Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Keuze bidonhouders

bibske
Forum-lid

bibske 05 feb 2009 17:51

Je hoeft denk ik niet bang te zijn dat je de boutjes te zwaar belast bij het uitnemen van de bidon, de maximale belasting die alu kan hebben is best hoog. Waarschijnlijk is de scheur veroorzaakt door vermoeiing door het trillen van de bidon+bidonhouder. Als een gat niet netjes is afgewerkt (fabricagefout) heb je een plek waar een scheurtje veel makkelijker kan beginnen. Een Canyon AL is volgens mij Alu uit de 7000 serie, sterk en stijf maar daardoor ook wat gevoeliger voor vermoeiing. Het is zowiezo dus slim om ervoor te zorgen dat je bidon(houder) niet gaat rammelen. Succes in ieder geval met je nieuwe bidonhouders!

janvr
Forum-lid

janvr 14 feb 2009 16:19

jaspervelzen schreef:Mijn frame was dit jaar gescheurd bij de nokjes waar je de bidonhouder op bevestigd (op de onderbuis. Bij de zitbuis was dit niet het geval). Toen fiets opgestuurd naar fabriek en na lang berraad gelukkig een nieuw frame gekregen. (heeft wel 2 maanden geduurd). Het bleek uiteindelijk volgens hun een fabricagefout te zijn.
Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen welke bidonhouders ik het beste op mijn frame kan monteren om er toch zeker van te zijn dat het niet nog een keer gebeurd, hoewel het toch een fabricagefout betrof.

Ervan uitgaande dat je een carbon bidonhouder gebruikte, lijkt het me inderdaad een fabricagefout in de onderbuis, omdat zo'n bidonhouder eerder zal scheuren dan het sterker aluminium. Overigens is het wel vreemd dat het bij de meeste carbon bidonhouders zoveel meer moeite kost om de bidon erin of eruit te krijgen dan bij de metalen houders. Heeft iemand daar een verklaring voor?

steven880
Forum-lid

steven880 14 feb 2009 22:07

Een tacx tao en een tacx drinkbus passen perfect bij mij. Maar je kan er geen andere drinkbussen inzetten. Anders rammelt de drinbus te fel en breekt het clipje.

Heeft iemand ervaring met de specialized bidonhouders?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 feb 2009 22:35

Tao's kan je gewoon samen knijpen zodat de bidon goed strak zit en niet rammelt.

Die plastic Specialized bidonhouders blijven wel een poos goed, ze zijn alleen niet strakker te zetten. Dus sommige bidonnen blijven niet goed zitten. Zoals alle plastic houders gaan ze naar verloop van tijd kapot.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie