keuze nieuwe racefiets
Ik ben een jaar terug gaan fietsen. Om te kijken of ik het leuk vond eerst een fiets via marktplaats gekocht. Ik heb de smaak te pakken gekregen en wil nu een nieuwe fiets kopen. Ik ben naar BikeMotion geweest om me te laten informeren. Ook heb ik veel gelezen op dit forum. Maar zie nu door de bomen het bos niet meer: merk fiets, afmontage, merk/type wielen etc, etc. Ik wil ongeveer tussen de € 800 en € 1.000 uitgeven. Ik zal tussen de 2000 en 3000 km p.j. fietsen, alleen bij redelijk knap weer en niet verder dan de Ardennen komen.
Ik heb mijn keuze (o.b.v. uitstraling, prijs en grootte van het frame) weten te beperken tot 3 merken: Bianchi (Via Nirone 7 Alu), Cube (Aerial) en Bulls (Harrier+).
Ben 3 weken terug voor informatie over de Cube bij KrooneLiefting in Limmen geweest. Degene daar me daar hielp zei dat ik met de mix Tiagra/Sora voldoende kwaliteit in huis haal voor mijn gebruik en heeft heeft me voor de rest nergens op geattendeerd.
Vanmiddag voor de Bianchi wezen kijken bij Vos in Zwanenburg. Die raadde mij sterk af om een Bianchi te kopen. Gezien mijn lengte (1.96m) en gewicht (92 kg) zou ik alleen maar problemen krijgen. Standaard wielen (WRH-R500) kunnen mijn gewicht niet dragen en afmontage vond hij ook slecht bij dit model. Hij zei dat ik Mavic Aksium wielen erin moet laten zetten en nog wat aanpassingen (totale kosten: €200,-) en dat dat onverstandig is.
Ik heb op internet gezocht maar kan over genoemde wielen niks vinden over wat de maximale belasting is.
Ik snap dat 105/Ultegra beter is dan Tiagra, maar heb ik dat ook echt nodig?
Graag wat tips over wielen en afmontage van mijn fiets. Over de wielen begin ik me echt een beetje zorgen te maken..
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb mijn keuze (o.b.v. uitstraling, prijs en grootte van het frame) weten te beperken tot 3 merken: Bianchi (Via Nirone 7 Alu), Cube (Aerial) en Bulls (Harrier+).
Ben 3 weken terug voor informatie over de Cube bij KrooneLiefting in Limmen geweest. Degene daar me daar hielp zei dat ik met de mix Tiagra/Sora voldoende kwaliteit in huis haal voor mijn gebruik en heeft heeft me voor de rest nergens op geattendeerd.
Vanmiddag voor de Bianchi wezen kijken bij Vos in Zwanenburg. Die raadde mij sterk af om een Bianchi te kopen. Gezien mijn lengte (1.96m) en gewicht (92 kg) zou ik alleen maar problemen krijgen. Standaard wielen (WRH-R500) kunnen mijn gewicht niet dragen en afmontage vond hij ook slecht bij dit model. Hij zei dat ik Mavic Aksium wielen erin moet laten zetten en nog wat aanpassingen (totale kosten: €200,-) en dat dat onverstandig is.
Ik heb op internet gezocht maar kan over genoemde wielen niks vinden over wat de maximale belasting is.
Ik snap dat 105/Ultegra beter is dan Tiagra, maar heb ik dat ook echt nodig?
Graag wat tips over wielen en afmontage van mijn fiets. Over de wielen begin ik me echt een beetje zorgen te maken..
Alvast bedankt voor jullie reacties.
who knows who Nevski is?
Maak je niet bezorgd om de wielen.
Een Aksium of een Racing 5 zijn voor jou gewicht wielsets die dat echt wel af kunnen.
Stel voor jezelf eens vast hoeveel je over hebt voor je fiets.
Je wil nu een nieuwe fiets en beste is om te investeren in minimaal een 105 of veloce groep.
Qua gewicht zou ik gaan voor een alu 7005 frame die hebben vaker een zwaarder geconstrueerde achterkant en kunnen zodoende wat grotere gewichten dragen.
groeten
Een Aksium of een Racing 5 zijn voor jou gewicht wielsets die dat echt wel af kunnen.
Stel voor jezelf eens vast hoeveel je over hebt voor je fiets.
Je wil nu een nieuwe fiets en beste is om te investeren in minimaal een 105 of veloce groep.
Qua gewicht zou ik gaan voor een alu 7005 frame die hebben vaker een zwaarder geconstrueerde achterkant en kunnen zodoende wat grotere gewichten dragen.
groeten
http://www.rtcbuitenlust.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor rond de duizend euro mag je toch wel een 105/veloce afmontage krijgen hoor! De shimano wielen WRH 500 zijn idd geen super wielen, maar er doorheen zakken doe je ook niet lijkt me.
voorbeeld: http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 ... catid=2909
voorbeeld: http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 ... catid=2909
Zet dan de Cube Peleton (full 105, adviesprijs: 999) op de shortlist ipv de Cube Aerial (sora/tiagra mix, adviesprijs: 799). Dat zijn adviesprijzen, daar kan vaak nog wel eea af.
