Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

welke fiets kan ik best kopen?

piloot
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2009 22:43

piloot 01 feb 2009 23:08

Hallo iedereen, ik ben een man van 42 jaar en ik rij al 10 jaar met mijn mtb K2 proflex 4000 ik heb die destijds voor een goed prijsje kunnen kopen. Maar deze is maat medium en met mijn1,90 is die toch wat te klein. Ik rij ook voornamelijk op de baan dus niet echt ideaal om met een full supention te rijden. Ik ben nu op zoek naar een goed alternatief het zou goed bij een racefiets moeten aanleunen maar ik wil ook nog wel eens een veldwegje kunnnen nemen. Dus ik wil wel flink snelheid kunnen halen maar af een toe eens offroad gaan.
Wat moet ik nu kopen een crossfiets of een fitness bike of nog iets anders?
Ik vindt de RTB 700 van MBK wel mooi. Of de STRADA 1000 carbon van Stevens is ook een mooie fiets.Het is wel mijn bedoeling van lange ritten te maken van 100km of meer. Toch wel vermelden dat ik last had van lage rugpijn op mijn K2 maar dit kan mede door het te kleine kader zijn.
Iemand een sugestie van wat ik best aankoop. Ik wil ongeveer 1200 euro spenderen. Graag merken en modellen.
Alvast bedankt.
Ps mijn proflex 4000 staat te koop.

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 01 feb 2009 23:39

ik zou voor een crossbike gaan omdat je aangeeft toch eens het veld in te willen. de stevens stradas zijn toch meer city(asfalt)bikes.
gezien je budget lijkt me deze met wat afdingen wel een optie

http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=nl_NL

met een degelijke ultegra groep.
vind je het kromme stuur niks, kan er beslist wel een recht stuur op.

jeroen82
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 jan 2009 18:45

jeroen82 02 feb 2009 12:45

Waarin verschilt een crossfiets eigenlijk met een racefiets?

Enkel de banden?

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5019
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 feb 2009 13:15

-Cantilever remmen,
-rem/schakelkabels over de bovenbuis ipv onder de schuine buis,
- hogere bracket as (bodem vrijheid),
- andere geometrie,
- meer ruimte achtertrein (ivm modder ophoping).
- Geen sloping ipv lastiger op de schouder nemen.
- Kleinere voorbladen

piloot
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2009 22:43

piloot 02 feb 2009 21:14

ikweetutnietmeer schreef:ik zou voor een crossbike gaan omdat je aangeeft toch eens het veld in te willen. de stevens stradas zijn toch meer city(asfalt)bikes.
gezien je budget lijkt me deze met wat afdingen wel een optie

http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=nl_NL

met een degelijke ultegra groep.
vind je het kromme stuur niks, kan er beslist wel een recht stuur op.


Wel een mooie fiets, ik zou toch voor een recht stuur gaan met handle bars denk ik. En de banden bestaan die niet met een plat loopvlak en opzij noppen,zodanig dat hij beter loopt op asphalt? Voorste plateau is wel 50 tanden ik kom nu van 42 groot verschil. Hopelijk krijg ik die rond:rolleye:

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 02 feb 2009 22:45

ikweetutnietmeer schreef:ik zou voor een crossbike gaan omdat je aangeeft toch eens het veld in te willen. de stevens stradas zijn toch meer city(asfalt)bikes.
gezien je budget lijkt me deze met wat afdingen wel een optie

http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... 001;=nl_NL

met een degelijke ultegra groep.
vind je het kromme stuur niks, kan er beslist wel een recht stuur op.


Ikweetutnietmeer weet het wel degelijk! Ik ben het volledig me je eens. Gaaf fietsje trouwens, die Stevens.

