Wanneer ik aanzet of even ga staan op de pedalen komt er een tik uit het balhoofd stuurpen als ik ga zitten is dit weer voorbij hoe kan ik dit het beste oplossen?
Alvast bedankt
Tikkend geluid stuurpen/balhoofd
Meestal is dit snel op te lossen door het stuur en stuurpen even los te halen, de raakvlakken even schoon te maken en alles weer netjes monteren, liefst met een momentsleutel. Op dat moment kun je natuurlijk ook snel even de balhoofdlagers inspecteren door de vork even te laten zakken. Als de lagers in goede staat zijn, alles netjes schoonmaken, nieuw lagervet gebruiken en weer monteren.
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!
Mijn Bloggie!
Bedoel je het stuur draaien tijdens het staan op de pedalen? Controleer dan eerst de bouten van de stuur en stuurpen, en tevens de balhoofdspeling.
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!
Mijn Bloggie!
-
- Forum-lid
Check de balhoodspeling maar eens. Tikken kan worden veroorzaakt door een te strak afgesteld balhoofd
Had precies hetzelfde met mijn voorwiel. Dat gaf een flinke tik bij het verdraaien van het voorwiel toen ik de fiets na een schoonmaakbeurt weer op zolder zette. Het stuur moest even haaks om bovenaan de trap en gaf daarbij een harde tik, versterkt door het frame als klankkast.
Stuur en voorvork gedemonteerd en toen bleek dat het onderste lager flink roestig was (regen/tuinslang water?). Alles schoongemaakt, opnieuw ingevet en gemonteerd en sindsdien (nu >4500km verder) geen enkel gekraak of tik meer waargenomen.
Edit (22-05-2011): Het tikken openbaart zich opnieuw. Door de fiets op te tillen en langzaam aan het stuur te draaien voel je het punt waar iets fout gaat. Opnieuw invetten helpt niet. Waarschijnlijk is er nu echt iets versleten in het lager.
Carel.
Stuur en voorvork gedemonteerd en toen bleek dat het onderste lager flink roestig was (regen/tuinslang water?). Alles schoongemaakt, opnieuw ingevet en gemonteerd en sindsdien (nu >4500km verder) geen enkel gekraak of tik meer waargenomen.
Edit (22-05-2011): Het tikken openbaart zich opnieuw. Door de fiets op te tillen en langzaam aan het stuur te draaien voel je het punt waar iets fout gaat. Opnieuw invetten helpt niet. Waarschijnlijk is er nu echt iets versleten in het lager.
Carel.