Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 18 feb 2011 21:23

Het zou eigenlijk hetzelfde zijn, als ik op mijn werk weer met een stencilapparaat ging werken.
Een hoop onnodig extra werk, en vooral erg veel troep.

trecimelavaredo
Forum-lid

trecimelavaredo 18 feb 2011 21:41

kook ook nog steeds uit. niets mis mee.
heb nog een paar blikken Castrol kettingvet, inderdaad uit de tijd dat deze gebruikt werden voor de motorkettingen. Heb onlangs 20.000 km met 2 kettingen dura-ace, 1 pignon en 1 versleten binnenblad gedaan. Consequent om de 500 km wisselen (sram of kmc link), goed vetvrij maken in de benzine, uitkoken in de schuur, uit laten druppen, overtollig vet eraf vegen met een doek en gaan. En als je het te veel moeite kost dan doe je iets niet goed.
Het is tegenwoordig misschien niet meer nodig, maar de methode is nog steeds perfect!
succes mannen.
rap trappe

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 18 feb 2011 22:03

Een ketting die gesmeerd is met olie schoonmaken door er met een lap overheen te vegen en die je vervolgens weer smeert met olie betekend dat je de harde vuildeeltjes verplaatst naar de ruimtes tussen de rollertjes met als gevolg slijtage. Vroeger heb ik dat ook gedaan en ik weet nog goed dat ik dan altijd een licht knarsend geluid hoorde bij het draaien aan de trappers.

Dan lijkt mij uitwassen en vervolgens uitkoken en er 500km helemaal niet meer aankomen zo gek nog niet...
Uitkoken lijkt op zich achterhaald en veel werk, maar al met al minder werk dan iedere keer met een lap en olie knoeien.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2011 22:20

Ik heb echt met verbazing de posts zitten lezen.
Wat een ongelofelijke zonde van de tijd en moeite. Gewoon netjes bijhouden, af en toe een druppeltje olie/wax op de ketting en klaar is Kees.
Onbegrijpelijk.
Less is bore

pinaride
Forum-lid

Gebruikersavatar pinaride 18 feb 2011 22:26

Daniel1975 schreef:Ik heb echt met verbazing de posts zitten lezen.
Wat een ongelofelijke zonde van de tijd en moeite. Gewoon netjes bijhouden, af en toe een druppeltje olie/wax op de ketting en klaar is Kees.
Onbegrijpelijk.

+1
Ik kook liever een lekkere maaltijd i.p.v. m'n fietsketting. Idd zonde van de tijd en de moeite. Zelfs mijn winter-woon-werk fietsketting loopt mooi stil en soepel door deze gewoon 'n beetje schoon te houden.
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2011 22:27

Pinaride schreef: Zelfs mijn winter-woon-werk fietsketting loopt mooi stil en soepel door deze gewoon 'n beetje schoon te houden.

Idem voor mijn atb-ketting. Ik slijt meer diskremblokken dan kettingen.....
Less is bore

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 18 feb 2011 23:03

Zonde van de tijd en moeite geld dan voor de meesten. Die hebben ook gelijk. Maar personen die kettingen koken beleven daar veel voldoening aan en vinden het geen verloren tijd en te veel werk.

trecimelavaredo
Forum-lid

trecimelavaredo 18 feb 2011 23:25

Hoezo kost veel tijd? vuile ketting 's-nachts in potje benzine en is 's-ochtends schoon. kost bij mij geen tijd. En terwijl ik een nieuwe tube kit, een vers stuurlintje wikkel, of de wielen even naricht pruttelt het kookplaatje met de ketting in het vet. Klaar, gewoon tijdens een periodieke poetsbeurt.
Hoe lang gaat jullie pignon / ketting combinatie mee? Hebben jullie wel eens uitgekookt?
sterkte.
rap trappe

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 18 feb 2011 23:31

als ik wil rij ik een heel seizoen door met een ketting/casette combinatie.
Belangrijk is gewoon dat je de boel vervrij en schoon houd, ketting met kettingwax insmeren in laten drogen en schoon poetsen, dat gaat gewoon even lang mee als dan dat je de boel gaat uitkoken ed.
Ga vooral je gang maar voor de duurzaamheid schiet het niet op.
mijn Flickr

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 18 feb 2011 23:31

trecimelavaredo schreef:Hoezo kost veel tijd? vuile ketting 's-nachts in potje benzine en is 's-ochtends schoon. kost bij mij geen tijd. En terwijl ik een nieuwe tube kit, een vers stuurlintje wikkel, of de wielen even naricht pruttelt het kookplaatje met de ketting in het vet. Klaar, gewoon tijdens een periodieke poetsbeurt.
Hoe lang gaat jullie pignon / ketting combinatie mee? Hebben jullie wel eens uitgekookt?
sterkte.

Ik vind dat je echt helemaal gelijk hebt.
(Al ben ik zelf meer een voorstander van het koud waxen)

trecimelavaredo
Forum-lid

trecimelavaredo 18 feb 2011 23:42

hoeveel kilometer rij je voordat je combinatie versleten is jaapio?
rap trappe

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 18 feb 2011 23:45

Lang, heel lang.
Maar aangezien ik wedstrijdrenner ben wissel ik veel wielen en vervang ik draaiende delen net even iets vaker als normaal ;)
mijn Flickr

Plaats reactie