Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid duurtraining 1

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 feb 2009 10:19

Nog veel leuker: korte intervaltrainingen op een hele lange weg (in mijn geval bijv langs de Nieuwe Waterweg. Je knalt met 50+ km/u mensen voorbij en gaat dan weer ff relaxen. Ze halen jou weer in, je rusttijd is om en jij knalt hun weer voorbij met >50km/u. Krijg je ook heeeeeele rare gezichten :D

Maar wat de voorgaande sprekers al aangeven: lekker aan je planning houden (af en toe een keer spelen geeft echt niet) en over een paar maanden een lange neus trekken.
Less is bore

maikelvries
Forum-lid

maikelvries 16 feb 2009 11:49

Bedankt voor de reacties. Ik moet inderdaad gewoon netjes binnen mijn zone blijven en me niet gek laten maken door anderen. Dat wist ik natuurlijk ergens wel maar is soms wel lastig in de praktijk te brengen. Ik ga inderdaad niet meer naar mijn snelheidsmeter kijken maar gewoon geconcentreerd de trainingen binnen de juiste hartslagzone's uitvoeren.
Hoop dat ik veel vooruit ga.
Ik fiets overigens al een aantal jaren, maar nooit geicht getraind. Vroeger, als er zo'n groepje me inhaalde, haakte ik aan en proberen ze er alsnog af te rijden.
Je had pas goed getraind als je een vast rondje binnen een bepaalde tijd gereden had of constant boven de 30 km/u gereden had. Nu met de hartslagmeter moet ik die principes allemaal overboord zetten, wat in de praktijk erg lastig is. Het is eigenlijk een hele andere manier van trainen. Zonde dat ik dat niet eerder gedaan heb.

moustache
Forum-lid

moustache 16 feb 2009 12:08

Heel goed, gewoon aan je eigen training houden.
Ik heb altijd wel de snelheid in beeld staan en dat valt bij mij in de categorie kwelling / karaktertraining als ik daar op kijk :D. Maar ja, het is niet anders maar ik kijk naar mijn doelen die ik voor ogen heb, niet of ik iemand begin februari uit het wiel kan rijden.

Laatst kwam mijn vader Maarten Ducrot en Robert Geesink tegen op de Posbank. Maarten lekker naar boven knallen en Geesink achter zich latend. Die kwam daarna fluitend langs met de opmerking "laat die man maar, ik moet me aan mijn schema houden".

foosho
Forum-lid

foosho 16 feb 2009 12:18

Gewoon aan je schema houden idd.

Ik heb m'n snelheidsmeter gewoon altijd aan staan, ik weet dat ik een D1 training doe, dus dan kan ik me moeilijk ergeren aan lage snelheden..
't Zijn altijd heerlijk trainingen vind ik overigens, lekker beetje kijken, genieten van het landschap, etc..

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 16 feb 2009 18:14

Ik vind de makkelijkste oplossing: op de tacx! Hoef je geen zorgen te maken over inhalers en aanpikkers. Heb deze winter al ruim 1000 km aan D1 training afgewerkt. Hoe snel ging het? Geen idee....:-(
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

sanderb9
Forum-lid

sanderb9 16 feb 2009 20:24

[quote="Bull"]Ik vind de makkelijkste oplossing: op de tacx! Hoef je geen zorgen te maken over inhalers en aanpikkers. Heb deze winter al ruim 1000 km aan D1 training afgewerkt. Hoe snel ging het? Geen idee....:-([/quote]

...Maar het was wel 1000km...:D

:p
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 16 feb 2009 21:12

[quote="Bull"]Ik vind de makkelijkste oplossing: op de tacx! Hoef je geen zorgen te maken over inhalers en aanpikkers. Heb deze winter al ruim 1000 km aan D1 training afgewerkt. [/quote]

Noem het maar makkelijk, zo lang op de tacx zitten. Ik zou er in slaap vanaf vallen.
Less is bore

sjezer
Forum-lid

sjezer 17 feb 2009 09:42

Los daarvan, fietsen vind ik een fijne sport / hobby omdat ik BUITEN ben...

willemjan91
Forum-lid

willemjan91 17 feb 2009 11:23

[quote="sjezer"]Los daarvan, fietsen vind ik een fijne sport / hobby omdat ik BUITEN ben...[/quote]

Ook met dit weer? Er zijn mischien een paar mooie dagen maar verder blijft het klote. Dan ga ik liever tacxen. Heb er inmiddels vanaf januari ook al wel 30uurtjes opzitten, langer houd ik het niet vol.

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 17 feb 2009 12:24

Zolang het niet stortregent of sneeuwt/ijzelt ga ik buiten rijden. Ik zeg tegen mijn vrouw dat ik zo de seizoenen beter ervaar! Alle liever dan de tacx voor mij.

En wat snelheid betreft: Het gebeurt mij toch ook wel dat hartslag een paar slagen boven D1 zit als ik in de kou tegen de wind zit te klooien, maar dat het gevoel in de benen mij vertelt dat het wel best rustig gaat. Dan durf ik toch voor het gevoel gaan, want die hartslag is onderhevig aan variaties door precies externe factoren als weer en vorm van de dag. Dan merk ik bv dat na een uurtje die hartslag toch die paar slagen zakt, met een zelfde gevoel... Da's uiteraard nog iets anders dan je D1 plannen naar de vaantjes helpen door aan te haken bij een sneltreintje of het losrijden van een wieltjeszuiger...

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 17 feb 2009 13:58

@Darmstrong, offtopic: Ik probeer je avatar foto te snappen? gaat het om dat fraaie bankstel??? :-)
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 17 feb 2009 14:17

bij gebrek aan geschikte actiefoto vond ik een fraai bankstel een mooi alternatief. Maar een echte avatar staat op de to do list!

Plaats reactie