Het beste kun je opletten met die waterslang; als je met een te harde straal afspuit (Karcher bijvoorbeeld) spuit je wat in de keerringen/afdichtingen van je materiaal. Dat water bevriest. Dit ijs veroorzaakt veel slijtage en bevroren onderdelen. Daarom; spullen netjes zacht schoonmaken (met autoshampoo of sopje) vervolgens alles even uit elkaar nemen en liefst teflonspray, olie of siliconen op de kabels spuiten. Kettingen e.d. gewoon normaal onderhoude. De shifters zijn als het goed is water vrij. En in je body mag eigenlijk nooit water zijn gelopen. Alles waar vet/olie zit bevriest niet. I.d.d. gaat anders je body, derailleur, kabels, shifters e.d. vast zitten.
Succes.
vorst in de schuur
Rustig aan met compressoren. Als je te hard blaast blaas je de rubber keringen uit je materiaal (denk maar aan de rubberafdichting op je verende vork, je trappers en de derailleurwieltjes). Je blaast dan al snel zand mee naar binnen. Gevolg; lekkende onderdelen en water heeft vrij spel. Nadat ik enig leergeld heb betaald maak ik mijn fiets liever schoon zonder compressor.
Trouwens; ik zag ook iets over WD40. Dat is een soort kruipolie dat gebruikt wordt om vastzittend materiaal los te maken. De smerende werking is marginaal. Gebruik liever teflonvet of -olie. En als iets echt glad moet zijn; Siliconenspray. WD-40 op je voorvork is volgens mijn fietsenmaker zelfs fataal voor de keringen!
Trouwens; ik zag ook iets over WD40. Dat is een soort kruipolie dat gebruikt wordt om vastzittend materiaal los te maken. De smerende werking is marginaal. Gebruik liever teflonvet of -olie. En als iets echt glad moet zijn; Siliconenspray. WD-40 op je voorvork is volgens mijn fietsenmaker zelfs fataal voor de keringen!
Empella Orbiter, afmontage Campagnolo
Trek 8500, Fox 100 RL, afmontage XT
En voor de echte bagger; mijn oude Trekkie 7000, XT, Manitou
Trek 8500, Fox 100 RL, afmontage XT
En voor de echte bagger; mijn oude Trekkie 7000, XT, Manitou
Dat WD40 niet langdurig smeert klopt zeker. Het is behoorlijk schraal waardoor de smerende werking zeer kort duurt. In tegenstelling tot je fietsenmaker dacht ik overigens dat WD40 met rubbers of afdichtingen juist geen probleem was. Al zal dit wellicht van de samenstelling van de rubbers afhankelijk zijn.
Volgens WD-40 Rubber:
Bij behandeling van verschillende soorten rubber treedt geen enkel oppervlakteverschijnsel op. Bepaalde kwaliteiten kunnen echter zwellen indien ze langdurig ondergedompeld worden in WD-40, keren echter weer in oorspronkelijke staat terug na de verdamping van WD-40.
Volgens WD-40 Rubber:
Bij behandeling van verschillende soorten rubber treedt geen enkel oppervlakteverschijnsel op. Bepaalde kwaliteiten kunnen echter zwellen indien ze langdurig ondergedompeld worden in WD-40, keren echter weer in oorspronkelijke staat terug na de verdamping van WD-40.
Ik heb een aantal mensen gehad in de winkel waarvan de body kapot was na vriezen.
Op zich kan vorst geen kwaad, maar let op met schoonmaken dat er geen water IN bepaalde delen komt.
Beter is het nog om het misschien te beperken tot de ketting goed schoonmaken en olieën en eventueel met een natte doek je frame afnemen. MAar vermijd voor de zekerheid tuinslangen en andere spuiten met water. Liever iets minder mooi schoon en goed werken en andersom.. toch ?
Op zich kan vorst geen kwaad, maar let op met schoonmaken dat er geen water IN bepaalde delen komt.
Beter is het nog om het misschien te beperken tot de ketting goed schoonmaken en olieën en eventueel met een natte doek je frame afnemen. MAar vermijd voor de zekerheid tuinslangen en andere spuiten met water. Liever iets minder mooi schoon en goed werken en andersom.. toch ?