Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Compact of Dubbel voor week tourmalet?

tijmpies
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2010 21:05

tijmpies 23 mei 2011 17:36

Hallo,

Momenteel heb ik een Chorus 11 speed Dubbel crankstel op mijn fiets liggen. Gewoon standaard wedstrijd versnellingsbak: 53-39 voor en achter 12-25. Echter wil ik deze zomer richting de Tourmalet en daar een week in de bergen fietsen en lange ritten van 100+ km maken. En deze graag ook nog een beetje fatsoenlijk omhoog komen en niet zigzaggend over de weg sukkelen.
Edit: in de Ardennen onder Luik, heb ik al meerdere kilometers (via parcours van klimroutes.nl) gemaakt en hier kon ik met mijn dubbel goed uit de voeten.

Ik ben even nagegaan en wat dingen op een rijtje gezet. Zonder dubbel zou ik een 12-29 cassette monteren, daarbij zal ik ook een nieuwe ketting moeten plaatsen.
Met een compact zou ik de cassette die ik nu heb kunnen laten zitten incl. ketting.

Financieel gezien: een 2e hands cassette lijkt me geen optie. Een nieuwe kost: 100 EUR + nieuwe ketting 30 EUR, een 2e hands Chorus compact crankstel is nog te overwegen (daar ik hem maar 1 a 2 weken per jaar gebruik) of een nieuw Athena of Chorus compact crankstel. Hoewel ik een Athena niet echt als optie zie vanwege het gewicht (ik hou mijn fiets graag onder de 7 kg).

Wat betreft een 2e hands, is een 10 speed eigenlijk ook mogelijk? Deze zijn immers in overvloed op MP en dit forum.

Of misschien moet ik maar gewoon rijden met het gene wat ik heb en niet zo zeuren. Een beetje elite wedstrijd renner van 23 lentes jong, 73 kg (wedstrijd gewicht) en 1,92 m zou toch gewoon met een dubbel (53-39 met 12-25 cassette) alle cols rondom de Tourmalet en Lourdes op moeten kunnen rijden?

Graag hoor ik jullie advies.
Merci!

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 23 mei 2011 23:51

Denk dat je daar nog van terug gaat komen.. In principe is het best mogelijk om met een dubbel daar rond te gaan rijden. Ikzelf heb La Marmotte ook wel eens met 39 -26 gereden, maar daarna nog eens met een compact en dat rijd een stuk beter.
De Tourmalet is niet de steilste beklimming, maar het laatste stuk is met een dubbel toch knap lastig lijkt mij.. Spreek uit ervaring.
Lange klimmen rij je meestal op souplesse en niet op de macht, dus ben je beter af met een compact.

Als je een compact zou monteren, dan ga je al 5 tanden kleiner van voren! Dat is al aardig wat..Je ketting moet dan wel ingekort worden. Denk zelfs dat je voor derailleur ook vervangen moet worden, omdat compact en dubbel verschillen van elkaar..

In mijn fiets kennissenkring rijdt iedereen compact die regelmatig het hooggebergte op zoekt. Hiermee bedoel ik de Alpen, Dolomieten en Pyreneeën. Geen Limburg of Ardennen ;-)

Suc6!
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 mei 2011 00:06

Uit alles blijkt dat (grote) versnellingen voor TS een doel zijn en niet een middel. Waarom zouden we ons nog druk maken om hem een ander advies te geven of op andere gedachten te brengen?

specialred
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 nov 2009 18:52

specialred 24 mei 2011 00:10

Voorderrie veranderen lijkt me raar, kwestie van wat lager op de aanlasnok monteren? De slag is bij een compact-crankstel toch hetzelfde als bij een gewoon 53-39 stel?
Graag wat input ik zit met hetzelfde dillema, voor alpe d'huzes. Ik heb al een 11-28 verzet gekocht, idd 30 euro 2ehands. Zit te dubben of ik nog een gebruikt compact crankstel zal toevoegen..
http://arjanleendersfietst.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4999
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 24 mei 2011 00:15

tijmpies schreef: Een beetje elite wedstrijd renner van 23 lentes jong, 73 kg (wedstrijd gewicht) en 1,92 m zou toch gewoon met een dubbel (53-39 met 12-25 cassette) alle cols rondom de Tourmalet en Lourdes op moeten kunnen rijden?


