Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

R-SYS Recall

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 feb 2009 21:39

Je zou je ongelijk maar toe moeten geven... Ik ben wel benieuwd met welke wielen jij allemaal gereden hebt, want Shamal's, Eurussen, enz rijden allemaal zeker niet slechter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mspoon
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 15 jul 2007 11:52

mspoon 04 feb 2009 23:24

Een conclusie van iemand die nog nooit met R-Sys wielen heeft gereden.
Dat is nou ook het bedroevende van een forum, iedereen kan er iets neer zetten zonder het te onderbouwen.
Orbea Orca, What Else?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 feb 2009 23:32

Waarop baseer jij jezelf dat ik nooit met R-Sys wielen heb gereden? Maar goed het feit dat je mij niet tegenspreekt zegt wel genoeg over jouw ervaringen met andere wielsets in 't zelfde segment.

Carbon spaken in deze vorm zijn nergens goed voor, behalve dat 't makkelijk is voor de marketingafdeling. Dat de dingen levensgevaarlijk zijn stap je wel erg makkelijk overheen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mspoon
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 15 jul 2007 11:52

mspoon 04 feb 2009 23:55

Carbon spaken hebben zich zelf wel bewezen qua stijfheid, gewicht en aanzetten.
Aerodynamica is wat minder maar dat doet teniet tegen de plus punten.
Deze breken nou toevallig eerder, dat is per maart niet meer het geval.
Shamal's, zeker goede wielen maar naar mijn mening fiets ik het fijnst met bovengenoemde punten op de R-Sys wielen zoals zo velen tevreden gebruikers.
Dat is mijn gebruikerservaring, kun jij ook jouw gebruikerservaring tussen de R-Sys wielen en de Shamal's, Eurussen met ons delen.
Orbea Orca, What Else?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 05 feb 2009 00:04

In het blad TOUR stond in een artikel, dat er carbon spaken uit een wielset gebroken waren, puur en alleen omdat enkele fietsen tegen elkaar geparkeerd stonden. Dat vind ik ook niet zo'n heel prettig idee.....


Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 feb 2009 01:04

mspoon schreef:Carbon spaken hebben zich zelf wel bewezen qua stijfheid, gewicht en aanzetten.

Ben ik wel benieuwd naar de onderbouwing daarvan. Jij hecht daar immers zoveel waarde aan dat er niet zo maar van alles wordt geroepen. Zonder carbon spaken kan je ook gewoon een licht en stijf wiel maken. Het gewicht van die carbon spaken is volgens mij helemaal niet lager dan van een goede stalen spaak (aerolite bijv)...

De R-sys'en reden overigens prima, behoorlijk vergelijkbaar met die andere 2 wielsets die je noemt. De slechte aerodynamica kan je niet voelen, die kan je enkel goed constateren in een windtunnel. Maar goed, de veiligheid is in het geding. Sommige kwamen een jaar eerder dan Mavic al tot die conclusie ;) Daarnaast is de prijs onevenredig hoog in vergelijking met vergelijkbare wielsets (die allen beter scoren qua aerodynamica).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 05 feb 2009 01:21

Hoi,

Ik vind dat Mavic zich dood moet schamen om zo'n 'kermis product' op de markt te brengen en hoop dat de schade-clames in Amerika zó hoog op lopen dat de winst van de verkoop van deze wielen tot nul herleid worden.

Het is toch treurig als je ziet wat voor een ongelukken deze rotzooi kan veroorzaken of niet soms.
Wat mij betreft kunnen de Fransen dit mislukte product in dezelfde hangaar zetten waar die andere mislukking van de eeuw geparkeerd staat, ja bij de Concorde dus !
Op zulke producten zit men niet echt te wachten lijkt mij dus afblijven is de boodschap en dit voor je eigen veiligheid.;)
Er zijn alternatieven genoeg voor deze ondingen kijk b.v. maar naar de Mavic Ksyrium SL Premium of naar het prachtige Campy wielen gamma.
En die blijven gegarandeerd wél heel hoor.

Grtz,
Morel.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 05 feb 2009 01:49

Hoi,
De slechte aerodynamica kan je niet voelen, die kan je enkel goed constateren in een windtunnel. Daarnaast is de prijs onevenredig hoog in vergelijking met vergelijkbare wielsets (die allen beter scoren qua aerodynamica).


