Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

andere vork racefiets

venom
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mar 2007 21:09

venom 19 feb 2011 13:07

Hallo allen
Ik wil graag een andere vork in mijn Trek 1500. Oa omdat deze nu, door vorige eigenaar, naar mijn smaak te kort is afgezaagd. Hij is ook wat slapjes. Een riser is geen gezicht, dus ik dacht, een andere vork!
Op chainreactioncycles staan er genoeg! Waar moet ik nu op letten? Behalve balhoofdmaat..Wat voor materiaal? Welke vorm? Budget tot E150 ong.
Zoiets?
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=53052
Of past dat niet? Lengte vd buis staat er niet bij..Ik heb er nu Vuelta Superlites op zitten, als dat belangrijk is.
Of iemand andere/betere voorstellen? Is de vork vd Trek 2000/2300 ergens los tk ofzo?

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 19 feb 2011 20:15

De meest kritiek vraag is de 'sprong' van de vork.
Dat bepaalt namelijk in hoge mate het karakter van de fiets.
Dat is een vrij ingewikkeld verhaal, maar grosso-modo zit het zo:
Stel je zet de vork loodrecht (dus de balhoofdbuis loodrecht), dan staan de patten iets naar voren. Hoe kleiner die afstand, hoe meer de fiets de neiging heeft om rechtdoor te rijden, maar ook, hoe minder wendbaar hij is. Als die afstand groter wordt, dan wordt de fiets sportiever, maar ook nerveuzer.

Je kunt dat goed uitmeten door de fiets rechtop te zetten, een lineaal te plaatsen paralel aan de balhoofdbuis, tot op de grond. Daar zet je een streep.
Vervolgens laat je vanaf het midden van de pat een loodlijn neer en zet daar ook een streep. Je zal zien dat de streep van je balhoofd voor de streep van je pat staat.
Hoe groter de afstand tussen die twee strepen, hoe groter de naloop en hoe stabieler (en minder sportief maar ook nerveuzer) de fiets zal sturen.

Dus, meet eerst de sprong van je bestaande vork, en zoek dan een andere vork.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 19 feb 2011 20:38

Sprong van je voorvork is toch de afstand tussen het midden van de voornaaf van je voorwiel, loodrecht op de loodlijn van je balhoofd? (standaard is de sprong meestal 43mm)

Des te groter de sprong des te stabieler het stuurgedrag, MAAR dat ligt ook nog aan hoe steil je balhoofdbuis staat.

Kleinere sprong is nerveuzer, grotere sprong is stabieler.

http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&p ... 060#358979

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 19 feb 2011 23:33

Ja, dat schreef ik dus

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 20 feb 2011 07:07

Dan ligt het vast aan mij, ik las in jou verhaal net het tegenovergestelde.

venom
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mar 2007 21:09

venom 20 feb 2011 12:17

Dus hoe rechter de vork hoe minder wendbaar? Of hoe minder rechte vorkpoten naar voren staan hoe minder wendbaar?
Lijkt jullie die scott vork iets?
Ik ben geen koerser ofzo, ik rij m'n rondjes vd conditie. Van mij mag de Trek wel wat nerveuzer. Vind hem neutraler dan mn ouwe colnago.

Andere mogelijkheden op dezelfde site:
PZ Racing CR2/3 carbon
Pro-Lite Giovanni Carbon
Iemand voorkeuren?
De Prolite en CR3 hebben beide 43mm offset. De CR2 42mm. 43 is dus beter, toch?
De Scott kon ik zo gauw niet vinden. Maarja, is ook eigelijk te duur, was een aanbieding, nu uitverkocht.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 20 feb 2011 16:56

venom schreef:Dus hoe rechter de vork hoe minder wendbaar? Of hoe minder rechte vorkpoten naar voren staan hoe minder wendbaar?


[img=http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... T3e6-Tnl5A]

Nee, zie bovenstaande tekening.
Het is mede afhankelijk van de hoek waaronder je balhoofdbuis staat.

Plaats reactie