naafversnelling met voorderrailleur??
Ik ben op zoek naar een crossroadbike als woon werk fiets. Mijn voorkeur gaat uit naar een fiets met een naafversnelling i.v.m. het geringe onderhoud.
Nu zie ik bij Stevens een fiets met naafversnelling maar met een voorderrailleur. Dus met 2 x 8 versnellingen. Kan dit wel? Volgens mij loopt de ketting niet recht wanneer je het voorste blad schakeld met alle gevolgen van dien. Meer slijtage e.d. Of zie ik dit verkeerd. Wat is jullie mening/ervaring?
Verder zijn het prachtige fietsen.
Nu zie ik bij Stevens een fiets met naafversnelling maar met een voorderrailleur. Dus met 2 x 8 versnellingen. Kan dit wel? Volgens mij loopt de ketting niet recht wanneer je het voorste blad schakeld met alle gevolgen van dien. Meer slijtage e.d. Of zie ik dit verkeerd. Wat is jullie mening/ervaring?
Verder zijn het prachtige fietsen.
Ik vind het een beetje een 'gezochte' fiets.
Als woon-werk fiets ongeschikt (mijn mening)
Ik zou voor woon-werk kiezen voor een gewone versenllingsnaaf zonder die extra voorbladen; gesteld dat je voor een naaf kiest.
Er is veel te zeggen voor een naafversnelling: Duurzaam, bewezen, vrijwel onderhoudsvrij.
Weegt wel iets meer, maar voor woon-werk is dat geen punt.
Die extra bladen voor, verplichten tot een kettingspanner die vuil wordt en kapot gaat, en bovendien voor meer slijtage aan de ketting.
Schijfremmen zijn mooi, maar voor woon-werk volledig overbodig.
Voor woon-werk zou ik toch wel iets willen als spatborden en eventueel verlichting en een bagagedrager.
Het is maar waar je voor kiest, maar ik vind dit een fiets die eigenlijk niets echt is en alles een beetje, maar eigenlijk voor alles te weinig.
Nogmaals, mijn bescheiden mening...
Als woon-werk fiets ongeschikt (mijn mening)
Ik zou voor woon-werk kiezen voor een gewone versenllingsnaaf zonder die extra voorbladen; gesteld dat je voor een naaf kiest.
Er is veel te zeggen voor een naafversnelling: Duurzaam, bewezen, vrijwel onderhoudsvrij.
Weegt wel iets meer, maar voor woon-werk is dat geen punt.
Die extra bladen voor, verplichten tot een kettingspanner die vuil wordt en kapot gaat, en bovendien voor meer slijtage aan de ketting.
Schijfremmen zijn mooi, maar voor woon-werk volledig overbodig.
Voor woon-werk zou ik toch wel iets willen als spatborden en eventueel verlichting en een bagagedrager.
Het is maar waar je voor kiest, maar ik vind dit een fiets die eigenlijk niets echt is en alles een beetje, maar eigenlijk voor alles te weinig.
Nogmaals, mijn bescheiden mening...
Dit frame vereist sowieso een kettingspanner, ook bij een enkel kettingblad
Ik ben het wel met lior63 eens, dit lijkt een beetje bijeengeraapt spul, en kijken of het verkoopt
Er zitten trouwens wel nokken voor dragers, een spatbordje zal ook wel lukken.
En als je ook met slecht weer in druk verkeer forenst, is het wel fijn om schijven te hebben.
Ik ben het wel met lior63 eens, dit lijkt een beetje bijeengeraapt spul, en kijken of het verkoopt
Er zitten trouwens wel nokken voor dragers, een spatbordje zal ook wel lukken.
En als je ook met slecht weer in druk verkeer forenst, is het wel fijn om schijven te hebben.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Sterker nog, mijn vrouw heeft een fiets (hybride) met 3x8 versnellingen waarbij de 8 als naafversnelling zijn uitgevoerd, en de 3 met een voorderailleur. SRAM heeft dit een aantal jaren geleden ontwikkeld en noemt het 'Dual Drive'. Erg handig, weinig schoonmaken en verder onderhoud. Slijtage kan ik niks over zeggen, daarvoor fietst ze te weinig.
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Je zoekt een fiets met gering onderhoud voor w w verkeer. Dan denk ik dat er wel betere opties zijn. Deze fiets heeft wel schijf remmen, welke onderhoudsgevoeliger zijn, en zo als je zelf al meld een voorderailleur, dus meer ketting slijtage en meer onderhoud daaraan.
Dit soort fietsen is verder wel heel geschikt voor w w verkeer, want een spatbord en verlichting is zo geplaatst, maar elk merk heeft wel meerdere fietsen van dit soort in het gamma. Alleen zijn ze in Nederland niet zo bekend. Dus kijk gewoon lekker naar wat je precies zoekt
Dit soort fietsen is verder wel heel geschikt voor w w verkeer, want een spatbord en verlichting is zo geplaatst, maar elk merk heeft wel meerdere fietsen van dit soort in het gamma. Alleen zijn ze in Nederland niet zo bekend. Dus kijk gewoon lekker naar wat je precies zoekt
bedankt voor de reacties. Zoals ik al zei gaat mijn voorkeur uit naar een naafversnelling. Tot nu toe vind ik die alleen (in dit type fiets) bij Stevens en Cube. Hebben jullie andere alternatieven?
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de Stevens City Flyer met een naafversnelling en 1 blad voor.
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de Stevens City Flyer met een naafversnelling en 1 blad voor.
-
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
woelders schreef:Sterker nog, mijn vrouw heeft een fiets (hybride) met 3x8 versnellingen waarbij de 8 als naafversnelling zijn uitgevoerd, en de 3 met een voorderailleur. SRAM heeft dit een aantal jaren geleden ontwikkeld en noemt het 'Dual Drive'. Erg handig, weinig schoonmaken en verder onderhoud. Slijtage kan ik niks over zeggen, daarvoor fietst ze te weinig.
Sram Dual-Drive heeft juist géén voorderailleur. Het is een simpele 3 versnellingsnaaf, met daarop een 8 speed body geschroeft!