Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Maat tov MTB

philippevk
Forum-lid

philippevk 10 jan 2009 00:57

Hey allemaal,

Dit is mijn eerste post, en meteen een vraag waar ik zelf niet uitkom, en waarop ik het antwoord niet snel kan vinden.

Ik wil graag een racefiets voor naast het MTB'en (in groningen trainen op een MTB, tja) en aangzien ik niet het budget heb om te kopen wat ik wil bij een LBS moet het tweede hands of via het WWW (ken het risico).

Nu mijn vraag qua maatvoering:
-zitbuis snap ik en zal niet veel verschillen van MTB (en is ondergeschikt)
-maar de bovenbuis..... is van de meeste racers korter. Hoe kan je de bovenbuis nu vergelijken met die van een MTB. Ik neem aan dat het feit dat je je handen laat rusten op de remgrepen een cm of 2 uitmaakt?
dus:
-mijn MTB heeft een bovenbuis van 59.7 met een stuurpen van 100
is een racer vmet bovenbuis van 57.5 met een stuurpen van 100 dan vergelijkbaar? Of is het verschil groter en moet ik korter gaan zitten? (MTB is redelijk kort maar niet overdreven).
Doel van racefiets:
-toertochten 100+km
-gericht trainen
-GEEN wedstrijden

perik
Forum-lid

perik 10 jan 2009 11:40

Voor de racefiets kiest inderdaad zowat iedereen voor een wat kortere bovenbuis. Dit komt door de andere bouw van het stuur en de iets verschillende houding. Hoe dat precies uitpakt is natuurlijk persoonlijk, maar meestal is het lengteverschil een cm of 3. Ikzelf heb een mtb met 60.5cm bovenbuis en 11cm stuurpen; en een racefiets met 57.5cm bovenbuis en 12cm stuurpen.

Plaats reactie