Sommige mensen schijnen echt een overschot aan Watts in de benen te hebben....

Als ik, als arme vijftig+er met men oude Gipiemmes met hun boomstammen van (ronde) spaken erop uit trek of ik haal de Neutronnetjes even uit de kelder dan voel ik in alle geval wel dat 40km per uur aanhouden me een pak lastiger is met de Gipiemmes dan met de Neutrons.

Ook al lijkt het misschien appelen met peren vergelijken ik kan me niet van de indruk ontdoen dat sommigen zich wel heel conservatief optstellen maar op de keper bescouwd maken al die kleine beetjes wel een groot geheel.

Je kan toch moeilijk gaan stellen dat noch aerodynamica, noch wrijving, noch rolweerstand enige negatieve invloed op de prestatie van een renner kunnen hebben?

Dat de R-Sys heel specifieke wielen zijn die voor heel specifieke doeleinden zijn bedacht lijkt me wel klaar als een klontje maar suggereren dat ronde spaken (zeker met de dikte van de R-SYS wielen) enkel in de windtunnel uitblinken door hun gebrek aan aerodynamisch gedrag lijkt me toch al te overdreven.

Of is daar ook een onderbouw voor?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 feb 2009 12:39

Al die kleine beetjes maken zeker samen idd zeker uit. Een setje karre wielen, met stugge trainingsbandjes, een niet optimaal gesmeerde ketting, lagers die wat stroef lopen en je komt voor geen meter meer vooruit.
Het verschil in snelheid (rechtdoor) tussen zeg een Conti GP en een GP4000S of een Veloflex, is vrij duidelijk te merken.

Maar ja als iemand gaat beweren dat ze 't verschil kunnen merken tussen een goed gesmeerd kogel lager en een keramisch lager, dat gaat er bij mij niet in.
Ondanks dat de R-Sysen heel on-aerodynamisch zijn, zijn ze bijv in vergelijking met een laag 36 spaaks wiel nog altijd een stuk aerodynamischer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 05 feb 2009 13:12

Zouden de R-syssen echt een stuk aerodynamischer zijn dan een standaard 36 spaaks wiel? Dat lijkt me sterk. Op Roues artisanales is een aerodynamische test gedaan en daar komt een R-sys wel een stuk slechter uit de test dan bijvoorbeeld een Mavic Aksium. Ok, dat is geen 36 spaaks wiel, maar slechts 20 (in het voorwiel). Het verschil is een 4 Watt voor 50 km/h. Dat verschil zal tenoet worden gedaan door meer spaken, maar dan nog lijkt het me onwaarschijnlijk dat de R-sys veel beter zal doen.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 05 feb 2009 13:13

Hoi,

De gekende truukjes van vroeger om een baanfiets of een tijdritfiets te tunen waren o.a. het lagervet vervangen door olie, lagerverzegeling (bij baanfietsen al vaak niet eens aanwezig) eruitgooien, kogeltje minder in het lager, enz.
Dat was met stalen lagers en je deed dat enkel voor specifieke koersen en disciplines want het was bepaald slijtig voor je lagers.

Vandaag kan je zelfs elke koers gaan rijden met een fiets die nog beter is getuned zonder dat je de lagers in de vernieling helpt.

Ik zal er wellicht niet veel sneller door gaan maar anderzijds zie ik er ook niks mis mee.

Met R-Sys wielen ga misschien (?) sneller een helling op maar hoeveel ritten zijn er waar je enkel bergop gaat?
Hoeveel 36 spaaks wielen zie je nog rijden in bergritten?

Sorry, maar dan zie ik toch meer heil in een ceramisch lager dan in een R-SYS setje....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 05 feb 2009 22:37

Jaar geleden heb ik getwijfeld tussen R-Sys of Fulcrum Zero Racing. In het grijze verleden had ik al eens problemen met peperdure Mavic's en kwam toen tot de conclusie dat Mavic in het duurste segment niets te zoeken heeft: breke beentjes. De opgedane ervaring heeft bij mij de doorslag gegeven: Fulcrum. Als je die spaakbreuken ziet en de valpartijen daaruit volgend, dan ga je daar toch niet lekker mee de weg op. Althans, ik zou daar geen toertje meer mee maken, laat staan een afdaling. Vraag: Wie van de R-Sys bezitters op dit forum heeft de relevante problemen ervaren?
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Plaats reactie