Heb op het forum al gezocht naar informatie om mtb cassette/achterderailleur te monteren op de racefiets, maar zoek nog iets specifiekere informatie.
Het idee: ipv 12-25 9s, 11-32 9s HG61 cassette monteren. Voor: 52-39. Achterderailleur vervangen door een Deore 530 9s. Nieuw kettinkje, een HG53 9s o.i.d. Alles is Shimano uiteraard.
Het gaat er puur om zo goedkoop mogelijk een heuvelverzetje in elkaar te zetten. Deze oplossing kost een euro of 50.
Ik vraag me de volgende zaken af:
- 114 schakels op de ketting lang genoeg?
- Deore 530 9s geschikt voor 105 9s shifters (de nieuwere series zijn speciaal voor rapid fire o.i.d.?)
- Schakelt dit uberhaupt een beetje? (even los van het feit dat je natuurlijk enorme gaten tussen je kransjes hebt, doet er even niet toe)
Hoop dat het enigzins duidelijk is. Alvast bedankt!
MTB cassette/achterderailleur op racefiets
Je oplossing is zeker creatief. Zou me kunnen voorstellen dat je gericht advies hebt gehad van iemand die ik wel héél goed ken. ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Antwoord op je vragen:
1. 114 schakels is zeker voldoende.
2. deore 530 en 105 shifters zijn compatible. Rapid fire is een technische naam bij de mtb shifters. Forget it.
3. dit schakelt gewoon goed. Logisch dat een gat van 4 tanden langzamer schakelt dan een van 2 tanden. De door Shimano gebruikte techniek is in dit verband nadelig in vergelijking met die van SRAM (schakelratio 1:1). Die schakelt veel directer. Inmiddels is bij de XTR 2011 (of is het 2012 ?) de schakelratio bijna gelijk aan die van SRAM en daarmee ook de schakelsnelheid.
Nog een waarschuwing: beslist niet alle 105 5500 of Ultegra 6500 derailleurs zullen 30t schakelen, dit is sterk afhankelijk van de vorm en maat van het derailleuroog. Hoe groter, hoe beter. Maar niet van hieruit (of door anderen) te bepalen.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Antwoord op je vragen:
1. 114 schakels is zeker voldoende.
2. deore 530 en 105 shifters zijn compatible. Rapid fire is een technische naam bij de mtb shifters. Forget it.
3. dit schakelt gewoon goed. Logisch dat een gat van 4 tanden langzamer schakelt dan een van 2 tanden. De door Shimano gebruikte techniek is in dit verband nadelig in vergelijking met die van SRAM (schakelratio 1:1). Die schakelt veel directer. Inmiddels is bij de XTR 2011 (of is het 2012 ?) de schakelratio bijna gelijk aan die van SRAM en daarmee ook de schakelsnelheid.
Nog een waarschuwing: beslist niet alle 105 5500 of Ultegra 6500 derailleurs zullen 30t schakelen, dit is sterk afhankelijk van de vorm en maat van het derailleuroog. Hoe groter, hoe beter. Maar niet van hieruit (of door anderen) te bepalen.
Thanks klimmer, ben benieuwd over wie je het hebt, want ik ken voor zover ik weet niemand uit de omg. Geleen. ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Die 3e snap ik niet. Kun je dat toelichten? Achterderailleur wordt de deore en die schakelt zoiezo tot 34, wat heeft het derailleuroog daar mee te maken? Ben niet zo technisch..
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Die 3e snap ik niet. Kun je dat toelichten? Achterderailleur wordt de deore en die schakelt zoiezo tot 34, wat heeft het derailleuroog daar mee te maken? Ben niet zo technisch..
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
De hoogte van het derailleuroog t.o.v. de achteras bepaalt hoe laag het bovenste
derailleurwieltje kan komen in de uiterste stand; wanneer deze op het grootste achtertandwiel staat.
Ofwel wanneer het achterpad langer is en de boutbevestiging dus lager zit kan je
met dezelfde derailleur een iets groter achtertandwiel gebruiken.
derailleurwieltje kan komen in de uiterste stand; wanneer deze op het grootste achtertandwiel staat.
Ofwel wanneer het achterpad langer is en de boutbevestiging dus lager zit kan je
met dezelfde derailleur een iets groter achtertandwiel gebruiken.
Capt. Obvious to the rescue
KennyA schreef:Thanks klimmer, ben benieuwd over wie je het hebt, want ik ken voor zover ik weet niemand uit de omg. Geleen.
Die 3e snap ik niet. Kun je dat toelichten? Achterderailleur wordt de deore en die schakelt zoiezo tot 34, wat heeft het derailleuroog daar mee te maken? Ben niet zo technisch..
Eerste vraag: deze dus: http://www.alexpages.net/mventoux/mvhom ... isselframe
Tweede vraag. Mijn slotopmerking had betrekking op het aanbod van Aquabiker aan jou (Marchisio-cassette), dat inmiddels gemodereerd is. De rol van het formaat van het derailleuroog is al voortreffelijk uitgelegd door de Captain.
Oh haha, ik snap hem. Heb in dit geval informatie ingewonnen op de site van m-gineering, die komen met een soortgelijk verhaal. Daarnaast kon ik me herrineren dat hier op het forum al eens een dergelijk topic voorbij was gekomen, maar kon die niet meer terugvinden.
Anyway, bedankt voor de hulp!
Anyway, bedankt voor de hulp!