Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

.

trecimelavaredo
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2010 17:25

trecimelavaredo 18 feb 2011 23:46

waarom vervang je ze iets vaker dan normaal? slijtage?
rap trappe

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 19 feb 2011 00:11

trecimelavaredo schreef:waarom vervang je ze iets vaker dan normaal? slijtage?


Preventief vervangen bedoeld Japie.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 19 feb 2011 00:12

Daniel1975 schreef:
Pinaride schreef: Zelfs mijn winter-woon-werk fietsketting loopt mooi stil en soepel door deze gewoon 'n beetje schoon te houden.

Idem voor mijn atb-ketting. Ik slijt meer diskremblokken dan kettingen.....


En zelfs die remblokken slijt ik amper mits je ze echt goed, heel goed heet stookt. Maar kettingen uitkoken is idd echt zo niet nodig.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 19 feb 2011 01:50

Hoi,
litespeed schreef:Droge doek en wrijven maar. Hij hoeft niet om je nek! ;)

Daniel1975 schreef:Ik heb echt met verbazing de posts zitten lezen.
Wat een ongelofelijke zonde van de tijd en moeite. Gewoon netjes bijhouden, af en toe een druppeltje olie/wax op de ketting en klaar is Kees.
Onbegrijpelijk.


Geen van beiden rijden dus met een nette ketting rond met alle onnodige slijtage en zodoende verkorte levensduur.

Wat mij verbaast is dat er nog mensen de tijd nemen om met respect hun spullen te onderhouden.
Ik dacht al lang dat ik de enige was die begrepen had dat een wegwerpmaatschappij ook iets om weg te werpen was.

Uitkoken is wellicht "over the top" maar als je denkt dat je een ketting zuiver houdt door er een doekje overheen te halen kom je wel flink bedrogen uit.

Het alternatief, een ketting reinigen met chemisch spul is dan ook niet zo gezond maar ondertussen zijn er wel natuurlijke extracten (zoals uit citrus peulen) die zeer grondig werken en niet schadelijk zijn voor de gezondheid.

Dat gezegd, die Putoline stonk destijds (of misschien nog steeds) als een stinkdier.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 19 feb 2011 09:48

fdegrove schreef:Geen van beiden rijden dus met een nette ketting rond met alle onnodige slijtage en zodoende verkorte levensduur.

Tuurlijk. Trek vooral conclusies op basis van 1 zo'n quote... Is het niet wat frisjes daar, hoog op je troon...?

;)

eelcoz

eelcoz 19 feb 2011 10:14

Bij mij is het gewoon een kwestie van voordelen tegenover nadelen zetten. Ok, mn ketting slijt nu misschien iets harder, maar dat scheelt me veel tijd en gedoe. Die tijd besteed ik liever aan fietsen. In de winter doe ik nauwelijks iets aan mn fiets, dat ding ziet er nu dan ook niet uit, zo smerig. Er liggen al een nieuwe cassette÷ketting klaar voor het voorjaar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27994
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 feb 2011 10:19

Precies, poetsen moet vooral tijdsefficiënt zijn. Dan maar 1000 km minder lang doen met een ketting. Ik koop mijn KMC kettingen voor 16 euro en ik vervang ze elke 3000 km. Op jaarbasis dus minder dan € 50, dus waar hebben we het over?

@ eelcoz

Als je nog hulp en/of uitleg nodig hebt dan hoor ik het wel. Ik heb ook alle tools.

Voor wat betreft die vieze fiets, heb ik ook nog een goede tip. Zowel bij de Shell Paddepoel als de Total bij Peize heb je een hogedrukspuit waarmee je voor 1 euro binnen 5 minuten je fiets mooi kunt schoonmaken. Thuis even de ketting drogen en smeren en klaar is kees.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 19 feb 2011 10:34

Wat ik altijd begrepen heb is dat je de boel van binnen moet smeren.
Je hebt dus een wax/olie nodig die bij insmeren in de schakels dringt want daar slijt de ketting, de busjes worder ruimer doordat de pennetjes (die ook slijten) er constant in heen en weer bewegen.
Op het moment dat de wax in de ketting is doorgedrongen, poets je de buitenkant van de ketting goed droog.
Als je dat niet doet dan trekt je ketting vuil aan en dan krijg je onnodige slijtage, vette kettingen zul je dus bij mij niet tegen komen.

wax en droog poetsen vind ik de beste methode, zo hou je de boel schoon maar toch goed gesmeerd.
mijn Flickr

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 19 feb 2011 10:35

havana schreef: Ik koop mijn KMC kettingen voor 16 euro en ik vervang ze elke 3000 km. Op jaarbasis dus minder dan € 50, dus waar hebben we het over?


een dura-ace aan 25 €, 15.000 km per jaar, 3000 km per ketting = 125 €. Heb ik daar nog niet bijgerekend een extra cassette + dat je in de tussentijd ook met een ketting rijdt die niet optimaal bolt.

Nu ik gooi geen steen naar diegenen die zeggen enkel afkuisen en mooi is ie. Ik stel alleen vast dat dit bij mij niet lukt (kan zijn omwille van mijn verkeerd smeer-programma) en als ik andere fietsen bekijk dat ik blijkbaar niet de enige ben.

Ook niet vergeten dat er een groot verschil tussen hen die enkel met droog weer rijden en zij die bijna elke dag, ongeacht het weer, op de baan zitten.

Uitkoken is misschien idd de meest verregaande stap. Maar ikzelf wil misschien nog wel eens proberen om een, met petrol, uitgespoelde ketting enkel te behandelen met squirt lube. Misschien blijft de boel zo wat properder.

iig vind ik dit een onderwerp waar we toch wat meer aandacht mogen aan besteden. Gezien de vele vuile ketting die ik dikwijls zie + de steeds wederkerende topics over hetzelfde onderwerp. Wat ik vooral mis is FOTO's van kettingen en cassette NA een rit. Want wat de één proper noemt zou best voor anderen vuil kunnen zijn.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 feb 2011 10:46

Ik verbaas me toch sterk over al dit gedoe. Ik zie hier boven weer het advies van Squirt langs komen, ik heb 't spul de afgelopen 2 weken nog een kans gegeven. Maar nu is het echt klaar, ketting loopt heel mooi stil de 1e 2 uur nadat de ketting met een overvloedige hoeveelheid is gesmeerd en daarna begint 't meer herrie te maken. Voeg je vervolgens een miniem beetje olie toe, dan heb je een onwaarschijnlijk smerige ketting.

Een ketting schoonmaken door 'm in de wasbenzine te gooien is een koud kunstje, probleem daarna is om weer smeermiddel weer echt in de ketting te krijgen. Een KMC ketting krijg je bijvoorbeeld heel lastig weer fatsoenlijk stil.
Ik smeer m'n kettingen al jaren met Pedros Extradry. Voordat ik m'n ketting smeer maak ik de buitenkant schoon met een doek met ontvetter, cassette en kettingbladen ff snel kuisen. Als het droog is doe ik dat ong 1 keer per week in het seizoen. Alles is zo mooi schoon en het loopt stil.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 19 feb 2011 11:49

Amclassic-fan schreef:Ik zie hier boven weer het advies van Squirt langs komen


Ik zeg ook maar wat hoor :p
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

torro
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 21 apr 2008 10:54

torro 19 feb 2011 12:11

Amclassic zegt het ik ook de beste ervaring meee

Plaats reactie