Een 2008 model zien te vinden is nog beter natuurlijk..
Met het advies van Vos ben ik het eens, die WHR-500 zijn idd slap, helemaal bij 92kg.
Zet iig het 2008 model van Bianchi op je shortlist, bij salden is hij dan 773 met veloce (zie link mcf1) en bij Vos op de site zag ik hem met 105 afmontage voor 824 (dan nog wel de wieltjes nog vervangen).
Een 2008 model zien te vinden is nog beter natuurlijk..
Met het advies van Vos ben ik het eens, die WHR-500 zijn idd slap, helemaal bij 92kg.
Zet iig het 2008 model van Bianchi op je shortlist, bij salden is hij dan 773 met veloce (zie link mcf1) en bij Vos op de site zag ik hem met 105 afmontage voor 824 (dan nog wel de wieltjes nog vervangen).
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
beste nevski,
Voor richting de 1000 euro heb je zeer zeker een mooie fiets en ook wel met 105 afmontage.
bijvoorbeeld net boven de aerial van cube de peloton 2009
- Frame: Alu Superlite 7005 Double Butted, RFR geometry
- Voorvork: Dedacciai Black Blade Carbon
- Balhoofd: FSA No.10 semi-integrated
- Stuurpen: FSA OS190
- Stuur: FSA Vero Compact
- Achter Derailleur: Shimano 105 Black
- Voor Derailleur: Shimano 105 Black 3-speed, clamp 34.9mm
- Shifters: Shimano 105 Black 10-speed.
- Remmen: Shimano 105 Black
- Cranks: FSA Gossamer Megaexo 50x39x30Z, integrated BB
- Cassette: Shimano 105 12-27Z, 10-speed
- Ketting: Shimano 105
- Wielset: Fulcrum Racing 7
- Banden: Schwalbe Blizzard 25x622
- Zadelpen: FSA SL280 31.6mm
- Zadel: RFR Natural Shape 0.1 R
- Gewicht Frame: 1400g
- Gewicht: 8.9kg
geen vedergewicht maar ik vind dat persoonlijk (ben iets lichter 72 kg incl wintervet en kleiner) niet zo belangrijk. ik rij op een 2007 attempt die is wel redelijk vergelijkbaar.
http://www.bikestudio.nl/producten/id304-TREK.html
http://www.bikestudio.nl/producten/id58 ... Storm.html
dat zou zo ongeveer mijn keuze zijn in jou geval, natuurlijk zijn er ook nog merken als canyon e.d., red bull ook mooi...
antwoord op jou overige vragen:
tiagra is opzich geen rare groep, sora zou ik zelf niet nemen is wel heel erg basic. ik vind alleen wel dat 105 zijn meerwaarde heeft t.o.v. tiagra vnml de kwaliteitsindruk vind ik overtuigender verder fietsen twee vrienden van mij met een van limpburg moreno met tiagra en hoor hen nooit klagen.
wielen, tsja er staat een forum over vol geschreven. maar ik geloof dat de meest geaccepteerde verhaling wel is dat de goedkopere shimano wielen niet het meest stijf en duurzaam zijn. ik rij zelf met whr-561 in de cube en vind ze nu na ruim een jaar (3000km op die fiets) ook niet geweldig.
Voor richting de 1000 euro heb je zeer zeker een mooie fiets en ook wel met 105 afmontage.
bijvoorbeeld net boven de aerial van cube de peloton 2009
- Frame: Alu Superlite 7005 Double Butted, RFR geometry
- Voorvork: Dedacciai Black Blade Carbon
- Balhoofd: FSA No.10 semi-integrated
- Stuurpen: FSA OS190
- Stuur: FSA Vero Compact
- Achter Derailleur: Shimano 105 Black
- Voor Derailleur: Shimano 105 Black 3-speed, clamp 34.9mm
- Shifters: Shimano 105 Black 10-speed.