Dat lijkt me wel ja.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mei 2011 01:02

klimmer schreef:Uit alles blijkt dat (grote) versnellingen voor TS een doel zijn en niet een middel. Waarom zouden we ons nog druk maken om hem een ander advies te geven of op andere gedachten te brengen?


Om hem geld te laten besparen. Een elite renner die fatsoenlijk omhoog komt heeft gewoon genoeg aan 39-25 voor de bekende klimmen in Frankrijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 mei 2011 01:11

12-29 campa casette steken... ongeveer hetzelfde als 34 25.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

tijmpies
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2010 21:05

tijmpies 24 mei 2011 11:04

the student schreef:12-29 campa casette steken... ongeveer hetzelfde als 34 25.


Dank u voor de tip! Ik heb ff in excel een tabeletje gemaakt en het komt idd uit.

Compact:
12-29 cassette
34 23 1,48
34 26 1,31
34 29 1,17

12-27 cassette
34 23 1,48
34 25 1,36
34 27 1,26

12-25 cassette
34 21 1,62
34 23 1,48
34 25 1,36

Dubbel
12-29 cassette
39 23 1,70
39 26 1,50
39 29 1,34

12-27 cassette
39 23 1,70
39 25 1,56
39 27 1,44

12-25 cassette
39 21 1,86
39 23 1,70
39 25 1,56

Het is idd ook om geld te besparen. Wat misschien niet helemaal duidelijk is, ik ben ook maar een student. Daarbij is het zonde om een crankstel aan te schaffen wat meer in de kast ligt stof te happen dan dat het gebruikt wordt. Immers in de Vlaamse- en Belgische Ardennen en Z-Limburg heb ik de compact niet nodig. Deze zijn goed te doen op de dubbel met 12-25.
Daarom ben ik opzoek naar de meest efficiënte oplossing.

tijmpies
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2010 21:05

tijmpies 24 mei 2011 11:10

@klimmer, @KXlight, @Amclassic-fan ik ben geen echte berggeit, maar berg op rijden gaat me zeker niet slecht af.
Ik heb vorig jaar de Mortirollo per auto beklommen (vanwege een sleutelbeen fractuur (BALEN!!)) ik weet niet of ik daar wel was boven gekomen op de 39-29 en al helemaal niet op de 39-25, die berg is echt niet normaal!! Vandaar dat ik nu ook twijfel voor de cols rondom Lourdes, of die daar mee wel te beklimmen zijn en advies probeer in te winnen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mei 2011 11:16

De Mortirolo behoort tot de meest steile beklimmingen van Europa, categorie Zoncolan, Angliru.

Rondom Lourdes vind je zulks niet.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4999
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 24 mei 2011 11:29

Aubisque, Soulor, Tourmalet, Aspin, Hautacam is allemaal veel minder steil dan mortirolo.

tijmpies
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2010 21:05

tijmpies 24 mei 2011 12:20

Dus dan zou ik inderdaad makkelijk met mijn dubbel en misschien een 12-29 cassette naar boven kunnen rijden? Of zou de 12-27 of 12-25 ook nog volstaan? Eerlijk gezegd ben ik een beetje huiverig, je wilt natuurlijk niet compleet geparkeerd halverwege een cols staan met de gedachte dat er nog steilere stukken aan komen zoals bij de Tourmalet, waar het venijn in de staart zit. En vooral ook niet omdat je jezelf toch als elite renner ook hoort te bewijzen tegen over je vrienden (mooi weer wielertoeristen)

@KXlight de Aubisque, Soulor, Tourmalet, Aspin, Hautacam staan allemaal op het lijst. Mijn ploegleider anex soigneur C. Zaballa had al een training gemaakt van +125 km waarin er 3 van dit rijtje zaten.

@havana. De Mortirolo en Zoncolan staan sowieso nog eens op het lijstje om te beklimmen.

Plaats reactie