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 03 feb 2009 09:48

ikweetutnietmeer schreef:ik zou voor een crossbike gaan omdat je aangeeft toch eens het veld in te willen. de stevens stradas zijn toch meer city(asfalt)bikes.
gezien je budget lijkt me deze met wat afdingen wel een optie

http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... 001;=nl_NL

met een degelijke ultegra groep.
vind je het kromme stuur niks, kan er beslist wel een recht stuur op.


Prima fiets, maar je kunt niet zomaar een recht stuur erop zetten. Je moet dan tevens denken aan vervanging van de STI's door losse remgrepen en shifters (spreekt voor zich). Daarnaast heb je ook een andere voorderailleur nodig bij Shimano wat minder vanzelfsprekend is.

Als je een recht stuur neemt zeker ook barends monteren zodat je een alternatieve handpositie hebt.

En als je daadwerkelijk voor een crosser gaat, neem dan wel een extra set bandjes erbij: eentje voor op de weg en eentje voor in het veld. Is een kleine investering die zijn geld dubbel en dwars waard is. Zeker voor de langere tochten op de weg zal je profijt hebben van normale bandjes zonder profiel.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 03 feb 2009 23:35

EM schreef:
ikweetutnietmeer schreef:ik zou voor een crossbike gaan omdat je aangeeft toch eens het veld in te willen. de stevens stradas zijn toch meer city(asfalt)bikes.
gezien je budget lijkt me deze met wat afdingen wel een optie

http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... 001;=nl_NL

met een degelijke ultegra groep.
vind je het kromme stuur niks, kan er beslist wel een recht stuur op.


Prima fiets, maar je kunt niet zomaar een recht stuur erop zetten. Je moet dan tevens denken aan vervanging van de STI's door losse remgrepen en shifters (spreekt voor zich). Daarnaast heb je ook een andere voorderailleur nodig bij Shimano wat minder vanzelfsprekend is.

Als je een recht stuur neemt zeker ook barends monteren zodat je een alternatieve handpositie hebt.

En als je daadwerkelijk voor een crosser gaat, neem dan wel een extra set bandjes erbij: eentje voor op de weg en eentje voor in het veld. Is een kleine investering die zijn geld dubbel en dwars waard is. Zeker voor de langere tochten op de weg zal je profijt hebben van normale bandjes zonder profiel.


Koop dan meteen een goede extra wielset, compleet met bandjes en cassette, dan maak je het jezelf niet al te moeilijk.

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 04 feb 2009 00:59

Ach, bandjes verwisselen is zo moeilijk niet. Daarnaast heeft TS ook het budget niet voor een complete extra wielset...

piloot
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2009 22:43

piloot 04 feb 2009 17:15

EM schreef:Ach, bandjes verwisselen is zo moeilijk niet. Daarnaast heeft TS ook het budget niet voor een complete extra wielset...


Ja maar als ik ga rijden komen er wel onverharde wegen in mijn parcour voor.
Het is dus niet zo dat ik ofwel ga veldrijden ofwel op de baan.
Het grootste deel van mijn tochten gaat over verharde wegen maar er zijn stukken langs de waterkant die onverhard (kleine kiezel) zijn. Dus een bandje dat op het loopvlak gaaf is en aan de zijkant nopjes heeft zou ideaal zijn.
Het is niet dat ik echt door de modder ga ploeteren hoor. Ben vandaag naar de locale fietsboer geweest en die stelde mij de tricross van specialized voor http://www.specialized.com/bc/SBCBkMode ... 39&eid=123 is dit een goede fiets iemand ervaring hiermee? Hij kost wel bijna 1600 euro

piloot
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2009 22:43

piloot 06 feb 2009 15:23

Kent niemand deze fiets http://www.specialized.com/bc/SBCBkMode ... 39&eid=123 ??
Zie er goed uit ook enkele revieuws gelezen waar deze fiets goed uitkwam.

piloot
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2009 22:43

piloot 07 feb 2009 13:53

Hier mag een slotje op. Ik heb gisteren de tricross comp van specialized gekocht
Allen bedankt voor de uitleg.

Plaats reactie