- Remmen: Shimano 105 Black
- Cranks: FSA Gossamer Megaexo 50x39x30Z, integrated BB
- Cassette: Shimano 105 12-27Z, 10-speed
- Ketting: Shimano 105
- Wielset: Fulcrum Racing 7
- Banden: Schwalbe Blizzard 25x622
- Zadelpen: FSA SL280 31.6mm
- Zadel: RFR Natural Shape 0.1 R
- Gewicht Frame: 1400g
- Gewicht: 8.9kg
geen vedergewicht maar ik vind dat persoonlijk (ben iets lichter 72 kg incl wintervet en kleiner) niet zo belangrijk. ik rij op een 2007 attempt die is wel redelijk vergelijkbaar.
http://www.bikestudio.nl/producten/id304-TREK.html
http://www.bikestudio.nl/producten/id58 ... Storm.html
dat zou zo ongeveer mijn keuze zijn in jou geval, natuurlijk zijn er ook nog merken als canyon e.d., red bull ook mooi...
antwoord op jou overige vragen:
tiagra is opzich geen rare groep, sora zou ik zelf niet nemen is wel heel erg basic. ik vind alleen wel dat 105 zijn meerwaarde heeft t.o.v. tiagra vnml de kwaliteitsindruk vind ik overtuigender verder fietsen twee vrienden van mij met een van limpburg moreno met tiagra en hoor hen nooit klagen.
wielen, tsja er staat een forum over vol geschreven. maar ik geloof dat de meest geaccepteerde verhaling wel is dat de goedkopere shimano wielen niet het meest stijf en duurzaam zijn. ik rij zelf met whr-561 in de cube en vind ze nu na ruim een jaar (3000km op die fiets) ook niet geweldig.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De onderdelen van Sora/Tiagra zijn niet te gebruiken in combinatie met de hogere groepen, vanaf 105 tot hoger is compatible met elkaar. De 105 groep is behoorlijk goedkoop dus dat zal niet zo'n issue zijn om die als laagste standaard te nemen.
Op goedkope fietsen wordt altijd op wielen bezuinigd. Logisch gevolg van de prijs. Je kunt er direct andere wielen in laten zetten maar dan overstijg je je budget. Daarnaast zal als de fm er andere wielen voor je inzit bij aankoop je nauwelijks iets terug krijgen voor de standaard wielen vermoed ik, alhoewel je nooit van te voren weet wat je fm voor aanbieding kan doen zonder het te vragen . . .
Als je budget het nu niet toelaat kun je ook de fiets nemen zoals die is en gelijk sparen voor betere wielen die je dan later koopt.
Op goedkope fietsen wordt altijd op wielen bezuinigd. Logisch gevolg van de prijs. Je kunt er direct andere wielen in laten zetten maar dan overstijg je je budget. Daarnaast zal als de fm er andere wielen voor je inzit bij aankoop je nauwelijks iets terug krijgen voor de standaard wielen vermoed ik, alhoewel je nooit van te voren weet wat je fm voor aanbieding kan doen zonder het te vragen . . .
Als je budget het nu niet toelaat kun je ook de fiets nemen zoals die is en gelijk sparen voor betere wielen die je dan later koopt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35
Die Shimano 500 wielen hebben mij binnen 3000 km 2x lagerings problemen gegeven. Ik heb de wielen vervangen door handgespaakte cxp33 met ultegra naven en 36 spaken en die geven nooit een krimp.. Ik rijd ook met Tiagra en het werkt prima.
Ik woog 95kg...
groet
Gerrit-Jan
Ik woog 95kg...
groet
Gerrit-Jan
Bedankt voor al jullie reacties!!
Denk dat ik niet kies voor Shimano wielen en het minimaal 105 zal worden. Dan maar een maandje droog brood eten.... Ook meteen goed voor het wintervet!!
Ik heb voor nu nog 2 vragen:
- Via internet berekend dat mijn crankset 185 lang moet zijn. Beide fm hadden het over een lengte van 175. Wordt het bij 185 niet te lang, zodat ik op mijn bek ga als ik de bocht door ga?
- Wat is voor mijn situatie een goed set tandwielen. Voor wil ik minimaal 3 bladen en achter liefst 10, maar welke vertanding zal ik kiezen? Ik ben niet van plan constant recht tegen een berg op te fietsen. Denk dat ik mijn fiets voor 90% gebruik voor het hollandse landschap, maar een klimmetje in de Ardennen wil ik ook graag een beetje knap opkomen.
Groet Nevski
Denk dat ik niet kies voor Shimano wielen en het minimaal 105 zal worden. Dan maar een maandje droog brood eten.... Ook meteen goed voor het wintervet!!
Ik heb voor nu nog 2 vragen:
- Via internet berekend dat mijn crankset 185 lang moet zijn. Beide fm hadden het over een lengte van 175. Wordt het bij 185 niet te lang, zodat ik op mijn bek ga als ik de bocht door ga?
- Wat is voor mijn situatie een goed set tandwielen. Voor wil ik minimaal 3 bladen en achter liefst 10, maar welke vertanding zal ik kiezen? Ik ben niet van plan constant recht tegen een berg op te fietsen. Denk dat ik mijn fiets voor 90% gebruik voor het hollandse landschap, maar een klimmetje in de Ardennen wil ik ook graag een beetje knap opkomen.
Groet Nevski
who knows who Nevski is?