Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies Gevraagd

pierre92
Forum-lid

pierre92 10 jan 2009 20:38

Hallo,

Ik ben een jongen van 16 jaar die helemaal fietsgek is. Ik fiets dan ook nogal wat per week. Ik ben sinds een half jaar begonnen met racefietsen en daarbij fiets ik ook elke dag 30 km naar school en terug naar huis op m'n hybride.

Nu wil ik graag wedstrijden gaan rijden en ik geloof dat ik daar opzich de conditie wel voor heb, zij het dat ik een beetje opzie tegen het optrekken en sturen. Ik weet dat intervallen en korte sprintjes op het eerste een goede invloed hebben, maar aan wat voor snelheden moet ik dan denken?

Verder ben ik dus gaan trainen op men racefiets. Dat doe ik zo'n 3-5x per week, wat goed is voor zo'n 150-275 km per week. plus dus de 170 van school en weer naar huis. Ik vraag me af of dit niet te veel is, zij het dat het naar school en weer naar huis niet zo intensief is. 22-25 km/uur

Verder ziet men week er zo uit: (int algemeen)
Maandag: meestal aantal km's rond de 28 km/uur (uur-2uur) + rustig draaien ed.

Woensdag: wat intensiever1,5- 2 uur 30-32 km/uur + inrijden uitrijden

Vrijdag: intervallen, sprintjes ed of rustige duurtraining

Zaterdag lange duurtraining 27-30 km/uur (2-4 uur)

In de vakanties schroef ik de snelheid wat lager en de uren wat op.

-Nu is mijn vraag: Is het bovenstaande teveel voor een 16-jarige? (wel al aardig wat jaartjes op de fiets, voetballen ed.)

-En zo ja, wat moet ik veranderen? Hartslagmeters ed...

Verder heb ik nog meer vraagjes:

-Ik heb het gevoel dat ik niet zo hard meer groei..lichte overtraining of omdat de snelste groei eruit is?

-Herstel je in de winter minder snel?

-Fiets je in de winter minder snel?

-M'n oom zei dat als je een aantal dagen achtereen zeer intensief bezig bent, je daarna goed herstelt, je herstelvermogen beter wordt is dat zo?

-Op m''n racefiets staat onderhand 7500 km (3500 van vorige eigenaar), is er niet het een en ander toe aan vervanging? (casette, banden)

Al met al een heel aantal vraagjes, maar ik hoop dat jullie er wat tijd voor over hebben. PS: Als je ochtendpols 4-5 slagen verhoogd is, is dat een probleem?
fietsen, da\'s mijn verzetje!

jona91
Forum-lid

jona91 10 jan 2009 20:51

[quote="Pierre92"]Hallo,

Ik ben een jongen van 16 jaar die helemaal fietsgek is. Ik fiets dan ook nogal wat per week. Ik ben sinds een half jaar begonnen met racefietsen en daarbij fiets ik ook elke dag 30 km naar school en terug naar huis op m'n hybride.

Nu wil ik graag wedstrijden gaan rijden en ik geloof dat ik daar opzich de conditie wel voor heb, zij het dat ik een beetje opzie tegen het optrekken en sturen. Ik weet dat intervallen en korte sprintjes op het eerste een goede invloed hebben, maar aan wat voor snelheden moet ik dan denken?

Verder ben ik dus gaan trainen op men racefiets. Dat doe ik zo'n 3-5x per week, wat goed is voor zo'n 150-275 km per week. plus dus de 170 van school en weer naar huis. Ik vraag me af of dit niet te veel is, zij het dat het naar school en weer naar huis niet zo intensief is. 22-25 km/uur

Verder ziet men week er zo uit: (int algemeen)
Maandag: meestal aantal km's rond de 28 km/uur (uur-2uur) + rustig draaien ed.

Woensdag: wat intensiever1,5- 2 uur 30-32 km/uur + inrijden uitrijden

Vrijdag: intervallen, sprintjes ed of rustige duurtraining

Zaterdag lange duurtraining 27-30 km/uur (2-4 uur)

In de vakanties schroef ik de snelheid wat lager en de uren wat op.

-Nu is mijn vraag: Is het bovenstaande teveel voor een 16-jarige? (wel al aardig wat jaartjes op de fiets, voetballen ed.)

-En zo ja, wat moet ik veranderen? Hartslagmeters ed...

Verder heb ik nog meer vraagjes:

-Ik heb het gevoel dat ik niet zo hard meer groei..lichte overtraining of omdat de snelste groei eruit is?

-Herstel je in de winter minder snel?

-Fiets je in de winter minder snel?

-M'n oom zei dat als je een aantal dagen achtereen zeer intensief bezig bent, je daarna goed herstelt, je herstelvermogen beter wordt is dat zo?

