.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 06 jun 2010 17:25
waarom vervang je ze iets vaker dan normaal? slijtage?
rap trappe
trecimelavaredo schreef:waarom vervang je ze iets vaker dan normaal? slijtage?
Preventief vervangen bedoeld Japie.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel1975 schreef:Pinaride schreef: Zelfs mijn winter-woon-werk fietsketting loopt mooi stil en soepel door deze gewoon 'n beetje schoon te houden.
Idem voor mijn atb-ketting. Ik slijt meer diskremblokken dan kettingen.....
En zelfs die remblokken slijt ik amper mits je ze echt goed, heel goed heet stookt. Maar kettingen uitkoken is idd echt zo niet nodig.
Hoi,
Geen van beiden rijden dus met een nette ketting rond met alle onnodige slijtage en zodoende verkorte levensduur.
Wat mij verbaast is dat er nog mensen de tijd nemen om met respect hun spullen te onderhouden.
Ik dacht al lang dat ik de enige was die begrepen had dat een wegwerpmaatschappij ook iets om weg te werpen was.
Uitkoken is wellicht "over the top" maar als je denkt dat je een ketting zuiver houdt door er een doekje overheen te halen kom je wel flink bedrogen uit.
Het alternatief, een ketting reinigen met chemisch spul is dan ook niet zo gezond maar ondertussen zijn er wel natuurlijke extracten (zoals uit citrus peulen) die zeer grondig werken en niet schadelijk zijn voor de gezondheid.
Dat gezegd, die Putoline stonk destijds (of misschien nog steeds) als een stinkdier.
Ciao,
litespeed schreef:Droge doek en wrijven maar. Hij hoeft niet om je nek!
Daniel1975 schreef:Ik heb echt met verbazing de posts zitten lezen.
Wat een ongelofelijke zonde van de tijd en moeite. Gewoon netjes bijhouden, af en toe een druppeltje olie/wax op de ketting en klaar is Kees.
Onbegrijpelijk.
Geen van beiden rijden dus met een nette ketting rond met alle onnodige slijtage en zodoende verkorte levensduur.
Wat mij verbaast is dat er nog mensen de tijd nemen om met respect hun spullen te onderhouden.
Ik dacht al lang dat ik de enige was die begrepen had dat een wegwerpmaatschappij ook iets om weg te werpen was.
Uitkoken is wellicht "over the top" maar als je denkt dat je een ketting zuiver houdt door er een doekje overheen te halen kom je wel flink bedrogen uit.
Het alternatief, een ketting reinigen met chemisch spul is dan ook niet zo gezond maar ondertussen zijn er wel natuurlijke extracten (zoals uit citrus peulen) die zeer grondig werken en niet schadelijk zijn voor de gezondheid.
Dat gezegd, die Putoline stonk destijds (of misschien nog steeds) als een stinkdier.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
fdegrove schreef:Geen van beiden rijden dus met een nette ketting rond met alle onnodige slijtage en zodoende verkorte levensduur.
Tuurlijk. Trek vooral conclusies op basis van 1 zo'n quote... Is het niet wat frisjes daar, hoog op je troon...?
Bij mij is het gewoon een kwestie van voordelen tegenover nadelen zetten. Ok, mn ketting slijt nu misschien iets harder, maar dat scheelt me veel tijd en gedoe. Die tijd besteed ik liever aan fietsen. In de winter doe ik nauwelijks iets aan mn fiets, dat ding ziet er nu dan ook niet uit, zo smerig. Er liggen al een nieuwe cassette÷ketting klaar voor het voorjaar.
Precies, poetsen moet vooral tijdsefficiënt zijn. Dan maar 1000 km minder lang doen met een ketting. Ik koop mijn KMC kettingen voor 16 euro en ik vervang ze elke 3000 km. Op jaarbasis dus minder dan € 50, dus waar hebben we het over?
@ eelcoz
Als je nog hulp en/of uitleg nodig hebt dan hoor ik het wel. Ik heb ook alle tools.
Voor wat betreft die vieze fiets, heb ik ook nog een goede tip. Zowel bij de Shell Paddepoel als de Total bij Peize heb je een hogedrukspuit waarmee je voor 1 euro binnen 5 minuten je fiets mooi kunt schoonmaken. Thuis even de ketting drogen en smeren en klaar is kees.
@ eelcoz
Als je nog hulp en/of uitleg nodig hebt dan hoor ik het wel. Ik heb ook alle tools.
Voor wat betreft die vieze fiets, heb ik ook nog een goede tip. Zowel bij de Shell Paddepoel als de Total bij Peize heb je een hogedrukspuit waarmee je voor 1 euro binnen 5 minuten je fiets mooi kunt schoonmaken. Thuis even de ketting drogen en smeren en klaar is kees.
