton en we gaan voor 't eggie, wil ik echt winnen, en is er sprake van een behoorlijke fysieke inspanning, toch zou ik het niet als sport betitelen. Ook de potjes 'tienen' die ik vroeger speelde met buurjongens op straat niet.
Voor schaken (en andere denksporten) geldt in mijn optiek omgekeerd hetzelfde. Serieuze toernooi/partijvormen vergen erg veel van geest én lichaam (als ik mijn suikers niet tijdig aanvul tijdens een schaakpartij verlies ik bijna op zeker) Het dermate inspannend dat ik een serieus schaaktoernooi niet kan combinaren met trainenen op de fiets.
@Buzz: je bent duidelijk niet zo bekend in de schaaksport. Alle wereldtoppers zitten tussen de 15 en de 40, waarbij het merendeel onder de 30 is. Schaken is op topniveau zo'n inspannende bezigheid dat ouderen het niveau en de eisen die er gesteld worden niet meer kunnen bijbenen.
[quote="Buzz"][quote="Swoosh"]Dus je impliceert dat je echte en minder echte sporten hebt?[/quote]
Nou, volgens mij vallen b.v. biljarten, darten, golfen, schaken en dammen meer in de categorie 'spelletjes', waarbij je op je 60e nog altijd een wereldtopper kunt zijn.[/quote]
Ik snap wat je bedoeld maar ik ben het niet eens met je gedachte dat sport direct gekoppeld moet zijn aan iets met topprestaties. Sport heeft meerdere definities en niet één.
Het komt goed tot uitdruking in de volgende definitie van sporter op wiki
Een sporter is een persoon die aan sport doet of andere bezigheid dat door iedereen als sport gezien wordt.
Nou, volgens mij vallen b.v. biljarten, darten, golfen, schaken en dammen meer in de categorie 'spelletjes', waarbij je op je 60e nog altijd een wereldtopper kunt zijn.[/quote]
Ik snap wat je bedoeld maar ik ben het niet eens met je gedachte dat sport direct gekoppeld moet zijn aan iets met topprestaties. Sport heeft meerdere definities en niet één.
Het komt goed tot uitdruking in de volgende definitie van sporter op wiki
Een sporter is een persoon die aan sport doet of andere bezigheid dat door iedereen als sport gezien wordt.
[quote="Corniel"]Volgens mij is het belangrijkste kenmerk aan sport het competitie-element. Velen hebben dat genoemd, en niet voor niets. Spinnen, wandelen, fitness, het heeft voor mij doorgaans niets met sport te maken, tenzij het als doel heeft een (andere) sportprestatie te verbeteren, al is dan de term trainen beter op zijn plaats.[/quote]
Beweging om je lichamelijke fitheid (gezondheid) te bevorderen of in stand te houden, valt ook gewoon onder de definities van sport.
Beweging om je lichamelijke fitheid (gezondheid) te bevorderen of in stand te houden, valt ook gewoon onder de definities van sport.
Een andere definitie welke naar mijn optiek veel beter aansluit dan de dikke van dale:
1.
a. Physical activity that is governed by a set of rules or customs and often engaged in competitively.
b. A particular form of this activity.
2. An activity involving physical exertion and skill that is governed by a set of rules or customs and often undertaken competitively.
3. An active pastime; recreation.
Punt 1:
Een lichamelijke activiteit welke aan bepaalde regels voldoet (schaken, golf etc)
Punt 2:
Een lichamelijke inspanning en vaardigheid welke aan bepaalde regels voldoet (hardlopen, wielrennen, triathlon, skieen)
Punt 3.
Wandelen, rustig fietsen, rustig zwemmen
1.
a. Physical activity that is governed by a set of rules or customs and often engaged in competitively.
b. A particular form of this activity.
2. An activity involving physical exertion and skill that is governed by a set of rules or customs and often undertaken competitively.
3. An active pastime; recreation.
Punt 1:
Een lichamelijke activiteit welke aan bepaalde regels voldoet (schaken, golf etc)
Punt 2:
Een lichamelijke inspanning en vaardigheid welke aan bepaalde regels voldoet (hardlopen, wielrennen, triathlon, skieen)
Punt 3.
Wandelen, rustig fietsen, rustig zwemmen