Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke shirts.

michielh
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:14

michielh 27 mar 2009 14:56

Ben zelf ook een voorstander van lagen. In ieder geval 3 lagen bij minder dan 5 graden.
Baselayer (Craft), wielershirt met lange mouwen en daarover heen een rekbare softshell.
(in de echte regen zal je mij niet vinden). Ook heb ik thermo-ondergoed tot enkels
daaronder, wat super bevalt!
Raalte - Nijmegen - Tiel

vdb2
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 dec 2008 22:33

vdb2 28 mar 2009 18:57

Je kan ook teveel kledij aanhebben, waardoor je het koud krijgt.
Er moet genoeg luchtcirculatie tussen de lagen kunnen zijn.

In de winter draag ik een winter thermo ondershirt + windtex vest.
Ik probeer niet of zeer kort te stoppen aan de controlepost, en na de rit, direct huiswaarts.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 02 apr 2009 00:34

VDB2 schreef:Je kan ook teveel kledij aanhebben, waardoor je het koud krijgt.
Er moet genoeg luchtcirculatie tussen de lagen kunnen zijn.

In de winter draag ik een winter thermo ondershirt + windtex vest.
Ik probeer niet of zeer kort te stoppen aan de controlepost, en na de rit, direct huiswaarts.


WindTex daar ligt de oplossing. Mijn 2 clubs hebben beiden WindTex als winterkleding: Jasje en broek. Onder deze combi draag ik een Outwet shirt en een skie-coltruitje. Bij klimmen niet te warm en in de afdalingen niet te koud. In de winter klimmen we hier niet hoger dan 500 meter, vanwege het dalen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

dstentler

dstentler 02 apr 2009 00:59

skie-coltruitje
Dat is dus de fout die veel mensen maken....
Een ouderwets skie-coltruitje is vaak gemaakt van katoen. Katoen heeft de eigenschap dat het vocht vast kan houden. Dan heb je een mooi synthetisch wielershirt die vocht doorgeeft, en een nog beter ademend windtex jasje, maar bouw je wel een basislaag in die lekker het vocht vast wil houden...

Nooit doen dus...krijg je een nat shirt van, en erger nog als je je jasje even open zet krijg je het ook nog eens koud vanwege de transpriratie op het lichaam...

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 02 apr 2009 01:01

dstentler schreef:
skie-coltruitje
Dat is dus de fout die veel mensen maken....
Een ouderwets skie-coltruitje is vaak gemaakt van katoen. Katoen heeft de eigenschap dat het vocht vast kan houden. Dan heb je een mooi synthetisch wielershirt die vocht doorgeeft, en een nog beter ademend windtex jasje, maar bouw je wel een basislaag in die lekker het vocht vast wil houden...

Nooit doen dus...krijg je een nat shirt van, en erger nog als je je jasje even open zet krijg je het ook nog eens koud vanwege de transpriratie op het lichaam...


Het fenomeen Outwet is onbekend merk ik.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

dstentler

dstentler 02 apr 2009 13:14

Het fenomeen Outwet is onbekend merk ik.
Was bij mij niet bekend nee. Even opgezocht, en zie dat het baselayers zijn...
Dat doet echter niets af aan het feit dat dat katoenen shirt erna de transpiratie niet doorgeeft...
Is dus én zonde van je windtex én zonde van je Outwet....

Plaats reactie