Kramp
2 jaar geleden de Marmotte gereden. De Alpe Duez werd een ware beproeving vanwege de kramp. Ik was niet de enige. Het was die dag behoorlijk warm.
Ik heb het idee dat ik genoeg had gedronken. Dit jaar wil ik die kramp voorkomen. Een oplossing kan zijn : nog meer/beter trainen.
Kramp , heb ik gelezen , kan een tekort zijn aan magenesium. Nu is er Powerbar Magnesium Liquid in de handel. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kan nergens een gebruiksaanwijzing vinden. Moet ik deze tijdens de rit drinken of 's morgens voor de start?
Alvast dank voor de tips.
Ik heb het idee dat ik genoeg had gedronken. Dit jaar wil ik die kramp voorkomen. Een oplossing kan zijn : nog meer/beter trainen.
Kramp , heb ik gelezen , kan een tekort zijn aan magenesium. Nu is er Powerbar Magnesium Liquid in de handel. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kan nergens een gebruiksaanwijzing vinden. Moet ik deze tijdens de rit drinken of 's morgens voor de start?
Alvast dank voor de tips.
M
Grappig, ik reageer op bijna een naamgenoot.
Mijn ervaring met kramp is toch echt enkel en alleen een gebrek aan training. Mijn ervaringen met kramp zijn weliswaar uit de tijd dat ik nog voetbalde. Het deed zich in mijn geval alleen maar voor in de voorbereiding op het seizoen als er flink gebikkeld werd meteen na de vakantie, daarna nooit meer.
Dit in gedachte, zou ik dus zeggen dat je meer moet trainen met klimmen voordat je de Alpen in gaat.
Mijn ervaring met kramp is toch echt enkel en alleen een gebrek aan training. Mijn ervaringen met kramp zijn weliswaar uit de tijd dat ik nog voetbalde. Het deed zich in mijn geval alleen maar voor in de voorbereiding op het seizoen als er flink gebikkeld werd meteen na de vakantie, daarna nooit meer.
Dit in gedachte, zou ik dus zeggen dat je meer moet trainen met klimmen voordat je de Alpen in gaat.
-
- Forum-lid
Yup, gans de dag door constant eten en vooral drinken is daar een noodzaak.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
Ik heb hetzelfde gehad, op de alp enorme kramp gekregen. Was op zich niet gek omdat ik pas 3 maanden op de fiets zat en totaal 1700 km had gefiets voor ik aan de marmotte begon.
Ik heb echt heel de rit flink gegeten en gedronken (lees ieder half uur een snelle jelle/ontbijtkoek en 1 fruitreep). Kramp kan komen door niet goed eten/drinken maar als je niet goed getraind heb dan is de kans veel groter om kramp te krijgen.
Ik heb echt heel de rit flink gegeten en gedronken (lees ieder half uur een snelle jelle/ontbijtkoek en 1 fruitreep). Kramp kan komen door niet goed eten/drinken maar als je niet goed getraind heb dan is de kans veel groter om kramp te krijgen.
Vorig seizoen flink getraind in de aanloop naar de Dolomietenmarathon. Had vooral last van kramp als ik te weinig dronk. Met name op warme dagen. Achteraf constateer ik dat het erg belangrijk is ook dat ik de dag vóór een tocht goed drink. Anders gesteld: je kunt drinken wat je wilt, maar zorg dat je goed gehydreerd aan een lange tocht begint, zeker op warme dagen.
staal.....what else.....??
Kramp is gewoon het gevolg van moeie spieren. Voorkomen kan je het door goed getraind te starten en je goed voor te bereiden. Goed eten en drinken is daar een onderdeel van. Extra magnesium innemen zet m.i. geen zoden aan de dijk.
-
- Forum-lid
Ik heb zelf getest met het slikken van magnesium. Als ik het een periode slikte dan kreeg ik absoluut geen kramp meer. Was ik er een tijdje mee gestopt dan begon de ellende weer.
Omdat ik erg voorzichtig ben met "slikken" gebruik ik het enkel en alleen in de aanloop van een belangrijke rit.
Natuurlijk: voldoende training en een goede vochtbalans is een voorwaarde.
Omdat ik erg voorzichtig ben met "slikken" gebruik ik het enkel en alleen in de aanloop van een belangrijke rit.
Natuurlijk: voldoende training en een goede vochtbalans is een voorwaarde.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
EM schreef:Kramp is gewoon het gevolg van moeie spieren. Voorkomen kan je het door goed getraind te starten en je goed voor te bereiden. Goed eten en drinken is daar een onderdeel van. Extra magnesium innemen zet m.i. geen zoden aan de dijk.
Kramp kan wel meer oorzaken hebben. Bepaalde renners (sprinters) zijn een stuk gevoeliger voor kramp.
Als een deel oorzaak is dat je wat te weinig magnesium hebt, zou je dat in kunnen nemen. Zolang je de dosering maar matig houdt kan 't volgens mij geen kwaad om 't te nemen.
slik nu in mijn voorbereiding op de cape epic magnesium, zink en vitamine's. Ben ik gaan doen op aanraden van mijn trainingsbegeleider.
Deze had een keer een leuk verhaal over iemand die hij begeleide en goud wilde halen bij de marmotte. Ze hadden eens even uitgerekend hoeveel energie die rit ging kosten en hoeveel hij dan moest eten. Kwam er op neer dat je die hoeveelheid nooit mee kon nemen op de fiets. Dus die kerel had besloten om hier en daar een tas met voeding en dorstlesser neer te leggen, maar voor het geval dat ze die tas vonden had hij ook precies een km verder ook een tas neergelegd. Zodoende kwam hij zeker niet zonder te zitten. Met als resultaat dat hij toch zijn doel had bereikt.
Je lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid water opnemen per uur dus het is belangrijk dat je je vochthuishouding al goed op peil hebt voordat je aan je rit begint.
Deze had een keer een leuk verhaal over iemand die hij begeleide en goud wilde halen bij de marmotte. Ze hadden eens even uitgerekend hoeveel energie die rit ging kosten en hoeveel hij dan moest eten. Kwam er op neer dat je die hoeveelheid nooit mee kon nemen op de fiets. Dus die kerel had besloten om hier en daar een tas met voeding en dorstlesser neer te leggen, maar voor het geval dat ze die tas vonden had hij ook precies een km verder ook een tas neergelegd. Zodoende kwam hij zeker niet zonder te zitten. Met als resultaat dat hij toch zijn doel had bereikt.
Je lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid water opnemen per uur dus het is belangrijk dat je je vochthuishouding al goed op peil hebt voordat je aan je rit begint.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
Daveke schreef:En magnesium in tabletvorm slikken een maandje van tevoren doet je ook geen kwaad..
WEL dus, een overschot aan magnesium in je lichaam is (itt bijv vit. C) behoorlijk schadelijk!
Innemen terwijl je het niet nodig hebt niet doen dus!
survival of the fittest