Wat ik altijd begrepen heb is dat je de boel van binnen moet smeren.
Je hebt dus een wax/olie nodig die bij insmeren in de schakels dringt want daar slijt de ketting, de busjes worder ruimer doordat de pennetjes (die ook slijten) er constant in heen en weer bewegen.
Op het moment dat de wax in de ketting is doorgedrongen, poets je de buitenkant van de ketting goed droog.
Als je dat niet doet dan trekt je ketting vuil aan en dan krijg je onnodige slijtage, vette kettingen zul je dus bij mij niet tegen komen.
wax en droog poetsen vind ik de beste methode, zo hou je de boel schoon maar toch goed gesmeerd.
Je hebt dus een wax/olie nodig die bij insmeren in de schakels dringt want daar slijt de ketting, de busjes worder ruimer doordat de pennetjes (die ook slijten) er constant in heen en weer bewegen.
Op het moment dat de wax in de ketting is doorgedrongen, poets je de buitenkant van de ketting goed droog.
Als je dat niet doet dan trekt je ketting vuil aan en dan krijg je onnodige slijtage, vette kettingen zul je dus bij mij niet tegen komen.
wax en droog poetsen vind ik de beste methode, zo hou je de boel schoon maar toch goed gesmeerd.
mijn Flickr
havana schreef: Ik koop mijn KMC kettingen voor 16 euro en ik vervang ze elke 3000 km. Op jaarbasis dus minder dan 50, dus waar hebben we het over?
een dura-ace aan 25 , 15.000 km per jaar, 3000 km per ketting = 125 . Heb ik daar nog niet bijgerekend een extra cassette + dat je in de tussentijd ook met een ketting rijdt die niet optimaal bolt.
Nu ik gooi geen steen naar diegenen die zeggen enkel afkuisen en mooi is ie. Ik stel alleen vast dat dit bij mij niet lukt (kan zijn omwille van mijn verkeerd smeer-programma) en als ik andere fietsen bekijk dat ik blijkbaar niet de enige ben.
Ook niet vergeten dat er een groot verschil tussen hen die enkel met droog weer rijden en zij die bijna elke dag, ongeacht het weer, op de baan zitten.
Uitkoken is misschien idd de meest verregaande stap. Maar ikzelf wil misschien nog wel eens proberen om een, met petrol, uitgespoelde ketting enkel te behandelen met squirt lube. Misschien blijft de boel zo wat properder.
iig vind ik dit een onderwerp waar we toch wat meer aandacht mogen aan besteden. Gezien de vele vuile ketting die ik dikwijls zie + de steeds wederkerende topics over hetzelfde onderwerp. Wat ik vooral mis is FOTO's van kettingen en cassette NA een rit. Want wat de één proper noemt zou best voor anderen vuil kunnen zijn.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik verbaas me toch sterk over al dit gedoe. Ik zie hier boven weer het advies van Squirt langs komen, ik heb 't spul de afgelopen 2 weken nog een kans gegeven. Maar nu is het echt klaar, ketting loopt heel mooi stil de 1e 2 uur nadat de ketting met een overvloedige hoeveelheid is gesmeerd en daarna begint 't meer herrie te maken. Voeg je vervolgens een miniem beetje olie toe, dan heb je een onwaarschijnlijk smerige ketting.
Een ketting schoonmaken door 'm in de wasbenzine te gooien is een koud kunstje, probleem daarna is om weer smeermiddel weer echt in de ketting te krijgen. Een KMC ketting krijg je bijvoorbeeld heel lastig weer fatsoenlijk stil.
Ik smeer m'n kettingen al jaren met Pedros Extradry. Voordat ik m'n ketting smeer maak ik de buitenkant schoon met een doek met ontvetter, cassette en kettingbladen ff snel kuisen. Als het droog is doe ik dat ong 1 keer per week in het seizoen. Alles is zo mooi schoon en het loopt stil.
Een ketting schoonmaken door 'm in de wasbenzine te gooien is een koud kunstje, probleem daarna is om weer smeermiddel weer echt in de ketting te krijgen. Een KMC ketting krijg je bijvoorbeeld heel lastig weer fatsoenlijk stil.
Ik smeer m'n kettingen al jaren met Pedros Extradry. Voordat ik m'n ketting smeer maak ik de buitenkant schoon met een doek met ontvetter, cassette en kettingbladen ff snel kuisen. Als het droog is doe ik dat ong 1 keer per week in het seizoen. Alles is zo mooi schoon en het loopt stil.
Amclassic-fan schreef:Ik zie hier boven weer het advies van Squirt langs komen
Ik zeg ook maar wat hoor :p
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;