Probleem met schakelen
Bij het opschakelen achterin zit men ketting tegen men buitenste kettingblad aan, maw met een 14/23 cassette kan ik op men kleinste keitingblad maar tot 18 schakelen, als ik hoger wil/ga zit men ketting tegen men buitenblad te slepen. Dit is iets wat ik nog niet heb meegemaakt, normaal gezien moet ieder kettingblad toch alle verzetten kunnen rond krijgen zonder problemen?
Of is dit normaal bij een campagnolo veloce groep?
Of is dit normaal bij een campagnolo veloce groep?
Als ik je goed begrijp bedoel je dat je voor het kleinste blad erop hebt liggen en dan achter niet op alle bladen kan? Da's volgens mij redelijk normaal, de kettinglijn wordt te schuin dus kan die ergens tegenaan gaan lopen ja. Is ook niet handig fietsen met, voor het kleine blad en achter ook het kleinste blad.
ja zo bedoel ik het
nu ik fiets met een 14-23 cassette, en kan max tot 18 gaan, met als kleinste binnenblad van 39 tanden, is dat zot draaien voor me, dus wil ik ietswat hoger gaan en dus moet ik al meteen op men buitenblad gaan rijden. Eigk doet men kleinste blad dus weinig nut voor me, behalve dan op klimgebied
jammer vind ik toch, maarja
nu ik fiets met een 14-23 cassette, en kan max tot 18 gaan, met als kleinste binnenblad van 39 tanden, is dat zot draaien voor me, dus wil ik ietswat hoger gaan en dus moet ik al meteen op men buitenblad gaan rijden. Eigk doet men kleinste blad dus weinig nut voor me, behalve dan op klimgebied
jammer vind ik toch, maarja
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 28 dec 2010 00:46
dat is vreemd, dus je rijd een dubbel. 52 tanden buiten en 39 binnen? dan zal je alle versnellingen achter moeten kunnen halen zonder dat de ketting tegen je buitenblad komt.
stevens aspin
ultegra triple
ultegra triple
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het onmogelijk dat je ketting tegen het buitenblad aanloopt, een dergelijk schuine kettinglijn kan niet.
Weet je echt zeker dat het niet de kooi van je voorderailleur is waar de ketting tegen aan loopt? Dan moet je deze even iets bijdraaien met de stelschroeven, maar wellicht is het beter dat je even langs je fietsenmaker rijdt. Die kan dat zo verhelpen.
Weet je echt zeker dat het niet de kooi van je voorderailleur is waar de ketting tegen aan loopt? Dan moet je deze even iets bijdraaien met de stelschroeven, maar wellicht is het beter dat je even langs je fietsenmaker rijdt. Die kan dat zo verhelpen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
( Een van de ) Bladen binnenstebuiten gemonteerd?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
marsman schreef:Ik ben geen expert, maar volgens mij is het onmogelijk dat je ketting tegen het buitenblad aanloopt, een dergelijk schuine kettinglijn kan niet.
Weet je echt zeker dat het niet de kooi van je voorderailleur is waar de ketting tegen aan loopt? Dan moet je deze even iets bijdraaien met de stelschroeven, maar wellicht is het beter dat je even langs je fietsenmaker rijdt. Die kan dat zo verhelpen.
Dit is zeker niet onmogelijk. Hangt van meerdere factoren af. Lengte van je achtervork, breedte trapas, dikte kettingblad en ketting etc. Meestal niet zo eenvouding aan te passen. Ik hebt het zelf ook, maar dan alleen de meest extreme positie en die gebruik ik toch niet. Ipv 39 een 42 monteren voor de vlakke weg dan maar..... Dat lijkt me nog de handigste oplossing.
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
Een andere simpele/goedkope 'quick fix' is door tussen de crank en het blad
een ringetje te monteren. (aan de kettingbladboutjes dus)
Afhankelijk van de positie van de bladen kan je hiermee het buitenblad naar
buiten plaatsen of het binnenblad naar binnen; de ketting heeft dan wat meer
ruimte.
------------------------------------------------------
Wat waarschijnlijk de oorzaak is zal een te korte trapas en/of een te groot verschil
tussen de bladen en/of een te korte achtervork.
Je achtervork kan je niet wisselen en blijkbaar werkt deze combinatie van tandwielen
wel voor je; dan blijft de trapas de meest logische optie tot wijzigen.
------------------------------------------------------
Wat ik zou doen:
- De trapas wijzigen
(omdat het aanlopen op 39:18 toch redelijk 'extreem' is gezien de cassette tot 13 doorloopt)
- Het voorblad aanpakken
Het komt nu over alsof je 'alleen'/vaak gebruik maakt van het buitenblad in combinatie met
de grotere achtertandwielen en het binnenblad alleen in combinatie met de kleinere tandwielen.
Ofwel een groot deel van de tijd rijdt je met een redelijk gekruisde ketting,
praktisch levert het meer slijtage en minder soepel fietsen op.
En dat eigenlijk alleen omdat je 'soms'(?) het gebergte in gaat;
dat zijn sporadische omstandigheden waar ik persoonlijk liever
in een kwartiertje een blad voor verwissel.
Ofwel; zoek een flinke tegenwind op en bepaal met welke versnelling je nog een goede cadans
kan halen en bereken daarop een nieuw voortandwiel,
en leg de 39 weg voor de heuvels.
een ringetje te monteren. (aan de kettingbladboutjes dus)
Afhankelijk van de positie van de bladen kan je hiermee het buitenblad naar
buiten plaatsen of het binnenblad naar binnen; de ketting heeft dan wat meer
ruimte.
------------------------------------------------------
Wat waarschijnlijk de oorzaak is zal een te korte trapas en/of een te groot verschil
tussen de bladen en/of een te korte achtervork.
Je achtervork kan je niet wisselen en blijkbaar werkt deze combinatie van tandwielen
wel voor je; dan blijft de trapas de meest logische optie tot wijzigen.
------------------------------------------------------
Wat ik zou doen:
- De trapas wijzigen
(omdat het aanlopen op 39:18 toch redelijk 'extreem' is gezien de cassette tot 13 doorloopt)
- Het voorblad aanpakken
Het komt nu over alsof je 'alleen'/vaak gebruik maakt van het buitenblad in combinatie met
de grotere achtertandwielen en het binnenblad alleen in combinatie met de kleinere tandwielen.
Ofwel een groot deel van de tijd rijdt je met een redelijk gekruisde ketting,
praktisch levert het meer slijtage en minder soepel fietsen op.
En dat eigenlijk alleen omdat je 'soms'(?) het gebergte in gaat;
dat zijn sporadische omstandigheden waar ik persoonlijk liever
in een kwartiertje een blad voor verwissel.
Ofwel; zoek een flinke tegenwind op en bepaal met welke versnelling je nog een goede cadans
kan halen en bereken daarop een nieuw voortandwiel,
en leg de 39 weg voor de heuvels.
Capt. Obvious to the rescue