Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tikkend geluid crank/bottom bracket

hnicov
Forum-lid

hnicov 16 feb 2011 22:32

Materiaal: Deore Cranks en bottom bracket. Fiets nog maar weinig op gefietst.

Heb het forum gezocht naar lotgenoten en heb de tips zoveel mogelijk opgevolgd.
Alles gedemonteerd, bottom bracket gemonteerd met loodgieterstape, ingevet, bouten tandwielen proberen aan te draaien, maar zitten al vast. Cranks gemonteerd met vet en anti-seizepasta. Zadelpen is 't ook niet.
Vandaag vol goede moed op de fiets gestapt na sleutelen, maar helaas werd mijn uur fietsen weer bedorven door het getik.
Bij belasten onstaat de tik en als die er eenmaal is, dan kan ik één omwenteling zonder kracht ook een tik opwekken. Helaas niet als ik naast de fiets sta en 't ronddraai. Tik is op elk voorblad te horen.
Tik komt volgens mij van de rechter crank.
Kan de as in de rechter crank ook de tik veroorzaken of zit die vastgegoten o.i.d.?
Past een bottom bracket van deore XT ook i.c.m. de deore cranks? Misschien ga ik die dan maar vervangen.
Of de bouten van de tandwielen voor loshalen, invetten en weer monteren.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 17 feb 2011 18:07

Je vermeldt cranks en bottom bracket. Dus een losse trapas neem ik aan. In dat geval kun je ook een ander bb monteren in combinatie met hetzelfde crankstel. De vraag is of dat wat oplost.
Loodgieterstape helpt een half uur tegen kraken tikken enz. dat ontstaat door te veel speling tussen de schroefdraad in het bracket en die op de cups van de trapas. De dikke alu buizen-klankkast doet de rest. Zelfs de oude methode met hennepvezels werkt op termijn niet, de vezels verplaatsen zich en na maanden is er weer metaal/metaal contact met het gevreesde gevolg. Ik heb zelf na diverse experimenten de volgende oplossing bedacht en uitgetest. Breng een dun laagje witte siliconenkit aan op de schroefdraad van de cups. Tevoren goed ontvetten! Laat goed uitharden, een week of zo. Monteer dan met montagepasta, om de montage te vergemakkelijken. Een deel van de siliconenkit draai je eruit.
Succes verzekerd. De kit gaat niet "wandelen" zoals de hennepvezels.

buurman
Forum-lid

buurman 17 feb 2011 18:15

ooit heb ik ook zoiets gehad was ervan overtuigs dat he ergens bij mijn cranks vandaan kwam. wist het eigenlijk wel zeker zelfde probleem als ik er naast stond en met de hand mijn pedaal rond draaien niks te horen.

bleek in mijn achterwiel de snelspanner niet strak genoeg had aangedraait....

hnicov
Forum-lid

hnicov 17 feb 2011 20:12

As (lager) is Hollowtech 2, van Shimano. De as zit aan de rechter crank vast.
Vandaag de tandwielen eraf gehaald en met vet gemonteerd. Helaas ook dat heeft niet geholpen. Snelspanner achterwiel is 't ook niet.
Als de hennepvezels op termijn niet helpen, maar eerst wel, dan kan ik dat eerst proberen. Is 't geluid dan (tijdelijk) weg, dan is de "as" de oorzaak en kan ik de siliconenmethode proberen. En anders weet ik 't niet meer, behalve dan misschien de as die vastzit in de rechter crank.

danoontje
Forum-lid

danoontje 18 feb 2011 00:04

Heb ooit een hele fietsvakantie met een tik rond gereden...zwaar irritant. Bij thuiskomst een druppeltje olie (per toeval) tussen de cranck en het pedaal gedaan en weg was de tik..

succes

ps. probeer de zoekfunctie eens, je bent niet de enige met een 'tik'
Anima Sana In Corpore Sano.

hnicov
Forum-lid

hnicov 18 feb 2011 01:40

Zoals in mijn begintekst vermeld, heb ik al gezocht binnen dit forum naar mensen met dezelfde tik en heb dus al tips opgevolgd. Ook pedalen zelf al onderhanden genomen. Tips blijven welkom. Deze tik verpest mijn plezier in 't fietsen.

stephan1
Forum-lid

stephan1 18 feb 2011 12:04

Ook ik heb ooit een half jaar met een tik rondgereden. Het wonderlijke was dat het na een uur fietsen minder werd. Heel lang gezocht, haast op mijn kop hangend aan het fietsen om te ontdekken waar het vandaan kwam. Ik veronderstelde toen, omdat het na een uur minder werd, dat het iets te maken kon hebben met onderdelen die op mekaar inwerkte en goed warmdraaide.

Bleek later gewoon sprake van een slechte bidonhouder in combinatie met een grote bidon die langzaam leeg gedronken werd..........

Succes met zoeken

danoontje
Forum-lid

danoontje 18 feb 2011 12:08

waar woon je? als je in de buurt bent mag je langsfietsen, twee zien/horen meer dan 1
Anima Sana In Corpore Sano.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 18 feb 2011 12:11

Herkenbaar.

zelf ook ooit een eeuwigheid bezig geweest een tik kwijt te raken. bleek het uiteindelijk de rits van mijn frametasje (woon-werkfiets) te zijn die tegen de buis tikte.... soms....

Vanochtend had ik ook opeens een tik in mijn fiets. maar die lijkt voor (voorvork voorwiel) vandaan te komen ook als ik niet trap. Het zoeken kan dus weer beginnen!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

hnicov
Forum-lid

hnicov 19 feb 2011 11:03

@danoontje: bedankt voor je aanbod, maar ik woon in twente en dat is best ver uit elkaar.

Gisteren nog even gefietst. Als ik alleen kracht zet met mijn rechter been en m'n linker been alleen gebruik voor 't ronddraaien, dan is er geen tik. Er wringt dus iets. Het is ook echt zo'n spanningstik (2 vlak na elkaar alleen aan de linker kant). Nu ga ik de spullen maar weer uit elkaar halen en de hollowtech lagerhouders met hennep in 't frame mointeren.
To be continued.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 19 feb 2011 16:01

hnicov schreef:@danoontje: bedankt voor je aanbod, maar ik woon in twente en dat is best ver uit elkaar.

Gisteren nog even gefietst. Als ik alleen kracht zet met mijn rechter been en m'n linker been alleen gebruik voor 't ronddraaien, dan is er geen tik. Er wringt dus iets. Het is ook echt zo'n spanningstik (2 vlak na elkaar alleen aan de linker kant). Nu ga ik de spullen maar weer uit elkaar halen en de hollowtech lagerhouders met hennep in 't frame mointeren.
To be continued.

Beweeg het zadel eens stevig heen en weer. Geen tik als je die naar links drukt? OK dan. Monteer de bracketbevestigingen met loctite oid na eerst alles vetvrij gemaakt te hebben.
( Hennep lijkt mij iets voor bejaarde loodgieters.) Soms kraakt de bevestiging van de bracketas ook enorm. Ik neem aan dat je je linker schoen en pedaal ook al hebt geïnspecteerd op kraken.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

mr.chrono
Forum-lid

mr.chrono 19 feb 2011 16:16

Achterpadje van je fiets los gehad en opnieuw in het vet gezet?

Plaats reactie