-Op m''n racefiets staat onderhand 7500 km (3500 van vorige eigenaar), is er niet het een en ander toe aan vervanging? (casette, banden)

Al met al een heel aantal vraagjes, maar ik hoop dat jullie er wat tijd voor over hebben. PS: Als je ochtendpols 4-5 slagen verhoogd is, is dat een probleem?[/quote]

een kleine 450 km per week, das wel veel. Je groeit nog wel lichtjes tot je 18e, maar zolang je genoeg slaapt en enkel zwaar traint als je goed gerecupereerd bent kan het weinig kwaad. 450 mag je wel hebben als junior wedstrijdrijder, alleen in de winter is het mss wat veel

In de winter staat er meestal veel wint en met die dikke jassen rijd (ik toch) zo'n 3-4 per uur trager. Maarja, het doel van de winter is dan ook basisconditie en vele, trage kilometers.

op die ochtendpols met 5 slagen verhoogd is, zou ik mij niet aantrekken. als je je arm opheft gaat mijn hartslag al 20 de lucht in dus;) zolang je maar zo'n 10u (ik toch) slaapt en niet zwart ziet voor je ogen als je rechtstaat enzo:)

en wat je oom zegt, ik zou de trainingen niet teveel opstapelen, overtraind geraken is echt niet wat je wilt, laat staan in de winter als je nog maar net begonnen bent.

banden moet je regelmatig vervangen, dat zie je wel als er gaatjes in zitten of het rolvlak een beetje te afgesleten wordt. cassette hangt een beetje van je groep af, maar om de +-2000 km ketting vervangen helpt wel om slijtage van tandwielen tegen te gaan dacht ik.

veel trainingsplezier:)

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 10 jan 2009 21:02

Hoe graag ik ook antwoord zou willen geven op je vragen, toch vind ik dat ik dat niet moet doen. jij moet je vragen stellen aan een daartoe geschoold persoon.

Waarom? Omdat alleen iemand met kennis van zaken een goed en onderbouwd antwoord kan geven op jouw vragen. Het is namelijk belangrijk dat de antwoorden worden gebaseerd op kennis over jouw persoon. Het bovenstaande is onvoldoende om die kennis op te bouwen. (denk aan bloedonderzoek, rusthartslag, max hartslag enz).

Jij zit nog in "de groei" en dan gaan de lang niet álle antwoorden, die voor senioren gelden, op .

Deze persoon kun je vinden bij een SMA centrum. Deze Sport Medisch Advies centra zijn er in het hele land. Zij kunnen een onderzoek doen en al jouw vragen maar ook meer beantwoorden.

Ik weet niet hoe jij verzekerd bent, wellicht via je ouders, maar je kunt bij je verzekering navragen of een bezoek aan een SMA centrum wordt vergoed (in mijn geval 1keer per jaar 100%).

Ik wens je heel veel plezier en een goede toekomst op de fiets.

pierre92
Forum-lid

pierre92 11 jan 2009 01:06

bedankt alvast voor het advies, ik begrijp dat de vragen mss wat lastig zijn te beantwoorden voor ongeschoolden. Dat SMA onderzoek lijkt me wel wat, ik zal even navragen in hoeverre ik daarvoor verzekerd ben!

Is het echt zo dat je maar tot je 18e blijft groeien? bedoel je daarmee harder fietsen of groeien in de lengte? Profs worden toch zeker ook elk jaar wat beter (tot hun 30e)?

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 11 jan 2009 11:42

Beste Pierre92,

Je groeit in lengt ongeveer tot je 18.

De ontwikkeling w.b.t. conditie, kracht en uithoudingsvermogen zijn afhankelijk van je lichamelijke mogelijkheden, maar dat die toenemen mag je verwachten.

Profs worden zeker beter tot een zekere leeftijd, maar bedenkt dat de profs de ideale sport bedrijven, met hun lichamelijke mogelijkheden. Dus Valverde is een slechte zwemmer maar heeft een lichaam dat uitstekend is toegerust voor wielrennen. Een uitzondering zijn dan Tienkampers en bijvoorbeeld triatleten die meerdere sporten goed beheersen.

Sporten is eerst plezier en pas als dat het geval is en je blijkt talent te hebben, kun je met goede begeleiding denken aan meer.

Veel succes en sport plezier

simic
Forum-lid

simic 11 jan 2009 12:51

[quote="Tour pretendent"]Hoe graag ik ook antwoord zou willen geven op je vragen, toch vind ik dat ik dat niet moet doen. jij moet je vragen stellen aan een daartoe geschoold persoon.

Waarom? Omdat alleen iemand met kennis van zaken een goed en onderbouwd antwoord kan geven op jouw vragen. Het is namelijk belangrijk dat de antwoorden worden gebaseerd op kennis over jouw persoon. Het bovenstaande is onvoldoende om die kennis op te bouwen. (denk aan bloedonderzoek, rusthartslag, max hartslag enz).

Jij zit nog in "de groei" en dan gaan de lang niet álle antwoorden, die voor senioren gelden, op .

Deze persoon kun je vinden bij een SMA centrum. Deze Sport Medisch Advies centra zijn er in het hele land. Zij kunnen een onderzoek doen en al jouw vragen maar ook meer beantwoorden.

Ik weet niet hoe jij verzekerd bent, wellicht via je ouders, maar je kunt bij je verzekering navragen of een bezoek aan een SMA centrum wordt vergoed (in mijn geval 1keer per jaar 100%).

Ik wens je heel veel plezier en een goede toekomst op de fiets.[/quote]

Je kunt gerust wel advies aannemen van ons hoor:d Je word er niet slechter van.
Zorg dat je een goede verdeling zoekt in duur en intensieve trainingen. Ik denk dat het niet te veel km's voor je zijn. Ik ben nu 18j en toen ik zoveel jaar was fietste ik ook ongeveer zoveel.
Pas ook goed erop dat je schoolwerk er niet onder gaat lijden!

pierre92
Forum-lid

pierre92 11 jan 2009 20:59

Nee, ik merk op de een of andere manier dat ik ook meer gemotiveerd ben voor school, meer gedisciplineerd. Komt door het fietsen. Door het fietsen wordt je harder...

_balenbc2_
Forum-lid

_balenbc2_ 18 jan 2009 00:28

vanaf dat je ochtendpols hoger is als 5 slagen van je normale (uitgerust) ochtendpols moet je je trainingen terug schroeven en het wat kalmer aan doen!!

henk-jan
Forum-lid

henk-jan 19 jan 2009 20:18

Maar als je graag wedstrijden wilt gaan fietsen zal je toch ook wel lid worden van een wielrenvereniging denk ik.
En daar hebben ze (bijna) zeker wel de kennis om jouw vragen te beantwoorden.
+ het voordeel dat je andere jongens van jouw leeftijd spreekt en met hun fietst en dan zie je ook weer hoe hun dat doen.
Succes.

geertjan5
Forum-lid

Gebruikersavatar geertjan5 03 feb 2009 23:43

Volgens mij ben ik een beetje een dubbel persoon van jou.
Ik ben ook 16 en ook helemaal gek fietsen. Zelfs zo gek dat mijn vrienden er gek van worden.
Ik heb het spul allemaal goed voor elkaar (racefiets en kleding). Maar ik fiets nu zeker geen 450 kilometer in de week.
Mijn advies voor jou is:
- Luister naar je lichaam niet naar tellertjes.
- Fiets jezelf niet elke keer helemaal tot het laatste gaatje
- Kijk overal rond qua materiaal, blessures en trainingsprogramma's dit forum helpt je een hoop
- Leer van ouderen die al langer fietsen (Maar geloof niet alles meteen zoek het eerst wel uit en kijk eerst of het bij jou van toepassing is)
- Lees boeken en bladen over wielrennen

Er staat ook nog:
-Op m'n racefiets staat onderhand 7500 km (3500 van vorige eigenaar), is er niet het een en ander toe aan vervanging? (cassette, banden)
Dat betekent dat je zelf 4000 hebt gefietst in wat voor een tijd? Maar ik zal zeker wat vervangen. Daarvoor moet je toch even iemand laten kijken denk ik als daar zelf nog niet veel van weet. (dat leer je wel snel)
Als je vragen hebt PM je me maar
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

davidtwc
Forum-lid

davidtwc 03 feb 2009 23:51

Ik denk dat je niet teveel traint.
Winterprogamma:
Ben zelf 17 jaar doe tot eind feb 2 keer per week krachtraining/spinning.
Daarnaast dinsdag 2 uurtjes 33 km/h gem ongeveer
Woensdag uurtje anderhalf rustig uitfietsen. gem 30 km/h
Donderdag 2 uurjtes 33 km/h ongeveer.
Zaterdag duurtraining 100 km ong 3 uurtjes of trainingswedstrijd
Zondag trainingswedstrijd

Daarnaast is het belangrijk als je wedstrijden wilt gaan rijden dat je duurvermogen en snelheid opdoet.

De meeste groei komt ook pas na een tijdje. Licht er ook aan hoe je lichaam groeit.
Als je bv 20 cm in een half jaar groeit. Zijn je spieren pas een stuk later meegegroeit

moustache
Forum-lid

moustache 04 feb 2009 11:06

[quote="Davidtwc"]
Daarnaast dinsdag 2 uurtjes 33 km/h gem ongeveer
Woensdag uurtje anderhalf rustig uitfietsen. gem 30 km/h
Donderdag 2 uurjtes 33 km/h ongeveer.
[/quote]

Mag ik vragen in wat voor een zones jij rijdt?
Rustig uitfietsen met 30 gem. als je thuis komt... dat vind ik nogal wat.

Plaats reactie